سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ در قم به صورت ترکیبی اینترنتی و حضوری خبر داد. سید حسن رضوی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، مردم به نشانی اینترنتی www.sarshomari95.ir مراجعه کرده […]

سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ در قم به صورت ترکیبی اینترنتی و حضوری خبر داد.

سید حسن رضوی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، مردم به نشانی اینترنتی www.sarshomari95.ir مراجعه کرده و اطلاعات خانواده خود را وارد کنند و کد رهگیری را به ماموری که به درب منزل مراجعه می کند ارائه کنند.

رضوی با اشاره به این که آمار، پایه و اساس در برنامه ریزی هر کشور و استانی است ابراز امیدواری کرد که با همکاری مردم و ثبت اطلاعات خانواده ها به صورت اینترنتی در سامانه مذکور، سرشماری عمومی و نفوس امسال از کیفیت بهتر و دقیق تری نسبت به سنوات گذشته برخوردار باشد.
وی بیان داشت: در غیر این صورت سرشماری میدانی از ۲۵ مهرماه تا ۲۵ آبانماه توسط ماموران صورت می گیرد به گونه ای که ماموران سرشماری به جای فرم های کاغذی از امکانات جدید الکترونیکی استفاده و اطلاعات را جمع آوری می کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم خاطرنشان کرد: پرکردن فرم های اینترنتی توسط خانواده ها باعث صحت، دقت، صرفه جویی و کاهش هزینه ها می شود.

رضوی با اشاره به این که اطلاعات سرشماری به صورت محرمانه محفوظ می ماند گفت: این اطلاعات در اختیار تصمیم گیران دولتی و پژوهشگران مربوطه قرار می گیرد.
وی ابراز داشت: بهبود وضعیت کشور و رفع نیازهای مردم در گرو ارائه صحیح اطلاعات توسط خانواده ها است.
رضوی با اشاره به این که امسال هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور انجام می شود گفت: در گذشته هر ۱۰ سال یکبار سرشماری صورت می گرفت که به دلیل نیازهای کشور تصمیم گرفته شد تا از یک دوره قبل سرشماری هر ۵ سال یکبار انجام شود.
طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفت تعداد جمعیت استان قم یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۶۷۲ تن در قالب ۳۲۱ هزار و ۱۴۴ خانوار است.

** ۵۱۰ تن کار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در قم را انجام می دهند
معاون اطلاعات و آمار سازمان برنامه و بودجه استان قم نیز در این نشست خبری گفت: ۵۱۰ تن کار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در قم را انجام می دهند.
جواد شاکر آرانی با اشاره به آغاز سرشماری میدانی از ۲۵ مهرماه تا ۲۵ آبانماه امسال اظهار داشت: از این تعداد عوامل اجرایی ۴۷۰ تن و عوامل ستادی ۴۰ تن هستند.
وی افزود: ۵ ستاد اجرایی از جمله ۴ ستاد شهری و یک ستاد روستایی برای اجرای طرح سرشماری تشکیل شده است.
شاکر آرانی به اهداف سرشماری اشاره کرد و گفت: اطلاعات حاصل از سرشماری ها ابزار مناسبی برای برنامه ریزی، مطالعات جمعیتی، بررسی تحولات جمعیتی و مهاجرت، بررسی تحصیلات، فعالیت و نیروی انسانی، مسکن، محاسبه شاخص های اجتماعی و اقتصادی، مقایسات بین المللی، ملی و منطقه ای در طول زمان و پهنه سرزمین و تهیه چارچوب های آماری است.
وی با اشاره به ویژگی های سرشماری سال ۹۵ تصریح کرد: استفاده از مشارکت شهروندان در فرآیند سرشماری، حذف کاغذ و استفاده از ابزار الکترونیکی برای جمع آوری اطلاعات و امکان گزارش گیری و رصد به هنگام از عملیات میدانی تا پایین ترین سطح از جمله این ویژگی ها به شمار می آید.