حجتالاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، محقق و محقق حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا؛ با بیان اینکه در مورد استحباب زیارت امام حسین(ع) شک و تردیدی وجود ندارد اظهار کرد: در بعضی روایات تعبیر به وجوب شده و یا آنقدر بر آن اهتمام شده و ثوابهای زیادی برای آن برشمردهاند که آدم نباید این مجال را […]
حجتالاسلام والمسلمین محمدامین پورامینی، محقق و محقق حوزه علمیه در گفتوگو با ایکنا؛ با بیان اینکه در مورد استحباب زیارت امام حسین(ع) شک و تردیدی وجود ندارد اظهار کرد: در بعضی روایات تعبیر به وجوب شده و یا آنقدر بر آن اهتمام شده و ثوابهای زیادی برای آن برشمردهاند که آدم نباید این مجال را از دست بدهد و به ویژه در مورد زیارت اربعین هم این اهتمام در چندین روایت وجود دارد.
وی اضافه کرد: روایات عجیب و زیادی هست که بر ثواب زیارت کربلا در شبهای قدر، فطر، عاشورا، قربان و مناسبتهای متفاوت اهتمام فرموده هست ولی برای روز اربعین زیارت ویژه داریم.
پورامینی در جواب به این سوال که در این روایات آیا مراد از ثواب زیارت، به طور عام و مطلق هست یا زیارت پیادهروی موردنظر هست، تصریح نمود: روایات در این زمینه دو مورد هست که بعضی بر ثواب زیارت به طور عام و بعضی نیز تعبیر«ماشیا» را به کار برده هست که دال بر پیادهروی دارد.
این محقق و استاد حوزه علمیه دنبال کرد: در مورد اصل پیادهروی، رویاتی از امام مجتبی(ع) داریم که وی ۲۰ بار و امام حسین(ع)، ۲۵ بار پیاده به خانه خدا رفتند با وجود اینکه در دوره وی مردم اسب داشتند و بعضی با الاغ و اسب میرفتند ولی وی برای فرهنگ کردن پیادهروی مسافت ۴۵۰ کیلومتری مسیر به سمت مکه را، با پای پیاده رفتند.
پورامینی اضافه کرد: مطلبی در یکی از آثار صالحی دمشقی از علمای اهل سنت در این زمینه نقل شده که عجیب هست؛ او آورده که زیارت پیاده قبر پیامبر(ص) برتر از زیارت کعبه هست؛ در بعضی روایات شیعه هم ثواب فوقالعادهای برای زیارت پیاده قبر امیرالمؤمنین(ع) نقل شده هست و یکی از رسوماتی که بعضی از مردم عراق دارند این هست که پس از اربعین جمع محدودی که در مسیر طریق الحسین(ع) اربعین حضور داشتهاند از کربلا به نجف رفته و قبر امام را زیارت میکنند.
وی اظهار کرد: در ۳۰ کیلومتری کربلا، مکانی به اسم مسیب هست که بعضی از علمایی که حتی در کربلا زندگی میکردند رفتار و روششان این بود که به ۳۰ کیلومتری رفته و از آنجا با پای پیاده به زیارت حرم امام میرفتند تا ثواب پیادهروی دارا باشند.
پورامینی گفته بود: طلاب نجف هم مقید بودند که پیاده به کربلا بروند هرچند در دوره صدام، این ملعون مردم را به گلوله بست ولی حرکت میلیونی انسانهای عاشق امام حسین(ع) بعداز نابود شدن آن جنایتکار تشکیل شد و از همه جهان از هر رنگ و پوست و نژادی در این حماسه بزرگ حضور مییابند.
پورامینی با تاکید بر اینکه پیادهروی اربعین موضوعیت دارد و در شش روایت هم به آن پرداخته شده هست، گفته بود: در وسائلالشیعه، جلد ۱۴ صفحه ۴۳۹ باب استحباب المشی الی زیاره الحسین(ع) روایاتی مذکور من جمله از امام صادق(ع) نقل هست که فرمودند: کسی که به زیارت کربلا با پای پیاده برود خداوند برای هر قدم و گام او، هزاران حسنه میدهد و هزاران سیئه را از او پاک میکند و به وی هزار درجه میدهد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این از آن امام بزرگوار نقل شده هست، کسی که با پای پیاده به این زیارت برود به هر گام او یک حسنه و درجه عطا میشود و وقتی به نزدیک حائر رسید، خدا وی را در زمره صالحان قرار داده و پس از زیارت و در بازگشت هم میگویند کارهایت را از صفر آغاز کن زیرا همه گناهانت پاک شده هست؛ در نتیجه زیارت اربعین راه میانبری برای رسیدن به سعادت هست به شرط این که آدم دچار غرور و عجب نشود و از نفس خود نگهدارى داشته باشد.
این مبلغ بینالمللی، با اهتمام دو مرتبه بر بهرهگیری از مجال اربعین اظهار کرد: آدم باید حق مالی خود مثل خمس و زکات و … را بدهد و دینی به گردن دیگران نداشته باشد و بین خود و خدا در گناهانی که کرده هست توبه و صفحه تازه ای را در پرتو عزیمت اربعین در زندگی آغاز کند.
این محقق و استاد حوزه علاوه بر این در مورد سخنانی که در مورد اصل زیارت اربعین و اینکه جابر بن عبدلله به زیارت رسیده هست مطرح میشود گفته بود: طبق تحقیقی که بنده داشتم اعتقاد دارم جابربن عبدالله انصاری یقینا در ۲۰ صفر در کربلا بوده هست؛ ضمن این که جابربن عبدالله انصاری به یک زیارت بسنده نکرده و دست کم دو زیارت انجام داده هست؛ زیارت اول، زیارتی است که خودش همراه «عطیه» بوده و تاریخ آن ذی ربط به ۲۰ صفر هست اما روایت دیگری هم هست که تاریخ ندارد و اشارهای به ۲۰ صفر نشده هست ولی از کنارهم گذاشتن این روایات میتوان اظهار کرد که چه اشکال دارد بگوییم جابر دست کم دو بار در اربعین به زیارت کربلا آمده هست.
انتهای پیام
Friday, 26 April , 2024