سیدرضا موسوی‌مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهر قم، ، با اشاره به خطرهای زیست‌محیطی ذوب فلزاتی مثل سرب و علاوه بر این تعدد این نوع کارخانجات در استان، گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث زیست‌محیطی در استان شهر قم، مبحث ذوب سرب از باطری‌های کهنه بوده که جدا از بحث سودآوری و اشتغال‌زایی آن، […]

سیدرضا موسوی‌مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهر قم، ، با اشاره به خطرهای زیست‌محیطی ذوب فلزاتی مثل سرب و علاوه بر این تعدد این نوع کارخانجات در استان، گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث زیست‌محیطی در استان شهر قم، مبحث ذوب سرب از باطری‌های کهنه بوده که جدا از بحث سودآوری و اشتغال‌زایی آن، در صورت عدم رعایت نکات زیست‌محیطی خطرهای بسیاری را برای محیط‌زیست استان به دنبال خواهد داشت.

وی تعیین تکلیف زیست‌محیطی باطری‌های تولیدشده در کشور را با اهمیت دانست و اضافه کرد: در سال‌های موخر واردات باطری‌های کهنه از کشور‌های بیگانه نیز داشتیم که استان شهر قم از این قاعده مستثنی نبوده هست.

مدیرکل مراقبت محیط‌زیست استان شهر قم گفته بود: در استان شهر قم ذوب سرب از باطری‌های کهنه، نسبت به اغلب استان‌های کشور زیادتر بوده و این امر در بیشتر مورد ها به ابزار کوره‌های غیرمجاز، سنتی و مخفیانه، در نقاط پرتاب و دورافتاده از شهر انجام می‌شود.

وی با اشاره به افزایش نظارت‌ها بر واحدهای ذوب سرب در استان شهر قم افزود: در سال ۹۶ در استان شهر قم محدودیت‌هایی برای واردات باطری کهنه مدنظر داشته گردید که باعث گردید تا ذوب باطری‌های کهنه کمتر از ۱۰درصد از حجم کارخانجات ذوب سرب را تشکیل دهد.

مدیرکل مراقبت از محیط‌زیست استان شهر قم گفت: محدودیت‌هایی برای استفاده از  باطری کهنه وارداتی و داخلی در نظر گرفته‌شده که علت شده ۱۰ درصد از حجم تولید کارخانجات استان به باطری کهنه اختصاص یابد.