[ad_1] توسعه پایگاه‌های صبحگاهی و عصرگاهی راهکار جذب مردم قم به ورزش به گزارش شهرکریمه هیأت‌ ورزش‌های همگانی یکی از ۴۲ هیأت‌ ورزشی فعال در استان قم است که نزدیک به ۶۰ کومیته فعال زیر مجموعه خود دارد و به واسطه فعالیت این تعداد رشته ورزشی از نظر جمعیت ورزشکار سازمان یافته یکی از شلوغ‌ترین […]

[ad_1]

توسعه پایگاه‌های صبحگاهی و عصرگاهی راهکار جذب مردم قم به ورزش

توسعه پایگاه‌های صبحگاهی و عصرگاهی راهکار جذب مردم قم به ورزش

به گزارش شهرکریمه هیأت‌ ورزش‌های همگانی یکی از ۴۲ هیأت‌ ورزشی فعال در استان قم است که نزدیک به ۶۰ کومیته فعال زیر مجموعه خود دارد و به واسطه فعالیت این تعداد رشته ورزشی از نظر جمعیت ورزشکار سازمان یافته یکی از شلوغ‌ترین هیات‌های ورزشی است که با رشته‌های پرجمعیتی نظیر فوتبال و ورزش‌های رزمی رقابت می‌کند.

مقوله ورزش همگانی آنقدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در هر دیدار خود با مسوولان ورزش کشور و قهرمانان بین‌المللی، آسیایی  و جهانی این عرصه مهم اجتماعی، همواره بر توجه ویژه به ایجاد فضا و امکانات لازم به منظور توسعه آن و مشارکت حداکثری مردم در ورزش تاکید دارند.

با استناد به این بیان ارزشمند مقام معظم رهبری که فرمودند: «یک بخش از مساله تأمین سلامت مساله ورزش همگانی است که بنده بارها توصیه کرده‌ام، باز هم توصیه می‌کنم ورزش همگانی برای همه لازم است، نشاط، سلامت، آمادگی، حوصله کار، در سایه ورزش عمومی و همگانی برای جامعه تأمین می‌شود» خبرنگار فارس به سراغ رئیس هیأت‌ ورزش‌های همگانی استان قم رفت و در پرسش و پاسخ ذیل به گفت‌وگو با اسماعیل زند نشست:

 

* از چه زمانی رئیس هیأت‌ همگانی شده‌اید و جایگاه هیأت‌ در کشور چگونه است؟

تیر ماه سال گذشته بود که در مجمع انتخابات هیأت‌ ورزش‌های همگانی استان قم حضور یافتم و به لطف خدا در حضور رئیس فدراسیون و مدیر کل وقت ورزش و جوانان قم از اعضای مجمع رای اعتماد گرفت، ما در این یک سال تلاش زیادی برای تحول جایگاه هیأت‌ انجام دادیم و نتیجه این شد که از رتبه ۳۱ رده‌بندی هیات‌های همگانی استان‌های سراسر کشور به جایگاه چهاردهم رسیده‌ایم و این نشان از پیشرفت ما است.

 

* آماری از میزان فعالیت مردم قم در فعالیت‌های همگانی دارید؟

در حال حاضر از جمعیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان قم به صورت تقریبی و خوشبینانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم در فعالیت‌های ورزش همگانی مشارکت دارند، در واقع از هر هزار نفر در قم دو نفر به ورزش همگانی می‌پردازند، در حالی که ما در افق ۱۴۰۴ به دنبال ایجاد فضایی برای افزایش این میزان مشارکت تا ۳۵ درصد هستیم.

 

* قم ظرفیت لازم برای جذب حداکثری مردم به ورزش همگانی را دارد؟

سئوال خوبی پرسیدید، باید بگویم که ما تمام ظرفیت و توانمندی خود اعم از منابع مالی، امکانات، فضاهای ورزشی و … را به کار گرفته‌ایم که ورزش همگانی در قم توسعه یابد و مردم به ورزش جذب شوند، اما در کنار اداره کل ورزش و جوانان نیازمند حمایت، پشتیبانی و مشارکت سایر دستگاه‌های قم هستیم.

هیأت‌ ورزش‌های همگانی استان قم هستیم اما تنهایی نمی‌توان کاری از پیش برد، حداقل ۱۵۰ فضای ورزشی در اختیار آموزش و پرورش استان قم است و نزدیک به ۲۰۰ بوستان، پارک و فضای سبز در سطح شهر قم داریم که متعلق به شهرداری هستند و اگر این فضاها و امکانات آن را در اختیار داشته باشیم، بسیاری از برنامه‌های ما اجرایی می‌شود.

 

* راهکار شما برای ایجاد انگیزه فعالیت همگانی بین مردم چیست؟

در این زمینه همواره تاکید من تلاش برای توسعه پایگاه‌های ورزش صبح‌گاهی و عصرگاهی است، با اینکه همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی مورد استقبال مردم قرار گرفته، اما به نظر من پایگاه‌های ورزشی صبح و عصر در سطح شهر نقش مهمتری در جذب حداکثری مردم به فعالیت‌های همگانی ورزش دارد و به همین خاطر هدف‌ اصلی ما در سال ۱۳۹۸ توسعه این پایگاه‌ها است.

