[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، قم از استان‌هایی است که دارای بخش هنری و فرهنگی فعالی است و در این استان مؤسسات فرهنگی، قرآنی، هنری، مراکز و مؤسسات فرهنگی و نگارخانه‌ها و حتی مراکز چاپ و نشر کتاب فعالیت چشمگیری دارد. با شیوع بحران کرونا کانون‌های تبلیغاتی، مراکز چاپ و نشر و هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌ها […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، قم از استان‌هایی است که دارای بخش هنری و فرهنگی فعالی است و در این استان مؤسسات فرهنگی، قرآنی، هنری، مراکز و مؤسسات فرهنگی و نگارخانه‌ها و حتی مراکز چاپ و نشر کتاب فعالیت چشمگیری دارد.

با شیوع بحران کرونا کانون‌های تبلیغاتی، مراکز چاپ و نشر و هنرهای تجسمی، آموزشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی و قرآنی وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم جزو نخستین دستگاه‌ها و مراکزی بودند که برای حفظ سلامت مردم فعالیت خود را به مدت ۲ ماه تعطیل کردند ولی در این مدت آسیب‌های جدی هم به هنرمندان و هم به مؤسسات هنری و فرهنگی وارد شد.

اغلب هنرمندان قم به جز فعالیت هنری و فرهنگی منبع درآمد دیگری ندارند ولی در ایام قرنطینه خانگی در فضای مجازی با تولید محتواهای فرهنگی و هنری و راه‌اندازی پویش «در خانه کتاب بخوانیم» دریچه‌هایی مطلوب از فضای فرهنگ و هنر را برای مخاطبان خود باز کردند.

بسیاری از مؤسسات فرهنگی و هنری طرف قرارداد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با توجه به تعطیلی باید اجاره بهای مکان فعالیت خود را پرداخت کنند در حالی که منبع مالی ندارند لازم است که در این روزهای سخت کرونایی مورد حمایت قرار گرفته و تسهیلاتی به آن‌ها پرداخت شود؛ هرچند از سوی وزارت ارشاد بسته‌های مختلف حمایتی در نظر گرفته شده است ولی باید به دلیل آسیب جدی تسهیلات ویژه‌ای به این بخش تعلق گیرد.

بسته‌های حمایتی برای هنرمندان و بخش‌های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به آسیب جدی به مجموعه‌های هنری، فرهنگی و رسانه استان قم، گفت: با توجه به خسارت بحران کرونا به بخش هنر، فرهنگ و رسانه، ما این وضعیت را جمع‌آوری و در یک جداولی آماده و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد که این برآوردها به کمیته اقتصادی مبارزه با کرونا هم ارسال شده و منتظر مصوبه‌ای برای جبران و کمک به این ضررها هستیم.

دو ماه اجاره بهای مجموعه‌هایی که طرف قرارداد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند بخشیده می‌شود

سید موسی حسینی کاشانی افزود: طبق نامه وزیر ارشاد قرار است مجموعه‌هایی که طرف قرارداد با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند ۲ ماه اجاره بهای آن‌ها بخشیده شوند که در نخستین گام حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «صندوق اعتباری هنر» ۳ ماه حق بیمه تأمین اجتماعی اهالی فرهنگ و هنر و رسانه را پرداخت کرده است.

به گفته وی، اجاره بهای ۲ ماه مؤسسات فرهنگی و قرآنی طرف قرارداد بخشیده شده و منتظر برآورد و نحوه حمایت کمیته اقتصادی ستاد مبارزه با کرونا هستیم تا بتوان ضررها و آسیب‌های وارده به بخش هنر و فرهنگ و از جمله رسانه استان را جبران کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در پایان سخنان خود از شروع فعالیت آموزشگاه‌های هنری تک نفره خبر داد و تصریح کرد: با هماهنگی صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی استان قم تلاش داریم مؤسسات فرهنگی و هنری که اجتماعی نیستند فعالیت کنند از جمله آموزشگاه‌هایی که آموزش هنری آن تک نفره است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را شروع کنند.

[ad_2]