به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امروز ۹ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با 17 ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و 31 جولای ۲۰۱۸ میلادی هست و رویداد‌های زیر به واقع شدن ملحق شد. *اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از برتری انقلاب اسلامی(۱۳۵۹ ش) پس از گذشت بیشتر از یک سال از شکل‏‌گیری […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، امروز ۹ مرداد ۱۳۹۷ خورشیدی برابر با 17 ذی القعده ۱۴۳۹ هجری و 31 جولای ۲۰۱۸ میلادی هست و رویداد‌های زیر به واقع شدن ملحق شد.

*اعلام طرح پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از برتری انقلاب اسلامی(۱۳۵۹ ش)

پس از گذشت بیشتر از یک سال از شکل‏‌گیری و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران، از جانب دولت وقت، مشخصات فنی و ظاهری پرچم رسمی کشور اعلام شد. این طرح که قبل از این، در نیمه تیرماه ۵۹ از تصویب شورای انقلاب و رییس جمهور گذشته بود، پرچم کشور را در رنگ‏ های سبز در بالا، سفید در وسط و سرخ در پایین همراه با علامت ویژه جمهوری اسلامی و شعار اللَّه اکبر مشخص کرده بود.

در توضیح مشخصات فنی و هندسی این طرح آمده هست: علامت ویژه جمهوری اسلامی به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌‏گیرد. علاوه بر این شعار اللَّه اکبر به رنگ سفید و با خط کوفی بنّایی به نشانه روز برتری انقلاب، بیست و دو بار به طور حاشیه در مرز رنگ سبز و سفید و نیز مرز سرخ و سفید تکرار می‏‌گردد. این طرح بیان کننده محتوای حکومت اسلامی به شمار می‌‏رفت و نقش کلمه اللَّه در آن اشاره‌‏ای به مبدأ و منتهای آفرینش داشت. در پرچم جمهوری اسلامی ایران، رنگ سبز به عنوان نشانه مذهب شیعه، رنگ سفید به نشانه صلح دوستی و آرامش‏ طلبی ملت ایران و رنگ قرمز به نشانه آمادگی ملت برای دفاع از استقلال و آزادی به نرخ ریخته شدن خون فرزندان این مرز و بوم تفسیر شده هست.

*شهادت حجت ‏الاسلام «کامیاب» نماینده مردم مشهد توسط منافقان (۱۳۶۰ ش)

حجت ‏الاسلام کامیاب در سال ۱۳۲۹ ش در یکی از روستاهای گناباد چشم به جهان گشود و از جوانی به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. وی پس از برتری انقلاب اسلامی، تلاش‏‌های قابل ملاحظه ای از خود نمایش داد. درنهایت یک هفته پس از انتخاب از سوی مردم مشهد به نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نهم مرداد ۱۳۶۰ در ۳۱ سالگی، به دست مزدوران منافق شهید شد. پیکر مطهر وی پس از تشییعی مردمی، در یکی از رواق‏‌های حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

واقع شدن سانحه جمعه خونین مکه (۱۳۶۶ ش)

در روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی برابر با ششم ذیحجّه سال ۱۴۰۷ قمری، هزاران زیارت کننده ایرانی و عده ای از زوار دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست مامورین دولت وهابی عربستان سعودی مورد هجوم وحشیانه قرار گرفته و شهید شدند.

زوار خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعالیم اسلام و قرآن برگزار می‌‏کنند و در آن، ضمن دعوت مسلمین به وحدت، بیزاری خود را از دشمنان اسلام بویژه آمریکا و رژیم اسرائیلی اعلام می‌‏دارند. بر اثر این یورش بی‏رحمانه در خانه امن الهی، چهارصد نفر از حُجّاج ایرانی به شهادت دست یافته و بیشتر از هزار نفر نیز مجروح شدند.

هجوم به زوار خانه خدا نمایش داد که سردمداران وهابی عربستان، نه فقط لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، لکن برای اثبات سرسپردگی خود حاضر هستند احکام مُحکم الهی را نیز زیر پا بگذارند. برپایی مراسم برائت از مشرکین در جریان اجتماع بزرگ و پرشکوه حجّ، تاثیر آن را دوچندان می‏کند. با توجه به این اهمیت، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏ اللَّه خامنه‌‏ای، همه ساله بر انجام هرچه باشکوه‏تر مراسم برائت از مشرکین تاکید داشته و دارند.

*کلنل، مشیرالدوله و مؤتمن الملک و مستوفی الممالک را دعوت به مخابره حضوری نمود ولی آنان حاضر به مذاکره نشدند (۱۳۰۰ش)

*رویدادهای با اهمیت این روز در تقویم هجری ( ۱۷ ذی القعده ۱۴۳۹ )

*تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع) از مدینه به عراق(۱۷۹ ق)

حضرت امام موسی کاظم(ع) هفتمین پیشوای معصوم، به فرمان هارون الرشید، خلیفه‏ ستمکار عباسی درمدینه دستگیر و به بصره تبعید شد. گویند آن حضرت در هفتم ذیحجّه‏ سال ۱۷۹ ق وارد آن شهر شد و به زندان فرستاده شد.

امام، مدتی در زندان عیسی بن جعفر، حاکم بصره، بود؛ اما وی به هارون نامه‏‌ای درج کرد و درخواست کرد که امام رابه فردی دیگر بسپارد، زیرادر تمام این مدت، سَنَدی بر ضد او نیافته هست. هارون نیز امام را به بغداد تبعید کرد و از وزیر خود فضل بن ربیع خواست که آن حضرت را به شهادت برساند، اما او قبول نکرد. درنهایت سِنْدی بن شاهِک به فرمان یحیی بن خالد برمکی، وزیر دربار عباسی و به خواست هارون، امام کاظم(ع) را به شهادت رساند.