 

* استقبال مردم از برنامه‌های همگانی چطور بوده است؟

د؟۴۲ هیأت‌ ورزشی در استان قم فعال است، اما جالب است بدانید که در سال ۱۳۹۷ بیشترین آمار جمعیت ورزشکار سازمان یافته با هفت هزار و پانصد نفر را هیأت‌ ورزش‌های همگانی قم به خود اختصاص داده و فوتبال هفت هزار نفر ورزشکار بیمه شده دارد، پس به این نتیجه می‌رسیم که مردم خودشان به فکر سلامتی هستند و علاقه به ورزش دارند.

 

* چه تعداد رشته ورزشی در هیأت‌ شما فعالیت می‌کند؟

تعداد ۶۰ کومیته زیر مجموعه هیأت‌ ورزش‌های همگانی استان قم وجود دارد، در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۰ کومیته در هیأت‌ ما فعالیت داشت و برای استارت فعالیت سایر کومیته‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، در مجموع باید بگویم که ۲۸۰ باشگاه در قم مجوز رسمی دارد که در هر یک از آنها دست‌کم یک یا دو رشته همگانی فعال است.

 

* یکی از هیأت‌‌هایی هستید که بانوان استقبال خوبی از برنامه‌هایتان دارند.

درست است، از قضا به نکته خوبی اشاره کردید و در پاسخ‌تان باید بگویم که ۸۰ درصد جمعیت هیأت‌ ما را بانوان تشکیل می‌دهند، در حال حاضر فعال‌ترین رشته‌های ما آمادگی جسمانی و ایروبیک است، ضمن اینکه انجمن ورزش مادران و خانواده، کمیته ورزش بارداری، کمیته ورزش مادران معلول و بیمار و کمیته ورزش در خانواده از جمله بخش‌های بسیار مهمی هستند که در هیأت‌ همگانی علاقمندان زیادی را جذب کرده‌اند.

 

* نگاه مسوولان استان قم به ورزش همگانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ورزش همگانی طبق فرموده مقام معظم رهبری آنقدر اهمیت دارد که دولت موظف به توجه ویژه به این موضوع شده و در سطح استان‌ها به ریاست استاندار قم جلسه‌ای با عنوان شورای ورزش همگانی با حضور مدیران تمام دستگاه‌ها تشکیل می‌شود تا در مورد راه‌کارهای توسعه ورزش همگانی تصمیم‌گیری شود.

خوشبختانه در قم نگاه‌ها به مقوله ورزش همگانی مثبت است، ما در برگزاری برنامه‌های متنوع همگانی از دستگاه‌های دولتی مشارکت می‌گیریم، اما این مشارکت هنوز کافی نیست و جای کار و فعالیت بسیاری دارد، در مجموع باید بگویم که نگاه استاندار و مسوولان به ورزش همگانی مثبت است و این مهم در شورای ورزش همگانی استان وجود دارد.

 

* ورزش کارکنان دولت را هم شما مدیریت می‌کنید؟

کمیته‌ای به نام سازمان‌ها و نهادها ویژه ورزش کارکنان دستگاه‌های دولتی در استان قم فعالیت می‌کند و هر ساله رقابت‌های ورزشی کارکنان دولت در مناسبت‌های مهم با عنوان المپیاد در رشته‌های متنوع برگزار می‌شود که موجی از نشاط و شادابی را در بین کارکنان دولت ایجاد می‌کند.

 

* از نظر مالی چه شرایطی دارید؟

ورزش همگانی به حمایت نیاز دارد، از قانون ۲۷ درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خوشبختانه بودجه بسیار خوبی به ورزش همگانی اختصاص یافته و ما با آسودگی خاطر امکان برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع ورزش همگانی را داریم و به مردم نوید خاطر می‌دهیم که اقدامات خوبی برای حضور آنها در ورزش همگانی و تضمین سلامت‌شان انجام شده و در حال انجام است.

 

* برای دهه کرامت چه برنامه‌هایی دارید؟

هم به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و هم ویژه دهه کرامت برنامه‌های زیادی را در نظر داریم، از امروز شاهد آغاز برگزاری جشنواره طناب‌زنی تمام رده‌های سنی در قم هستیم، ضمن اینکه ۱۳ تا ۲۳ تیر ماه به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت در بوستان جوان همایش همگانی با اجرای همزمان ۱۰ رشته همگانی برگزار می‌شود.

هماهنگی‌های لازم برای برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی با عنوان حامیان آب بین هیأت‌ ورزش‌های همگانی و شرکت آبفا استان قم به عمل آمده و به زودی زمان و مسیر برگزاری این همایش را به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند تا شاهد برگزاری یک همایش باشکوه دیگر در قم باشیم.

رسانه‌ها در عملیاتی شدن برنامه‌های ما نقش بسیار مهمی دارند و از تمامی رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، نشریات و همچنین عزیزان فعال رسانه در فضای مجازی می‌خواهیم که ما را یاری کنند، زیرا اگر مردم از برنامه‌های ما اطلاع نداشته باشند هر چقدر تلاش کنیم فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]