پژوهشکده امامت عصر امروز طی مراسمی با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه افتتاح و در این مراسم از دو اثر نظام جامع موضوعات امامت و مأخذشناسی آثار امامت رونمایی شد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهرکریمه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در مراسم افتتاحیه پژوهشکده امامت که با حضور جمعی از امامت‌پژوهان در قم برگزار شد، با اشاره به اینکه امامت از آغاز تشیع به‌عنوان محور معارف مطرح شده است، اظهار کرد: علمای ما با پیروی از قرآن، همواره بر اصل امامت تاکید کردند و در آثار بزرگان و دانشمندان شیعه همیشه یکی از محورهای فعالیتی و پژوهشی اصل امامت بوده است و شاید کمتر عالمی باشد که در این حوزه تلاش جدی صورت نداده باشد.

وی اضافه کرد: در طول چند ساله اخیر به دلایل مختلف مسئله امامت کمتر مورد توجه قرار گرفته و اولویت مباحث دیگر بر امامت پیشی گرفته است به صورتی که در بلاد شیعه در برخی از نقاط کمتر شخصیتی وجود دارد که بتواند از اصل اساسی امامت دفاع و این اصل را تبیین کند.

رئیس پژوهشکده و مدیرعامل بنیاد امامت عنوان کرد: در عصر حاضر حوزه علمیه قم اهتمام جدی نسبت به امامت به خرج داده و این اصل را به عنوان رکنی از ارکان معرفت و علم، احیا و بازسازی کرده است، هیچگاه از یاد نمی‌بریم که در دورانی تعداد اساتید حوزه امامت به تعداد انگشتان یک دست بوده است.

وی تصریح کرد: امروز به تصویب مرکز مدیریت حوزه، نظام جامع امامت شامل مباحث مقدماتی تا سطح چهار تثبیت و اجرا شده و در ۱۵ استان کشور این نظام جامع آموزشی درحال اجراست.

سبحانی با بیان اینکه نظام آموزشی امامت درحال توسعه از ایران به دیگر بلاد است، گفت: آموزش امامت توسط اساتید حوزه علمیه قم توسعه یافته و امیدواریم در روزی این نظام را در سراسر گیتی اجرایی کنیم.

وی از آغاز نظام پژوهشی امامت در میان محققان علاقه‌مند یاد کرد و افزود: امروز پژوهش‌های امامت از صورت فردی و شخصی به نظام پژوهشی امامت و یک برنامه علمی خاص تبدیل شده است.

سبحانی با بیان اینکه پژوهشکده امامت با وجود همه محدودیت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد شد، گفت: در این پژوهشکده احیا و نوورزی میراث امامت را دنبال می‌کنیم تا نسل امروز و فردای ما با این میراث ارتباط عمیق پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه امامت یک حوزه میان رشته است، گفت: امروز ۲۱ درسنامه امامتی را درحال تهیه و بازنویسی هستیم تا تمام دروس سطح سه به یک جایگاه‌ مطلوب‌تر نسبت به گذشته برسد.

انتهای پیام/