*ترور "ناصرالدین پادشاه قاجار" در حرم عبدالعظیم توسط میرزا رضاکرمانی(۱۳۱۳ق)

ناصرالدین پادشاه قاجار که پس از فوت محمدشاه، در سن شانزده سالگی به سلطنت دست یافته بود، به مدت پنجاه ‏سال در مقام پادشاهی ایران جای گرفت و در دوران سلطنتِ بلند مدت وی تغییرات مثبت و منفی گوناگون در کشور به وجود آمد.

درنهایت میرزارضا کرمانی در آستانه‏ آغاز جشن پنجاهمین سالگرد پادشاهی ناصرالدین پادشاه، با اشارت سید جمال الدین اسد آبادی، با شلیک چند گلوله در زیارتگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به عمر پادشاه ۶۶ ساله‏ قاجار پایان داد. پس از ناصرالدین‏ پادشاه، پسر ۴۵ ساله‌‏اش مظفرالدین پادشاه که چهل سال ولیعهد ناصرالدین پادشاه بود، به سلطنت رسید.

*رحلت مرجع عالی‏قدر آیت‏ اللَّه حاج «شیخ عبدالکریم حائری یزدی» تٲسیس کننده گرانقدر حوزه‏ علمیه‏ قم(۱۳۵۵ ق)

آیت ‏اللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی فرزند شیخ جعفر مهرجردی در سال ۱۲۷۶ ق در میبد یزد چشم به دنیا گشود. مقدمات و سطوح را نزد علمای آن روز یزد فراگرفت و پس از آن راهی عتبات مقدسه شد. در نجف در محضر اساتید بزرگی نظیر محمد فشارکی ‏اصفهانی، میرزای شیرازی، شیخ فضل اللَّه نوری، میرزا ابراهیم محلاّتی و آخوندخراسانی حضور یافت و علوم اسلامی را فرا گرفت و به درجه‏ بالایى در علم دست یافت. در سال ۱۳۳۲ ق بنابه دعوتی، به اراک کوچ و حوزه‏ای در آن‏جا ایجاد نمود.

پس از آن طی سفری به شهر قم، بحث از ماندن وی و ایجاد حوزه‏ علمیه به میان آمد و با اصرار علما من جمله آیت ‏اللَّه ‏بافقی و انجام استخاره در سال ۱۳۴۰ ق، هجرت به شهر قم را تقبل نمود. وی در آن دورانِ سیاهِ خفقان، با خون‏ دل این حوزه را محافظت کرد.

آثار بابرکت اقامت آیت اللَّه حائری در شهر مقدس شهر قم عبارت هستند از: ایجاد حوزه‏ علمیه و آغاز درس‏‌های علمی با ۶۰۰ نفر از فضلا و طلاب، بنای دارالاطعام، ایجاد مریض‏ خانه، ساختن قبرستان نو، تعمیر مدرسه‏ی دارالشفاء و فیضیه و ساختن بیمارستان فاطمی در شهر قم. از وی تالیفات و آثار ارزشمندی به جای مانده هست که بعضی از آنان عبارت هستند از: دُرَرُالفوائد، الرضا، الصلوه، المواریث، النکاح. شاگردان ارزنده وی از ۸۰ تن متجاوزند و حضرات آیات عظام: حاج آقاروح ‏اللَّه کمالوند، ملاعلی همدانی، سید شهاب‏الدین نجفی مرعشی، سید محمدرضا گلپایگانی، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه کمره‌‏ای، سیدصدرالدین صدر، محمدعلی اراکی و حضرت امام خمینی از آن جمله‌‏اند. آیت ‏اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی درنهایت در شب دهم بهمن ۱۳۱۵ ش در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع اظهار کرد و در جوار حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

*رویدادهای با اهمیت این روز در تقویم میلادی ( ۳۱ جولای ۲۰۱۸ )

*تشکیل دولت سیاهپوستان آمریکا توسط الیجا محمد (۱۹۶۰م)

الیجا محمد ریاست جنبش مسلمان سیاه پوست ایالات متحده که جنبش او رنگ ناسیونالیستی به خود گرفته بود، ۳۱ ژوئیه ۱۹۶۰م خواهان تشکیل دولتی از سوی سیاه پوستان در چهارچوب این کشور شد.

الیجا محمد با ‌نام کلیدی «الیجا پول» در دهم اکتبر ۱۸۹۸م در جورجیا به دنیا آمد. الیجا در سن ۲۶ سالگی به شهر دیترویت میشیگان نقل مکان کرد. الیجا در دیترویت با «فرد محمد» آشنا و مسلمان شد و از آنجا به شیکاگو رفت و یک مرکز اسلامی تأسیس کرد و در سال ۱۹۳۴م جنبش سیاهان مسلمان را بنیاد گذارد.

وی در دوران جنگ جهانی دوم، دولت آمریکا را متهم نمود که چون ژاپنی‌ها سفیدپوست نیستند مورد دشمنی آمریکا قرار گرفته‌اند و به‌همین علت زندانی شد. زندانی شدن به نفع او به پایان رسید و در آنجا موفق شد جمع کثیری از زندانی های را که یکی از آنان مالکوم ایکس بود مسلمان کند. او تا پایان عمر (۲۵ فوریه ۱۹۷۵م) به فعالیت‌های خود دنبال کرد. جنبش او اولین جنبش مسلمین در آمریکا به‌شمار می‌آید.