[ad_1] استغفار معرفت خداوند را در درون انسان بیشتر می‌کند به گزارش شهرکریمه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در تکیه آقا سید حسن برگزار شد، اظهار داشت: امشب باید ذهن خودمان را از دنیا و امیال دنیوی خالی کرده و باخدای خود خلوت کنیم. وی […]

[ad_1]

استغفار معرفت خداوند را در درون انسان بیشتر می‌کند

استغفار معرفت خداوند را در درون انسان بیشتر می‌کند

به گزارش شهرکریمه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در تکیه آقا سید حسن برگزار شد، اظهار داشت: امشب باید ذهن خودمان را از دنیا و امیال دنیوی خالی کرده و باخدای خود خلوت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای لیالی قدر سفارش شده، مسئله استغفار است امیر المومنین(ع) دراین‌باره می‌فرماید تا می‌توانید در ماه رمضان استغفارکنید.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: حضرت محمد (ص) بر اساس روایات متعددی که نقل‌شده روزی ۷۰ بار ذکر استغفار می‌کردند به‌طوری‌که جلسه‌ای نبود که پیامبر اسلام (ص) بنشینند و لااقل ۲۵ بار ذکر استغفار را نگویند.

وی بابیان این‌که تلقی ما از استغفار ساده است، ابراز داشت: برداشت ما این است که گناه کردیم و حالا در شب قدر استغفارکنیم تا خدا ما را ببخشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: برداشت و آگاهی ما از استغفار در این حد است البته در روایات این راداریم که اگر انسان مؤمنی گناهی را مرتکب شد تا ۷ ساعت در پرونده‌ای اعمال وی نوشته نمی‌شود تا استغفار کند.

وی افزود: اما منظور از استغفار که در قرآن کریم آمده است چیز دیگری است به‌طوری‌که درآیات ابتدایی سوره  هود درباره استغفار آمده است: این قرآن را بر شما نازل کردیم و هدف ما از فرستادن قرآن این بوده است که بشر خدا را عبادت کند و غیر از خدا موجود دیگری قابل عبادت نیست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بیان داشت: در ادامه این آیات آمده است: استغفار کنید، اینجا منظور از استغفار بحث گناه نیست و موضوع مهم‌تر و اصلی‌تری وجود دارد.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید  از کتاب من باید به عظمت من پی ببرید در واقع زمانی که انسان قرآنی باشد باید ببیند چقدر عظمت خداوند در انسان زیادتر می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تأکید کرد: خدا می‌خواهد وقتی در محضر قرآن می‌نشینیم عظمت خداوند در برابر انسان تجلی پیدا کند و زمانی که آیات قرآن را می‌خوانیم به این نتیجه می‌رسیم که هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خداوند نیست به‌طوری‌که این حرکت، فکر و زندگی انسان مورد نظر خداوند است.

وی ادامه داد: قرآن عظمت خداوند را در انسان زیاد می‌کند و وقتی عظمت خداوند در انسان زیاد شد انسان بی‌اختیار می‌گوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه.

آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: هرچقدر عظمت خداوند در انسان بیشتر شود استغفارش بیشتر می‌شود و حالا چرا حضرت محمد (ص) روزی ۷۰ بار استغفار می‌کرده است مگر نعوذبالله ایشان گناهی مرتکب می‌شدند، نه ایشان که گناهی مرتکب نمی‌شدند، بلکه ایشان بیش از همه عظمت خداوند را درک می‌کردند.

وی افزود: استغفار معرفت خداوند را در درون انسان بیشتر می‌کند و چشم و دل انسان باز می‌شود به‌طوری‌که دست و چشم انسان، دست و چشم خداوند می‌شود و این انسان در دوراهی بین حق و باطل، حق را تشخیص می‌دهد.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]