[ad_1] التزام به قناعت و اعتدال در مصرف از کلیدی ترین دستورات ثقلین است استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران: التزام به قناعت و اعتدال در مصرف از کلیدی ترین دستورات ثقلین است حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران، التزام به قناعت و اعتدال در مصرف را از جمله کلیدی ترین دستورات قرآن و […]

[ad_1]

التزام به قناعت و اعتدال در مصرف از کلیدی ترین دستورات ثقلین است

التزام به قناعت و اعتدال در مصرف از کلیدی ترین دستورات ثقلین است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران:
التزام به قناعت و اعتدال در مصرف از کلیدی ترین دستورات ثقلین است
حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران، التزام به قناعت و اعتدال در مصرف را از جمله کلیدی ترین دستورات قرآن و اهل بیت(ع) به همه ما برشمرد.

به گزارش شهرکریمه سعیده آلبوعبید با بیان این که یکی از بارزترین شاخصه های جوامع ایده ال، داشتن اقتصادی سالم، پویا و وجود مجریان فعال، متعهد و کاردان در عرصه های اقتصادی است، ابراز داشت: پیامبران الهی نیز برای ایجاد قسط و عدالت در سطح وسیع آن در میان اقشار مختلف جامعه و تامین نیازهای مادی مردم و آبادانی و آسایش آنان به وسیله توزیع عادلانه امکانات، سرمایه ها، ایجاد زمینه های مناسب، اطلاع رسانی همگانی و بالاخره ترویج احسان، نیکوکاری و خدمت رسانی کوشیده اند تا مردم را به سوی سعادت و نیکبختی سوق دهند.

وی افزود: این تلاش ها که در جهت تحقق بخشیدن به مقاصد الهی و اهداف آسمانی ادیان توحیدی و پیامبران و فرستادگان از سوی خداوند متعال انجام گرفته، به منظور فراهم نمودن زمینه های عبودیت و قرب الهی برای عموم انسان های سعادت طلب و حقیقت خواه بوده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین گفت: بی شک یکی از مصادیق بارز و فعال، متعهد و کاردان در عرصه های اقتصادی، شخص امام علی (ع) بوده ، چنان که می دانیم دیدگاه حضرت به مساله اقتصاد، سودگرایانه نیست تا فقط در پی سود مادی باشد و راهبانه و تارکانه هم نیست تا به کلی آن را ناپسند شمارد، بلکه با رعایت حدود و معیارهایی، همیشه مردم را به کار و فعالیت در عرصه زندگی تشویق کرده و در نهج البلاغه می فرمایند، چنان دنبال کار و تحصیل معاش باش که انگار برای همیشه در دنیا هستی و چنان به فکر آخرت باش که گویا در آستانه ی مرگ قرار داری.

وی بیان داشت: امیرالمومنین(ع) در آن کلام معروف در تقسیم شبانه روز مومن به سه قسمت، برای اقتصاد، نقشی همتراز «عبادت» قائل می شوند و اقتصاد را مجموعه اعمالی می دانند که تابع نظام ارزشی حاکم بر انسان است و از آن جا که هدف در نظام ارزشی حاکم بر انسان از دیدگاه اسلام، با توجه به بُعد حق گرا و کمال طلبی او، رسیدن به مقام قرب ربوبی است، لذا فرد با ایمان باید با چنین معیاری همه رفتارهای خویش را منطبق سازد.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین افزود: اساساً از منظر اسلام، فعالیت های اقتصادی، زمینه ساز کمالات و فضائل انسانی است و اگر فردی با این انگیزه به عرصه اقتصاد وارد شود، افزون بر منافع مادی و ظاهری به بهره های معنوی نیز نایل خواهد شد.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان این که اقتصاد مقاومتی طی چهار سال گذشته به عنوان شاه‌بیت کلام مقام معظم رهبری در اکثر دیدارهای مسوولان نظام و اقشار مختلف مردم با ایشان مورد تاکید قرار گرفته و به عنوان راهکار نجات اقتصاد کشور معرفی شده است، اظهار داشت: اگر در نام گذاری سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ دقت کنیم ، متوجه می شویم که همه آن ها با محوریت اقتصاد بوده است، ضمن آن که تاکید ایشان بر این بوده که شعار اقتصاد مقاومتی در دل و زبان فعالان کشور و دانشجویان و طلاب و غیره، همواره دنبال شده و تکرار شود تا موثر باشد.

آلبوعبید همچنین اضافه کرد: در لابلای بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص بایسته ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی به ویژه ناظر به سبک زندگی دینی، یکی از فضیلت های مهم اخلاقی، میانه روی در همه کارها به ویژه در مصرف است، کما این که تاکید ایشان برگرفته از دستورات قرآن کریم است که می فرماید: «واقصد فی مشیک؛ در رفتارت میانه رو باش» (اسرا، آیه۲۹)

وی بیان داشت: از دیدگاه امام رضا(ع) نیز کسی که به خود و خانواده خود سخت می گیرد و در مصرف، خست می ورزد، از جاده مستقیم بیرون است ، ضمن آن که کسی که اسراف کرده و زیاده روی می کند، نیز چنین است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: یکی از یاران امام رضا(ع) می گوید که از حضرت درباره چگونگی تامین مخارج خانواده جویا شدم که ایشان فرمود: “مخارج خانواده، حد وسط است میان دو روش ناپسند.” گفتم: فدایت شوم، به خدا سوگند! نمی دانم این دو روش چیست که ایشان در پاسخ فرمود: “دو روش ناپسند؛ اسراف و خست است. آیا نمی دانی که خداوند بزرگ، اسراف(زیاده روی) و اقتار (خست گیری) را ناخوشایند می دارد و در قرآن می فرماید: آنان که هرگاه چیزی ببخشند، نه زیادهروی می کنند و نه خست می ورزند و میانگین این دو را در حد قوام برمی گزینند”

وی گفت: از دیدگاه ثامن الحجج(ع) تصرفات شخص در اموال خویش، محدود است؛ یعنی این گونه نیست که حال که اموال انسان ملک اوست و به وی تعلق دارد، بتواند در آن ها هرگونه که خواست، تصرف کند، بلکه تصرف او باید در حد میانه و متعادل و به دور از اسراف و خست باشد. در همین روایت امام رضا(ع) به کلام خداوند استدلال فرمود که در آن واژه «قوام» آمده است و مقصود از قوام،آن استواری و اقتصادی است که موجب سامان یافتن زندگی همه افراد می شود که در آن، نه کسی محروم ماند و نه کسی بی حساب برخوردار گردد.

وی در خاتمه ابراز داشت: مشخص است که هر چیز آن گاه میتواند عامل قوام باشد و زمینه استواری چیز دیگری را فراهم آورد که در موضع مناسب خود قرار گیرد و موضع مناسب، همان حد میانه و دور بودن از اسراف و خست است و لذا التزام به قناعت و میانه روی و اعتدال در مصرف که از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) استنباط می شود، لازمه پیشبرد زندگی در هر زمانه ای به خصوص روزگار ماست.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]