– خبر ها استانها – به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، پس از معرفی و سازگاری با ارتباطات عمومی آموزش‌وپرورش استان شهر قم دیدار معلمی خاص با مریضی صعب‌العلاج سرطانی برایم فراهم گردید معلمی که روزگار تلخی‌های بی‌شماری را به کامش چشانده و علی رغم سرپرستی خانوار […]

– خبر ها استانها –

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، پس از معرفی و سازگاری با ارتباطات عمومی آموزش‌وپرورش استان شهر قم دیدار معلمی خاص با مریضی صعب‌العلاج سرطانی برایم فراهم گردید معلمی که روزگار تلخی‌های بی‌شماری را به کامش چشانده و علی رغم سرپرستی خانوار و مشکلات عدیده بسیار، حتی برای لحظه‌ای امید خود به خالق هستی‌بخش را از دست نداده هست و استوار و محکم در دو نوبت یکی از مدرسه ها استان مشغول تعلیم به محصلین مقطع خستین هست.

  بعد از ورود با استقبال گرم مدیر و معاونین مدرسه و معلمی که گویی تابه‌حال هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی دلش را نیازرده معلمی که به گفته همکارانش از انرژی و شور و حال ماورایی بهره مند هست و با مشی و کردار خاص و خالص و خدایی خود مثل فرشتگان مقرب درگاه الهی به تعلیم علم و عمل صالح و عاقبت‌اندیشی با افکاری بکر و ناب اشتغال دارد.

طبق گفته مدیر آموزشگاه با نشاط و روحیه معنوی غیرقابل وصفی که در این معلم سراغ دارد گویی مصداق خلیفهالله هست که به‌صورت عینی نمود پیداکرده، تأثیری که این معلم بر روی شاگردانش گذاشته به‌قدری بوده که بنا به گفته خود اولیاء هدایتگر خانواده‌های این محصلین نیز بوده دانش‌آموزانی که به برکت حضور این معلم علاوه بر تعلیم و اکتساب علم به اکتساب و پرورش مهارت‌های زندگی در کلاس درس و کلیه آموزه‌های دینی نیز دست پیداکرده‌اند.

دانش‌آموزانی که گاهی اثرگذاری حیرت‌انگیزی بر روی والدین خود داشته و تمامی آموخته‌هایشان را به نحوی شایسته به خانواده خود جابه جایی داده‌اند اشک‌های جاری محصلین روی گونه‌هایشان نشان از صدق و صحت گفتار این معلم دارد با حرفی که با دانش‌آموزان کلاس داشتم گویا به‌خوبی مفهوم زندگی واقعی را فهم کرده‌اند و کشف واقعیت را در دل‌های پاک و چشم های معصومشان عیناً می‌توان دید و لمس نمود چنان‌که وقتی از آن‌ها خواستم از ویژگی‌های معلم خود بگویند اشک فرصت گفت وگو را از آن‌ها گرفت.

حال این معلم خاص با ۲۲ سال پیشینه تعلیم مدتی هست که با مریضی سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کند اما علیرغم مشکلات و سختی‌های این مریضی خم به ابرو نیاورده و دست از کوشش و تعلیم و پرورش افکار الهی در دانش‌آموزانش برنداشته و مثل کوهی استوار با پشتوانه‌ای الهی در این مسیر خطیر قدم فرسایی می‌کند و معجزه حضور و نفس و دعای دانش‌آموزانش را در این راه بسیار تاثیرگذار می‌داند.

به همین دستاویز بر آن گردیدیم تا برای فهم خوب تر این مبحث و چرایی و چگونگی این شورونشاط را از خود این معلم فرهیخته و استثنایی جویا شویم.

گذران امور زندگی به‌واسطه تعلیم و سکونت در مدرسه

صدیقه سعادتمند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهر قم، پس از معرفی خود و اشاره به لطف و عنایتی که خداوند برایش مسئلت داشته گفت: علاقه به حرفه معلمی از همان دوران خستین در سال‌های اوایل انقلاب به‌واسطه عشق و علاقه خالصانه یکی از معلمانم به حرفه خود و شاگردانش در من تشکیل شد باوجود سکونت در تهران و شرایط و وضعیت آن روزها تحصیلات خود را با پشتیبانی پدر و مادرم باانگیزه‌ای بالا ادامه دادم.

