[ad_1] توصیه های کلیدی برای کاهش تنش و درگیری در کانون خانواده به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده با بیان این که امروزه یکی از مباحث بسیار مهمی که در مباحث خانوادگی مطرح می شود، این است که ما در مواجهه با شرایط تنش و مشاجرات کلامی و جر و بحث ها چه باید […]

[ad_1]

توصیه های کلیدی برای کاهش تنش و درگیری در کانون خانواده

توصیه های کلیدی برای کاهش تنش و درگیری در کانون خانواده

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده با بیان این که امروزه یکی از مباحث بسیار مهمی که در مباحث خانوادگی مطرح می شود، این است که ما در مواجهه با شرایط تنش و مشاجرات کلامی و جر و بحث ها چه باید بکنیم، ابراز داشت: توصیه ای که بر اساس آموزه های دینی می توان داد این است که قبل از هر چیز بکوشیم که حق پذیر باشیم به این معنا که اگر اشتباهی از ما سر زد، بگوییم که اشتباه کرده ایم و از عذرخواهی کردن نترسیم و گرنه چه در محیط خانه و چه در محیط کار و اداره به مشکل جدی برمی خوریم و نمی توانیم در آسایش و آرامش لازم به زندگی خود بپردازیم.

وی افزود: از سویی گاهی اوقات مشاهده می شود که زن و شوهر وقتی سر مساله ای با هم اختلاف پیدا می کنند ، مرتکب انجام کارهایی می شوند که گویا دیگر راه بازگشتی وجود ندارد و همین مساله موجب شکل گیری کدورت ها و گاه نفرت می شود.

وی همچنین اضافه کرد: شیوه درست آن است که در مواجهه با مشکلات و تنش ها و اختلاف ها  بکوشیم که حتی الامکان همان موقع اختلاف و ریشه آن را در فضای آرام حل کنیم، چه آن که زن و شوهری که با هم اختلاف دارند ، اگر بتوانند قبل از رفتن شوهر به سر کار این اختلاف را حل کنند، نمره آن ها در زندگی بیست است؛ البته نمی توان توقع داشت که همه این طور باشند اما باید سعی کرد که از شدت اختلافات و حجم درگیری ها به مرور کاست.

مشاور امور خانواده بیان داشت: بسیاری از همین اختلافات که گاه با چیزهایی خیلی ساده هم شروع می شود به خاطر لجاجت ها و منیت ها کار را به جاهای باریک و حتی طلاق می کشاند که از نگاه آموزه های اسلامی ، مبغوض ترین حلال الهی است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مشورت پذیری و بهره گیری از نظرات بزرگان فامیل و افراد خردمند و صاحب تجربه گفت: در این باره باید به چند نکته بسیار مهم توجه کرد؛ نخست آن که کسی که می خواهیم با او مشورت کنیم از خویشاوندان و به خصوص پدر و مادر زن و شوهر نباشد چرا که در این صورت متهم به جانبداری می شویم. دوم این که فردی که می خواهیم با او مشورت کنیم ، انسانی مومن، دلسوز، متدین و اهل حکمت و معرفت باشد تا بتواند در حد توان خود گره از مشکل ما بگشاید.

وی ابراز داشت: نکته سوم هم این که او باید از افرادی باشد که در زندگی خودش نیز فرد موفقی باشد تا بتواند راهکار مناسبی به ما ارایه دهد نه این که با مشورت غلط باعث پیچیده تر شدن مشکل شود.

حجت الاسلام امیرزاده افزود: مساله مهم دیگری که حتماً باید در زمان اختلافات زن و شوهری و بگومگوهای جدی مورد نظر قرار داد این است که بکوشیم در عصبانیت ها بر خود کنترل داشته و به هیچ وجه فحاشی نکرده و به همسر خود ناسزا نگوییم؛ این تاکید به این خاطر است که تجربه نشان داده بعد از آشتی کردن و فرونشستن غبار درگیری ها ، همان کلامات و عبارات دشنام آمیز و فحاشی به ذهن متبادر می شود و باعث بدبینی و ناراحتی می شود و لذا چه خوب است که حتماً و حتماً از دشنام و فحاشی به طور جدی بپرهیزیم تا بعد به تبعات بسیار نامطلوب آن دچار نشویم.

وی همچنین گفت: یکی از بهترین راهکارها برای فرونشاندن خشم و پرهیز از خودزنی در این گونه مواقع، گفتن ذکر نورانی” ماشاء الله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم” است که حقیقتا ً آثار و برکات عجیبی به همراه دارد.

حجت الاسلام امیرزاده  افزود: مساله مهم بعدی، صبر کردن، بلند شدن از آن موقعیت ، اندکی راه رفتن و یا نوشیدن آب است که توجه به این نکات بی شک در کاهش میزان خشم و عصبانیت بسیار موثر است.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]