به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از پایگاه ۵۹۸ به نقل از خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، ظهر امروز در نشست معاونین پژوهشی جایگاه ها تخصصی و مؤسسات تعلیم عالی حوزهای علمیه که به میزبانی مرکز تخصصی امامن اطهار(ع)، برگزارشد گفت: یکی از رخدادهای خوب حوزه پس از انقلاب، راه اندازی جایگاه […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از پایگاه ۵۹۸ به نقل از خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، ظهر امروز در نشست معاونین پژوهشی جایگاه ها تخصصی و مؤسسات تعلیم عالی حوزهای علمیه که به میزبانی مرکز تخصصی امامن اطهار(ع)، برگزارشد گفت: یکی از رخدادهای خوب حوزه پس از انقلاب، راه اندازی جایگاه ها تخصصی هست که در این بین۲۰ مؤسسه آن زیرنظر شورای عالی فعالیت می کنند و این نشان می دهد حوزه حجم بسیار خوبی در مسائل فقهی، کلامی و مباحث روز دارد.

ریاست مرکز فقهی امامن اطهار(ع) عنوان نمود: در حوزه حجم بسیار عظیمی وجود دارد و الان شاهد فعالیت خوبی در حوزه هستیم و حتی برنامه های بلند مدت، برای رشد علمی حوزه در حال طراحی هست و طبیعتا برخی برنامه ها دارای نقائصی هست و میتوان با اجرای آن، نقائص را هم رفع کرد.

عضو جامعه مدرسین گفت: مساله دگرگونی آفرینی و رشد علمی حوزه توان دارد، جواب خوبی به کسانی باشد که نگاه کنند حوزه در حال دگرگونی و پویایی هست و این به برکت انقلاب هست. باید در سخن گفتن انصاف داشت که حوزه متوقف نشده هست لکن روز به روز  درحال دگرگونی علمی هست.

این استاد حوزه علمیه گفت: بر این باوریم که حوزه توان دارد در دنیا جواب گو باشد و اگر کسی بپرسد آیا حوزه توان دارد در بخش اخلاق جهانی و بشری دگرگونی آفرین باشد؟، باید گفت، بله مطمئنا این چنین هست.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: در گذشته بادیگران مشورت می کردیم و به آنان می  اظهار کردم روی چه موضوعاتی در حوزه میتوان دگرگونی آفرین بود، برخی معتقد بودند در حوزه کف گیر به ته دیگ  خورده هست.

ریاست مرکز فقهی امامن اطهار(ع) عنوان نمود: اگر در حوزه مباحثی اصیل توحیدی را بیان کنیم دیگر مجالی برای داعش و سلفی گری نیست. همه سخن روی توحید هست و در کمال تأسف در عرضه این بحث کوشش ما در حوزه ناتمام مانده هست.

عضو جامعه مدرسین گفت:به چه سبب برخی طلبه ها داعیه ندارند چون باور ندارند که حوزه توان دارد در مباحث متفاوت سخن برای گفتن داشته باشد. باید هر کسی در حوزه، فعالیت علمی می کند، لازم هست به این مساله توجه کند، حوزه توان دارد در مباحث جدید دگرگونی آفرین باشد. این امر زمانی پژوهشگر می گردد که مباحث جدید در حوزه استخراج گردد و به این باور برسیم که توان داریم این چنین عمل کنیم.

این استاد  حوزه علمیه شهر قم گفت: اگر مجتهد و مفسر به اجتهاد و تفسیر باور نداشته باشند، توان ندارند فقیه و مفسر گردند. آنچه که داعیه را در حوزه افزایش می دهد باور و اعتقاد هست.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: مسئولان حوزه باید به فکر تقویت داعیه و باورهای طلاب باشند که حوزه توان دارد در مباحث متفاوت مؤثر باشد. توجه به این مساله حوزه را رشد می دهد.

عضو جامعه مدرسین گفت: باید بتوانیم سرمایه دینی و علمی برگرفته از  مراجع وحیانی را در حوزه نشر دهیم و این نیازمند به مشارکت زیادتر مسئولان و مؤسسات حوزوی هست.

این استاد حوزه علمیه گفت: در جلساتی که با حضور مسئولان جایگاه ها علمی حوزه برگزار می گردد، باید در پی اجرا و راه حل برای تقویت داعیه طلاب و عملی کردن برنامه ها بود؛ به عنوان مثال برای دگرگونی در عرصه پژوهشی باید شاخص ها تعیین گردد و اشخاص مالک نظر و مالک فکر دراین مبحث مالک مسیولیت گردند تا بتوانند حوزه را در عرصه علمی به دگرگونی برسانند.