  تا به‌ جایی که با عنوان مربی نهضت سوادآموزی با گذراندن دوره‌ها و آزمون‌های ذی ربط مشغول تعلیم گردیدم هم‌زمان با تعلیم تحصیلات خود را در دانشگاه تربیت‌معلم آیت‌الله طالقانی در رشته اقتصاد اجتماعی آن زمان به اتمام رساندم و در سال ۷۰ به‌واسطه ازدواج، توفیق هم‌جواری با کریمه اهل‌بیت (ع) برایم فراهم گردید که ثمره این ازدواج نیز دو فرزند به نام‌های علیرضا ۲۷ و فاطمه ۲۲ ساله هست.

پس از گذشت چند سال مسیولیت خانواده را به دوش کشیده و ملزم به کار در دو نوبت و نهایتاً زندگی در مدرسه گردیدم درواقع علاقه و اشتیاقی هم نسبت به این مکان مقدس در من وجود داشت که به لطف دوستان از تعلیم در مدرسه، زندگی در آن روزیم گردید هرچند این اتفاق نیز موقتی بوده و چند ماه زیادتر از موعد قراردادم باقی نمانده هست و تاحالا هم به‌واسطه مریضی و صرف هزینه‌های معالجه مدت و مهلت بیشتری برای اقامت داشتم و درهرحال خداوند را شاکرم و امید عنایت و توجه وی را لحظه‌ای فراموش نخواهم کرد.

تعلیم مهارت زندگی با تأسی از طریق بزرگان دین وزندگی شهدا

  زمانی که گفت وگو از چرایی و چگونگی این روحیه بالا به میان آمد اشک در دیدگان این معلم فرهیخته حلقه زد و دنبال کرد: روحیه و شورونشاط مضاعفی از نگاه معصوم و عشق و محبت بچه‌ها در من شکل می‌گیرد حال و هوایی که نه درجایی از دنیا می‌توان یافت و نه هرگز آن را با گران‌بهاترین چیزها می‌توان خرید و فروش کرد درواقع یک معلم با دست محبت‌آمیزی که بر سر دانش‌آموزانش می‌کشد حکم مأمن و مأوایی برای آرامش آنها پیداکرده و اثرگذاری مثبت آن مشی را نیز خواهد دید با این باور فرصت را با ارزش محسوب و فعالیت خود را حتی زیادتر از قبل ادامه دادم.

ضرورت ورود معلمان به بحث پرورشی و تلفیق آن با موضوعات علمی

این جلوه ایثار و مقاومت با بیان بزرگ‌ترین دغدغه زندگی خود یادآور گردید: خانواده و رسانه و در کنار آن‌ها آموزش‌وپرورش با عنوان مرجع کلیدی فرهنگ‌سازی در اقشار متفاوت جامعه به شمار می‌روند در زمینه آن معلم هم با تأسی به فرمایش آتش به اختیار رهبری و نیز نیازسنجی و توجه به سطح کلاس می‌تواند به قسمت خود به برنامه پرورشی ورود کرده و همه مسائل تربیتی، دینی، اخلاقی و عقیدتی را با تعلیم علم تلفیق نماید و تنها با خط دادن به آن‌ها و بدون تحمیل،گام مؤثری در روشنگری دانش‌آموزانش بردارد.

با توجه به جنگ نرم پیش‌آمده و نشانه و هدف قرار دادن اصالت و فرهنگ دینی و اسلامی ما و گرایش به فرهنگ غربی در بعضی از اقشار جامعه بی‌تفاوتی معلم نسبت به این مسائل جایز نیست با گمان رشد و پرورش فرزندانمان در چنین جوی آشفته آن‌ها چه طور درست را از غلط تشخیص دهند چه طور می‌توانند با عنایت به سیره اهل‌بیت (ع) زندگی توأم با آرامش و سرشار از یاد و اسم الهی دارا باشند معلم با معرفی و شناسایی مسیرهای پیش رو و بیان ویژگی‌های آن‌ها سرانجام راه انتخاب را برای دانش‌آموزانش باز می‌گذارد.

گزارش از الهام پناهی فر