به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تبلیغات محیطی در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و غیره امروزه در تمامی جهان به عنوان یکی از خوب ترین ابزار‌های اطلاع رسانی برای صاحبان پیام و یا کالا‌ها معروف هست. حال با ساخت مترو در ایران، کشور ما هم از […]

جای تبلیغات غربی در واگن‌های متروبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تبلیغات محیطی در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و غیره امروزه در تمامی جهان به عنوان یکی از خوب ترین ابزار‌های اطلاع رسانی برای صاحبان پیام و یا کالا‌ها معروف هست.

حال با ساخت مترو در ایران، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نشد و این تبلیغات محیطی در داخل ایستگاه‌های اتوبوس و بویژه مترو به وفور رویت می‌شود که انبوهی از کالا‌ها و خدمات از هر شکل و جنسی را در بر می‌گیرد. عموما تبلیغات مترو انواع مختلفی دارد مثل تبلیغات از طریق تابلو‌ها و دستگیره‌های داخل قطارها، تبلیغات از طریق تابلو‌های هوشمند آیینه ای، تبلیغات بر روی دیواره پله برقی (تابلو‌های بک لایت) و بیلبورد‌های دیواری مترو.

تبلیغات شهری از آنجایی که به لحاظ جذب مخاطب، زیبایی، ایجاد تنوع در محیط، عدم آلایندگی و هزینه بسیار پایینی که با خود بهمراه دارد در میان رسانه‌های تبلیغاتی، یکی از خوب ترین روش‌ها برای تبلیغ اجناس و کالا‌ها در دنیا به شمار می‌رود.

این تبلیغات باید متناسب با فرهنگ هر جامعه و سبک زندگی شهروندان آن ایجاد و در فراروی اطلاع رسانی عمومی قرار گیرد و در زمینه پشتیبانی از تولیدات آن کشور و علاوه بر این با رعایت بعضی از شئونات باشد؛ بنابراین اهمیت این مبحث در جامعه اسلامی مشابه ایران چندین برابر هست، چراکه فرهنگ‌سازی و تعلیم طبق توصیه‌های اجتماعی و اسلامی امری لازم و ضروری هست که باید در جامعه ما صورت گیرد.

حال در این میان فرهنگ‌سازی در محیط‌های پرترددی مشابه مترو و اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که دارند، می‌تواند بر افزایش فرهنگ اجتماعی جامعه تأثیرگذار باشد، اما اینکه در این وسایل حمل و نقل عمومی به چه موضوعاتی پرداخته می‌شود، جای سؤال هست که آیا در این تبلیغات به سبک زندگی و ترویج فرهنگ اسلامی توجه و اشاره‌ای می‌شود یا منحصرا به جنبه تبلیعاتی و درآمدزایی؟

تبلیغات در مترو تهران زیادتر به تبلیغ کالا، خدمات، فرهنگ و مذهب مربوط می‌شود.

سال «حمایت از کالای ایرانی» و تبلیغ کالا‌های خارجی در واگن‌های مترو + عکس

تبلیغ کالا

امروزه کالا‌های مصرفی و ترویج مصرف‌گرایی میزان قابل ملاحظه ای از تبلیغات داخل مترو را به خود اختصاص داده، اما در این میان میزان تبلیغات خارجی بسیار چشمگیر بوده هست.

اگر اندکی توجه کرده باشید علی‌رغم تبلیغ کالاهای داخلی در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، اغلب تبلیغ کالاهای شرکت‌های خارجی نیز به چشم می‌خورد، در حالی که نباید تبلیغ شرکت‌های خارجی دیده گردد، چون که طبق سیاست‌های موجود برای پشتیبانی از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی باید از تبلیغ استفاده گرایی و ترویج فرهنگ خارجی و اجناس خارجی اجتناب کنیم.

سال «حمایت از کالای ایرانی» و تبلیغ کالا‌های خارجی در واگن‌های مترو + عکس

تبلیغ خدمات

تبلیغات خدماتی در مترو زیادتر به خدمات بانکی، بیمه، تور‌های مسافرتی و خدمات مربوط با شهرداری مربوط می‌شود و مطمئنا باید در بخش امور خدماتی، به بخش‌هایی مثل مشاوره و خدمات شهری که عام المنفعه می باشند نیز پرداخته گردد و از تبلیغاتی مثل تور‌های گردشگری خارجی و سبک زندگی غربی اجتناب گردد.

تیلیغ فرهنگی

تبلیغات فرهنگی در مترو زیادتر در اختیار فیلم‌های سینمایی و تبلیغات جشنواره‌های متفاوت، روزنامه‌ها، مجلات و فعالیت‌های فرهنگسرا‌ها قرار گرفته هست.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ترویج سبک درست زندگی و الگوی ایرانی-اسلامی لازم هست تمامی نهادها و سازمان‌های مسئول بویژه مترو در نحوه فعالیت‌ها و تبلیغات رسانه‌ای خود دقت و کوشش کنند.

سال «حمایت از کالای ایرانی» و تبلیغ کالا‌های خارجی در واگن‌های مترو + عکس

تبلیغ مذهبی

تبلیغات مذهبی زیادتر مناسبتی می باشند و به مباحث مناسبتی و تبلیغ برنامه‌های مذهبی می‌پردازند، اما به سبب فقدان سیاست‌گزاری لازم تبلیغات در این زمینه سطحی بوده هست.

ایستگاه‌های مترو جای شایسته ای جهت تبلیغات محیطی می باشند و این مکان‌ها مورد توجه صاحبان تبلیغات قرار گرفته‌اند، چراکه همه روزه ۴ میلیون نفر مسافر از اقشار متفاوت جامعه ( تجار، بازرگانان، اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، کارمندان، کارگران و غیره) وارد این ایستگاه‌ها شده و هدف کلیدی صاحبان کالا و خدمات قرار می‌گیرند.

طولانی بودن زمان دیده شدن تبلیغ از مزایای با اهمیت تبلیغ در داخل واگن‌های مترو هست، چراکه مسافران مترو مخاطبانی می باشند که به چنگ آمده و باید تا رسیدن به مقصد مد نظر در قطار بماند. پس احتمالا مسافران تبلیغات را بیشتر از یک بار رویت می‌کنند و تبلیغات به جهت کثرت رفت و آمد کنندگان، در فراروی دید اشخاص بسیاری قرار می‌گیرد.

باتوجه به اینکه سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد، اما حالا در واگن‌های مترو شاهد تبلیغ کالاهای خارجی هستیم. حال جای سؤال هست که انتصاب بنرهای تبلیغاتی در مترو که برندهای خارجی را در فراروی دید و اطلاع مخاطب های قرار می‌دهند از چه فیلترهای نظارتی گذر می‌کند و مجوز انتصاب بنرها در مکان‌های عمومی چه طور صادر می‌شود؟، بنابراین باید سازمان‌هایی که قدرت ترویج سبک زندگی صحیح ایرانی-اسلامی را دارند، به طور سازمان یافته به این مبحث بپردازند و با استفاده از ظرفیت‌های موجود مثل فضای تبلیغاتی مترو و غیره با جنگ نرمی که دشمنان بر بر علیه کشور راه‌انداخته‌اند مبارزه کرده و اثر آن را خنثی کنند.

حال باید برای فرهنگ‌سازی در حوزه تبلیغات کالاهای ملی و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی در حوزه فرهنگی نظارت‌های دقیقی صورت گیرد تا به جامعه آسیبی وارد نشود و علاوه بر این بتوانیم در زمینه افزایش کیفیت کالاهای تولید داخلی گام برداریم.