مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: مطابق آخرین آمار و بررسی‌های ما مجموع مساحت فضای سبز شهر قم تا پایان بهمن‌ماه 20/7میلیون متر ثبت شده، این آمار در سال 94 حدود 13 میلیون مترمربع بوده و همچنین کمربند حفاظتی قم 5 میلیون و 700 هزار متر مربع است.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهرکریمه، پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم امروز در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در تمام این سال‌ها نلاش کردیم تا فضای خشک قم را سر سبز کنیم، توسعه کمربند سبز و لاین حفاظتی شهر قم در این مقطع زمانی که هوای کره زمین روز به روز گرم تر و باعث می‌شود آلودگی هوا افزایش یابد برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است. مطابق آخرین آمار و بررسی‌های ما مجموعه مساحت فضای سبز تا پایان بهمن‌ماه ۲۰/۷ میلیون متر ثبت شده، این آمار در سال ۹۴ حدود ۱۳ میلیون مترمربع بوده و همچنین کمربند حفاظتی قم ۵ میلیون و ۷۰۰متر مربع است

وی ادامه داد: در مناطق ۴ و ۸ از نظر فضای سبز مشکلاتی نداریم و سعی کردیم بوستان‌ها و پارک‌های بسیاری با مساحت‌های خوب راه‌اندازی کنیم اما متاسفانه در برخی مناطق مانند ۲ و ۶ باتوجه به قدیمی بودن این مناطق و تراکم جمعیت بالا با کمبود فضای سبز رو به رو هستیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری قم تصریح کرد: با اقدامات انجام شده به‌دنبال این هستیم ضعف‌ کمبود فضای سبز در این مناطق را برطرف کنیم، در همین راستا در منطقه ۲ یک باغ انار که مساحت۹ هزار متر مربع بوده با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان تملک کردیم و درحال ساماندهی آن‌ هستیم تا تبدیل به یک بوستان شود. همچنین در منطقه ۶ زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع واقع در بلوار شهید تهرانی‌مقدم درحال توافق با مالک این زمین هستیم تا بتوانیم برای مردم عزیز منطقه ۶ بوستانی را آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مطابق آخرین آمار و بررسی‌های ما سرانه فضای سبز تا پایان بهمن‌ماه ۲۰/۷ میلیون متر ثبت شده، این آمار در سال ۹۴ حدود ۱۳ میلیون مترمربع بوده و همچنین کمربند حفاظتی قم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع است

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم گفت: اگر بخواهیم وضعیت شهر قم را نسبت به آمار کشوری مقایسه کنیم بعد از اصفهان و شیراز، شهر قم رتبه سوم سرانه فضای سبز را بدست اورده است.

*۱۰۰درصد خیابان‌های اصلی شهر درخت‌کاری شده‌اند

جوادیان در ادامه اشاره کرد: توسعه فضای سبز معابر یکی دیگر از اقدامات ما طی این مدت بوده است، متاسفانه در گذشته خیابان‌های اصلی قم حالت خشکی داشتند و درختی در معابر دیده نمی‌شد.

وی ادامه داد: با اقداماتی که طی سال‌های اخیر انجام داده‌ایم موفق شدیم ۱۰۰درصد خیابان‌های اصلی را مجهز به درخت کنیم. تا به‌امروز ۵۲۵ هزار متر طول در حاشیه معابر درخت‌کاری داشته‌ایم

جوادیان در ادامه بیان کرد: یکی از گله‌مندی‌های شهروندان قم در سال‌های گذشته درخصوص کاشت درخت کاج و سایر درخت‌های بی‌ثمر بوده است، از سال ۱۳۹۴ تا به امروز ما هیچ درخت اکالیپتوس و کاجی در داخل شهر قم نکاشته‌ایم؛ آب و هوایی که استان قم دارد این درخت‌ها خوب نیستند و مشکلاتی را دربر خواهد داشت.

*تعویض ۱۸هزار لامپ پرمصرف پارک‌های قم

جوادیان توضیح داد: متاسفانه لامپ‌هایی که در پارک‌ها و بوستان‌ها نصب شده بودند به اسمشان کم‌مصرف بود اما نسبت به لامپ‌هایLED حدود ۳ برابر بیشتر مصرف داشتند، یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفت بحث تعویض لامپ‌ها بود.

وی افزود: در طول ۳ سال گذشته ۱۸ هزار لامپ پُرمصرف بوستان‌ها و پارک‌های قم تعویض شده و به کم مصرف‌ترین لامپ‌ها مجهز شده‌اند. همچنین با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی این نوید را می‌دهیم تا پایان سال ۱۴۰۲ تمام بوستان‌های قم به آب گرم تجهیز خواهند شد.

*سامانه ۱۳۷شهرداری پاسخگوی مشکلات شهروندان است

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم مطرح کرد: شهروندان عزیز می‌توانند مشکلات و تخلفاتی که در سطح شهر در بحث فضای سبز و پارک‌ها رخ می‌دهد را با شماره‌گیری سامانه ۱۳۷ به ما ارسال کنند.

وی تصریح کرد: من همواره تاکید کرده‌ام که به مشکلات شهروندان باید رسیدگی شود و نباید مطالبه آن‌ها نیمه‌کاره رها شود، بنده هرچند روز یکبار گزارشی از ارتباطاتی که مردم با این سامانه گرفتند را مطالعه می‌‌کنم و موردی دستور پیگیری آن‌ها را به بخش‌های مربوطه می‌دهم.

*بوستان خضرنبی(ع) به دست رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح خواهد شد

مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری قم خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در مناطق ۴ و ۶ بوستان‌های بسیاری را راه‌اندازی کنیم، در شهرک پردیسان در هر محله چند بوستان وجود دارد و مشکلی در این منطقه نداریم.

وی در پایان گفت: در منطقه ۴ نیز بوستان خضر نبی(ع) به مساحت ۵۵۰ هزار متر مربع که یکی از بوستان‌های بزرگ قم محسوب می‌شود روز ۱۸ اسفندماه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌شود. ما در تلاش هستیم تا قم را به عنوان سرآمد فضای سبز در کشور معرفی کنیم.

انتهای پیام/