به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛؛جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه اظهار کرد:در بزرگترین کلکسیون عناب کشور که از سال ۸۷ شروع به کار کرد، اعداد عناب سراسر کشور تألیف شده هست. وی اضافه کرد:تعداد ۳۴ اکوتیپ عناب از استان های لرستان، مازندران، گلستان، اصفهان، شهر […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛؛جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه اظهار کرد:در بزرگترین کلکسیون عناب کشور که از سال ۸۷ شروع به کار کرد، اعداد عناب سراسر کشور تألیف شده هست.

وی اضافه کرد:تعداد ۳۴ اکوتیپ عناب از استان های لرستان، مازندران، گلستان، اصفهان، شهر قم، فارس، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در این کلکسیون کاشت شده هست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه اضافه کرد:افزایش و محافظت ژرم پلاسم عناب در استان به عنوان قطب تولید عناب کشور، ارزیابی هماهنگی گونه های متفاوت عناب و قیاس صفت ها مورفولوژیکی آنها، انتخاب اعداد برتر با توجه به احتیاج و ایجاد محیط آموزشی و پژوهشی من جمله اغراض ایجاد کلکسیون عناب هست.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی ۹۸ درصد عناب تولیدی کشور را به خود اختصاص داده هست،اظهار کرد:از لحاظ اندازه و کیفیت میوه رقم گیوک، نوغاب و شهر قم بخشی از اعداد برتر این کلکسیون در سربیشه شناسایی گردید.

جوادی بایگی گفته بود:علاوه بر این از رقم کازرون شیراز به عنوان یک رقم پاکوتاه برای کشت فشرده عناب در خراسان جنوبی میتوان استفاده نمود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه اظهار کرد:این شهرستان با سطح زیر کشت هزار و ۵۲ هکتار عناب، رده نخست سطح زیرکشت و تولید استان را به خود اختصاص داده هست و کوشش داریم با انجام تست ها و ارزیابی هایی که در این کلکسیون انجام می گردد با اصلاح نژاد عناب، خوب ترین نوع را با روش تکثیر و پیوند در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

وی سطح زیرکشت کلکسیون عناب سربیشه را ۵ هکتار عنوان نمود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه  اظهار کرد:۹ هزار خانوار بهره بردار در راستای تولید محصول عناب در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

وی اضافه کرد:۳ هزار و ۲۱۸ هکتار از زمین های کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت عناب هست که حدس می گردد سال کنونی ۵ هزار و ۵۶۳ تن محصول از این سطح برداشت گردد.