[ad_1] موسیقی حرام، فراخوانی از سوی شیطان است به گزارش شهرکریمه آیت الله محسن اراکی در آیین معرفی درسنامه «غنا و موسیقی» که در مرکز تخصصی فقهی ولی امر (عج) در قم برگزار شد،با اشاره به جایگاه امام در یک جامعه دینی گفت: قطعا امام هر جامعه در شکل‌گیری هویت فرهنگی آن جامعه نقش مهمی […]

[ad_1]

موسیقی حرام، فراخوانی از سوی شیطان است

موسیقی حرام، فراخوانی از سوی شیطان است

به گزارش شهرکریمه آیت الله محسن اراکی در آیین معرفی درسنامه «غنا و موسیقی» که در مرکز تخصصی فقهی ولی امر (عج) در قم برگزار شد،با اشاره به جایگاه امام در یک جامعه دینی گفت: قطعا امام هر جامعه در شکل‌گیری هویت فرهنگی آن جامعه نقش مهمی دارد.

وی افزود: در واقع باید گفت که هویت هر انسانی را امام او شکل می‌دهد و این مطلب از مباحث مهم ولایت است، ولایت هویت‌ساز است و این هویت را از طریق دانش فقه ساخته و در چارچوب فقه استوار می‌کند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اضلاع شکل دهنده به فقه نظام یادآورشد: فقه نظام، فقهی است که تحقق آن به وجود دو طرف حاکم و محکوم نیازمند بوده و بدون وجود یک طرف تحقق پیدا نمی‌کند، مانند مسئله تشکیل حکومت که برای تحقق آن وجود، مامون تنها و امام تنها کافی نیست.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: یکی از مهتمرین مواردی که در شکل دهی به نظریات فقهی دارای اثر و جایگاه است، پرداختن به موضوع فقه مرتبط به فرهنگ است.

وی افزود: هر مسئله، فقه خاص خود را دارد و فرهنگ نیز از این مسائل است، فرهنگ از پایه‌های علوم انسانی است که بدون وجود جامعه شکل نمی‌گیرد و جامعه نیز بدون وجود رهبر استوار نمی‌گردد و این حاکمیت است که فرهنگ را می‌سازد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به آیه شریفه قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَیْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَیْکُمْ مَا حُمِّلْتُمْ وَإِنْ تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ؛ بیان کرد» در این آیه هم شکل‌گیری جامعه مطرح شده وهم وظیفه ابلاغ این اطاعت بر عهده امام جامعه گذاشته شده است البته برخی می‌گویند وظیفه رسول صرفا ابلاغ پیام است در صورتی که ابلاغ حکم و فرمان خدا و رسول برای ساری و جاری شدن حاکمیت است وگرنه صرف بلاغ بدون اینکه قرار نباشد در میان مردم پیاده شود فاقد ارزش و بی مفهوم است.

آیت الله اراکی با انتقاد از افرادی که رابطه فرهنگ و حکومت را نفی می کنند بیان کرد: یکی از غلط‌‌‌‌‌ترین جملاتی که در زمینه فرهنگ گفته می‌شود این است که فرهنگ و حکومت رابطه‌ای با یکدیگر نداشته و حاکمان نباید در این حوزه وارد شوند، در حالی که فرهنگ در جامعه‌ای با هرج و مرج و بدون وجود حاکمیت، استوار نمی‌گردد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با ذکر این مطلب که رسانه از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های فرهنگ و از اثرگذارترین عوامل حکومت برای فرهنگ‌‌سازی در جامعه است، بیان کرد: در حقیقت این فرهنگ و رسانه است که هویت افراد جامعه را شکل می دهد؛ هویت مورد نظر حاکم از طریق رسانه به مردم ابلاغ می‌شود و دعوت پیامبر اکرم(ص) به اسلام نیز نوعی کار رسانه‌ای محسوب می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نوع نگاه دعوتی به آوا بیان کرد: پیش از آنکه به آواز صرفا به‌عنوان یک عمل نگاه شود،  باید آن را نوعی دعوت، فراخوان و تحریک مخاطب قلمداد کرد، باید توجه شود که یک آواز و آهنگ می‌تواند تقوای انسان را به حرکت درآورد و آوازی دیگر می‌تواند شهوت آدمی را تحریک کند و علمای ما با استفاده از منبع دینی و فقهی این ضابطه و معیار را برای تشخیص این دو گونه آهنگ تعیین کردند؛ در حقیقت موسیقی حرام فراخوان شیطان است.

وی تصریح کرد: غنا یکی از مباحث زیرمجموعه فرهنگ هر جامعه است و به دلیل اینکه فرهنگ، هویت جامعه را شکل می‌دهد، توجه به این موضوع بسیار اهمیت دارد و فقه ما نیز به این مبحث پرداخته است.

این استاد حوزه یادآورشد: برخی آهنگ‌ها موجب تحریک تقوا و معنویت و برخی تحریک رذایل است، علما بر اساس روایات، ضوابطی برای این ۲ نوع آهنگ تبیین کرده‌اند که یکی از مهم‌ترین این کارها، درس‌نامه غنا و موسیقی درس خارج رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]