[ad_1] محمدجواد احمدی در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه، امام خمینی (ره) را شخصیتی جامع الاطراف دانست و افزود: این امام بزرگوار در بعد فقهی یک فقیه کامل، در بعد فلسفی یک فیلسوف به تمام معنا، در بعد عرفانی یک عارف واصل و سرآمد دنیا، در بعد اخلاقی یک استاد متخلق، در بعد سیاسی یک سیاست […]

[ad_1]

محمدجواد احمدی در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه، امام خمینی (ره) را شخصیتی جامع الاطراف دانست و افزود: این امام بزرگوار در بعد فقهی یک فقیه کامل، در بعد فلسفی یک فیلسوف به تمام معنا، در بعد عرفانی یک عارف واصل و سرآمد دنیا، در بعد اخلاقی یک استاد متخلق، در بعد سیاسی یک سیاست مدار توانا و در اجتهاد با دخالت عنصر زمان و مکان ایجاد کننده ابعادی جدید بود.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) در ۲۷ سالگی شرح دعای سحر را نوشتند که این نشان دهنده فقاهت ایشان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امام خمینی (ره) در خصوص سوره حمد به صورت دقیق تفسیر خود را ارائه کرد، افزود: ایشان در زمینه مدیریت و رهبری مدیری توانا و گره گشا برای جبهه مقاومت بودند.

وی حضرت امام را تجسم عینی اسلام ناب محمدی دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان واژه سازی و مفهوم پردازی و گفتمان سازی بود.

احمدی ادامه داد: قبل از امام راحل در ادبیات سیاسی اصطلاحات با عنوان مستکبرین، مستضعفین و نظام سلطه وجود نداشت که حضرت امام (ره) این واژگان را از اسلام استخراج کردند.

وی بیان کرد: حضرت امام خمینی (ره) دارای مکتب سیاسی مخصوص خودشان هستند و در طول اسلام چنین نظریه‌ای پرداخته نشده بود که در جامعه نیز اجرا شود برای مثال در طول تاریخ چنین چیزی وجود نداشته که فقیهی نظریه پردازی کند و بر اساس نظریه فقهی خود نظام حکومتی تشکیل دهد.

انقلاب اسلامی تبدیل اندیشه ناب اسلامی به فرهنگ و تمدن است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اندیشه اسلامی در سه جهت متباین پیش رفته است، افزود: در یک جهت سر از سنت گرایی در آورده است که نمونه بارز آن وهابیت، طالبانیسم و القاعده و داعش است که تنها به کتاب و سنت اکتفا می‌کنند و سایر موارد را شرک می‌نامند و هیچ پویایی و زایش فکری و اجتهاد ندارند.

وی ادامه داد: در مقابل واکنش افراطی، گروه‌هایی به صورت تفریطی عمل کردند اما انقلاب اسلامی تبدیل اندیشه ناب اسلامی به فرهنگ و تمدن است.

مهمترین ویژگی تفکر سیاسی امام خمینی (ره) عدم جدایی دین از سیاست بود

احمدی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که می‌فرمودند که «مملکت اسلامی همه چیزش باید اسلامی باشد»، افزود: مهمترین ویژگی تفکر سیاسی امام خمینی (ره) عدم جدایی دین از سیاست بود.

وی بیان کرد: اکنون در مرحله دولت سازی اسلامی قرار داریم که مرحله‌ای حساس است که به معنی انتقال اندیشه‌های اسلامی به نهادهای اداره کننده جامعه می‌باشد، اکنون نیز نهادها به صورت اسلامی هستند اما در میان برخی از نهادها اندیشه‌های سنت گرایی و یا سکولاریسم و یا لاییسم وجود دارد.

این استاد دانشگاه گفت: ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) مناسب‌ترین فرصت برای بازخوانی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب بر اساس تفکر ایشان است.

وی تصریح کرد: در دولت سازی اسلامی حضرت امام (ره) از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود که نظامات مختلف اجتماعی اسلام را به دنیا معرفی کنند تا دنیا بتواند شئون مختلف مسائل بشر را از این طریق اداره کند.

احمدی گفت: در دولت سازی اسلامی باید بتوانیم دولتی تشکیل دهیم که نهادهای اداره کننده جامعه اولاً بر اساس مبانی و ارزش‌های ناب اسلامی شکل گرفته باشند و همچنین برای تحقق مبانی و ارزش‌های اسلام ناب با کارآمدی عمل کنند.

[ad_2]