[ad_1] دفتر سازمان اسناد ملی در قم از حداقل امکانات محروم است به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جمله سازمان هایی است که به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری است و استانداری وظیفه تامین مکان و ساختمان مناسب برای این دفتر را در قم […]

[ad_1]

دفتر سازمان اسناد ملی در قم از حداقل امکانات محروم است

دفتر سازمان اسناد ملی در قم از حداقل امکانات محروم است

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جمله سازمان هایی است که به طور مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری است و استانداری وظیفه تامین مکان و ساختمان مناسب برای این دفتر را در قم به عهده دارد.

وی با بیان اینکه محدودیت امکانات موجب شده تا امکان ذخیره اسناد استان در قم وجود نداشته باشد گفت: تمام اسناد استان برای حفظ و نگهداری به سازمان مرکزی در تهران ارسال می شود.

مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم لزوم توجه مسئولان استان به اهمیت حفظ و نگهداری اسناد را یادآور شد و افزود: در صورتی که مکان مناسب در اختیار این دفتر قرار گیرد، علاوه بر امکان احداث آزمایشگاه و مخزن نگهداری اسناد، زمینه فعالیت گسترده در راستای حفظ میراث مکتوب و اسناد ملی فراهم می شود.

قبادی با اشاره به ظرفیت های استان جمله نزدیکی به تهران و نقش مهم قم در تاریخ معاصر ایران افزود: در صورتی که ساختمان مناسب در اختیار این دفتر در قم قرار گیرد، امکان جذب و به کار گیری نیروهای متخصص در این زمینه وجود دارد که این موضوع موجب تحول در نگهدای و ثبت اسناد و میراث مکتوب استان می شود.

مدیر دفتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی قم افزود: گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیرمکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور به ویژه در زمینه ایرانشناسی و اسلام‌ شناسی و انقلاب اسلامی از جملله اهداف این سازمان است.

حجت الاسلام قبادی، گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب و غیرمکتوب معتبر علمی، فرهنگی، فنی از کشورهای دیگر را از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و افزود: پژوهش و برنامه‌ ریزی علمی کتابداری و اطلاع ‌رسانی و شرکت در تحقیقات و فعالیت های بین‌المللی ذیربط، اتخاذ تدابیر و اخذ تصمیمات لازم برای صحت، سهولت و سرعت امر تحقیق و مطالعه در همه زمینه ‌ها به ‌منظور اعتلای فرهنگ ملی و انجام تحقیقات مربوطه از جمله اهدافی است که توسط این سازمان دنبال می شود.

سازمان کتابخانه ملی در سال ۱۳۱۶ شمسی و آرشیو ملی در سال ۱۳۴۹ شمسی به منظور حراست و نگهداری میراث مکتوب و اسناد ملی در کشور ایجاد و به منظور هماهنگی در فعالیت ها این ۲ سازمان در سال ۱۳۸۱ به یکدیگر ادغام و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کشور شکل گرفت.

انتهای پیام/ ۱۱۰

[ad_2]