[ad_1] آیت الله محمد قائنی استاد دروس خارج حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) یکی از مسلمات تشیع و از امور اعتقادی قطعی شیعیان است، گفت: همواره در کیفیت عزاداری اختلاف وجود داشته اما قدر متیقن نوع متعارفی از عزاداری که باعث اظهار حزن […]

[ad_1]

آیت الله محمد قائنی استاد دروس خارج حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) یکی از مسلمات تشیع و از امور اعتقادی قطعی شیعیان است، گفت: همواره در کیفیت عزاداری اختلاف وجود داشته اما قدر متیقن نوع متعارفی از عزاداری که باعث اظهار حزن شود، مطلوب خواهد بود.

آیت الله قائنی عنوان کرد: مادامی که عزاداری مشتمل بر امور نامشروع مانند خوانندگی غنائی نباشد، نه تنها مستحب بلکه جزو شعائر و یکی از ممیزه های تشیع نسبت به سایر فرق اسلامی است.

استاد دروس خارج حوزه با اشاره به خطر تهدید سلامت عمومی جامعه در شرایط شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: در شرایط این چنینی باید موازین شریعت در جهت حفظ سلامت خود و دیگران رعایت شود و حتی ممکن است، سستی در این زمینه جزو مصادیق خودکشی قرار بگیرد که گناه بزرگی است.

وی فرض وجود تنافی میان حفظ سلامت عمومی و برگزاری عزاداری را خطا دانست و ابراز کرد: به بهانه حفظ شعائر نباید احکام الهی نادیده گرفته شود و از طرف دیگر نیز باید نوعی از عزاداری انتخاب شود که علاوه بر تضمین سلامت عزاداران، شکوه عزاداری را حفظ کند.

آیت الله قائنی تمسک به برخی از متون روایی برای اثبات استثنا بودن مجلس عزاداری امام حسین(ع) و بی اشکال بودن، عزاداری بدون رعایت موازین بهداشتی را اشتباه عنوان کرد و ادامه داد: بر فرض معتبر بودن سند، این روایات در خصوص زیارت صادر شده و با توجه به اینکه قیاس در فقه تشیع راه ندارد، نمی توان آن را با عزداری قیاس کرد.

استاد دروس خارج حوزه با اشاره به اینکه یکی از دلایل احتمالی تاکید روایات بر زیارت، جلوگیری از محو نشانه های مرقد حضرت سیدالشهدا(ع) از سوی دشمنان بوده است، گفت: زیارت در آن دوره می توانست موجب حفظ معالم امام حسین(ع) شود و نباید مسائل دیگر مانند عزاداری را با آن قیاس کرد.

وی با بیان اینکه مردم متدین باید بر طبق نظر فقهای شیعه نباید، حدود شرعی مربوط به عزاداری در شرایط خاص را رعایت کنند، عنوان کرد: خداوند متعال بر خلاف خواسته دشمنان، مرقد مطهر امام حسین(ع) شمعی برای هدایت بشریت و مبارزه توامان با ظلم و طغیان قرار داد./۱۳۵۰/پ۳۰۲/ف

[ad_2]