مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تدوین سند جامع هنر در حوزه خبر داد و اعلام کرد که چنانچه حوزه خود را از این وادی کنار بکشد سرمایه عظیمی را از دست داده است. به گزارش شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی که در سالن همایش های مدرسه […]

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تدوین سند جامع هنر در حوزه خبر داد و اعلام کرد که چنانچه حوزه خود را از این وادی کنار بکشد سرمایه عظیمی را از دست داده است.

به گزارش شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی در آیین اختتامیه پنجمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی که در سالن همایش های مدرسه معصومیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت پرداختن به هنر در حوزه های علمیه عنوان کرد: در دیدارهایی که با رهبر معظم انقلاب داشته ایم، ایشان بارها تأکید کرده اند که هنر را در حوزه دریابید و حوزه هنرمند، هنرآفرین و هدایتگر هنر، راهبردی است که بر فعالیت های هنری حوزه سایه افکنده است.

وی افزود: راه اندازی جریانی که حوزه را به سمت هنر قدسی و متعهد سوق می دهند پدیده نو و مبارکی است که سرمایه اصلی این جریان، طلاب هنرمند، گروه ها، هسته ها و تشکل های هنری حوزه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم سندی جامع برای هنر در حوزه و حوزه در ارتباط با هنر طراحی کنیم، باید گام هایی برداشته شود که توجه به آنها می تواند در دستیابی به این سند جامع مؤثر باشد.

وی داشتن نگاه هم افزا، هماهنگ و همراه را از ضرورت های این موضوع برشمرد و تأکید کرد: این نگاه هم افزا و هماهنگ باید در تمام نهادها، گروه ها، هسته ها و تشکل های مرتبط با هنر وجود داشته باشد و یک نظم خوجوش و به دور از بوروکراسی پیچیده در این بخش وجود داشته باشد.

آیت الله اعرافی توجه به رشته های ناظر به حوزه هنر در حوزه های علمیه را از دیگر عوامل مؤثر خواند و ابراز کرد: حوزه علمیه از منظر علوم و معارف اسلامی به مقوله هنر نگاه می کند و دیدگاه های اسلام در حوزه هنر مدرن و رشته های ناظر به آن باید در حوزه شکل گیرد که توجه به بحث فلسفه هنر یکی از این موارد است که باید فلسفه هنر اسلامی در جهت تبیین رویکرد اسلام به هنر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فقه هنر نیز از موضوعات دیگری است که نیازمند توجه ویژه است که از طریق آن سؤالات بی پایان عرصه هنر با فقه اصیل، عمیق و اجتهادی پاسخ داده شود، همچنین تاریخ هنر اسلامی، اخلاق هنر، نگاه تمدنی به هنر در تفکر اسلامی و بسیاری از شاخه های دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از بخش هایی که در موضوع حوزه انقلابی نیازمند توجه بوده بحث هنر است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: توجه به رشته های هنر قدسی که نیاز است تا روحانیت به آنها ورود کند و همچنین تحقیق و پژوهش در حوزه هنر دینی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی ایجاد ارتباط با هنرمندان کشور را از دیگر وظایف حوزه برشمرد و تصریح کرد: حوزه، نهادهای حوزوی و اساتید آشنا با فضای هنر باید فضای ارتباط و تعامل با هنرمندان کشور را ایجاد کنند، چرا که ایجاد این حلقه های ارتباطی باعث خواهد شد تا آنها از روحانیت اثر بپذیرند.

وی افزود: در ساختار جدید مدیریت حوزه های علمیه در بخش تبلیغ و امور فرهنگی، مدیریت حوزه هنر و فضای مجازی پیش بینی شده است تا قدم های برداشته شده در این مسیر جدی تر دنبال شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پایان ضمن تأکید بر نگاه بین المللی در تبلیغ نوین و رسانه ای، تصریح کرد: در جهان امروز انتقال پیام بدون مجهز شدن به هنرهای گوناگون ممکن نیست و اگر حوزه از این عرصه کنار بکشد سرمایه عظیمی را از دست داده است و البته باید نگاه ها در بحث تبلیغ نوین، نگاه بین المللی باشد و ابزار هنر، فضای مجازی و رسانه ها در خدمت اسلام و آرمان های اسلامی قرار گیرد