[ad_1] «روز قم» فرصتی برای معرفی ظرفیت های بالقوه این شهر به گزارش شهرکریمه بعد سیاسی و مذهبی قم به‌عنوان حرم اهل‌بیت(ع)، پایگاه مرجعیت جهان تشییع و فقاهت، همچنین نقش تأثیرگذار این شهر در انقلاب اسلامی و رخدادهای بزرگ ملی و مذهبی در روز قم می‌تواند در قالب‌های جذاب رسانه‌ای و تبلیغاتی به مخاطبان ملی […]

[ad_1]

«روز قم» فرصتی برای معرفی ظرفیت های بالقوه این شهر

«روز قم» فرصتی برای معرفی ظرفیت های بالقوه این شهر

به گزارش شهرکریمه بعد سیاسی و مذهبی قم به‌عنوان حرم اهل‌بیت(ع)، پایگاه مرجعیت جهان تشییع و فقاهت، همچنین نقش تأثیرگذار این شهر در انقلاب اسلامی و رخدادهای بزرگ ملی و مذهبی در روز قم می‌تواند در قالب‌های جذاب رسانه‌ای و تبلیغاتی به مخاطبان ملی و بین‌المللی معرفی شود.

در کنار نقش مهم قم در بعدهای مذهبی و سیاسی کشور، ازنظر اقتصادی نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود نقش مهمی دارد، قرارگرفتن در محور مواصلاتی بیش از ۱۷ استان کشور و نزدیکی به پایتخت نقش برجسته‌ای به قم بخشیده که برای ایجاد ارزش‌افزوده و رونق و شکوفایی اقتصادی باید از ظرفیت‌های بالقوه استفاده بهتری شود.

گردشگری و توریست مذهبی از دیگر ظرفیت‌های اصلی شهر مقدس قم است، قم به‌عنوان دومین شهر زیارتی کشور و همچنین مهم‌ترین پایگاه مهدویت سرشار از ظرفیت‌های مغفول مانده است که در روز قم می‌توان برای بالندگی و رونق بیشتر آن‌ها برنامه‌ریزی و نسبت به معرفی آن‌ها اقدام کرد.

قم قطب و پایگاه اول علوم دینی در جهان تشییع است، بعد علمی قم در کنار سایر ابعاد این شهر نقش برجسته‌تری دارد، وجود مراکز متعدد حوزوی، دانشگاهی و پژوهشی در این استان بسیار پررنگ‌تر از شهرهای دیگر است که لازم است برای ایجاد درک درست و تأثیرگذاری آن‌ها برنامه‌ریزی‌های دقیقی به‌ویژه در ویژه‌برنامه‌های روز قم صورت بگیرد.

بعد فرهنگی و اجتماعی قم از دیگر ظرفیت‌های مهم این شهر بوده که می‌توان در مناسبت‌های مربوط به‌روز قم آن‌ها را برجسته و به مخاطبان معرفی کرد که دراین‌بین وجود ظرفیت‌های استانی، ملی و بین المللی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با فعالیت مؤسسات متعدد فرهنگی، اجتماعی و خیریه اهمیت بسزایی دارد.

همچنین قم محور و قطب عفاف و حجاب در سطح کشور است که می‌توان از فرصت روز قم، این امر فرهنگی تأثیرگذار را به‌عنوان الگوی عفاف و حجاب در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کرد.

همچنین ایجاد حس تعهد و هم باوری در بین شهروندان قمی و تقویت بخش‌های غیردولتی در تمامی عرصه‌ها از مسائل مهمی بوده که باید در روز قم برای مردمی‌تر کردن مناسبت‌ها از آن استفاده کرد.

از طرف دیگر ارتباط دوجانبه و سازنده با شهرهای دیگر، ایجاد همگرایی در رشد و بالندگی شهر قم و جلب مشارکت مردم در توسعه متوازن شهری نیز از فرصت‌های خوبی بوده که می‌توان از آن‌ها در چنین روزی استفاده شود.

تقویت جایگاه علمی قم در تحقق تمدن نوین اسلامی حیاتی است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم در این رابطه گفت: برای اینکه بتوانیم در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی نقش موثر و حیاتی داشته باشیم باید نسبت به تقویت و معرفی جایگاه علمی و دانشگاهی قم توجه بیشتری شود.

علی لقمان پور افزود: قم ازنظر وجود مراکز علمی و دانشگاهی دارای ظرفیت‌های ناشناخته فراوانی است.

وی همچنین تصریح کرد: در روز قم باید به نقش حوزه‌های علمیه نیز توجه بیشتر شده و نسبت به آثار تاریخی و مستمر این نهاد مهم علمی و مذهبی اهتمام بیشتری صورت گیرد.

وی بیان کرد: در کنار توجه به نقش حوزه‌های علمیه باید نسبت به نقش مردم قم نیز در تحولات فرهنگی و سیاسی در این روز بیش از گذشته پرداخته شود.

لقمان پور خاطرنشان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته، ارگان‌ها و نهادهای وابسته به قم منشأ اثر بسیاری در تحولات سیاسی و فرهنگی کشور و دفاع مقدس بوده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم گفت: باید نسبت به اثرگذاری بیشتر نهادهای علمی قم، به‌ویژه در سطح کشورهای اسلامی و مناطق شیعه‌نشین توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: وجود مراکز علمی مانند جامعه المصطفی و فارغ‌التحصیلان آن‌ها از ظرفیت‌های بزرگی بوده که در سطح‌ کشورهای هدف می‌تواند اثرهای مثبت بسیاری داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین وجود برخی مؤسسات فرهنگی به‌ویژه مؤسساتی که جنبه فرامرزی دارند از ظرفیت‌هایی بوده که می‌تواند در معرفی قم در سطح بین‌المللی نقش بسزایی داشته باشد.

روز قم بین‌المللی می‌شود

قائم‌مقام شهردار قم نیز با اشاره به اهمیت روز قم اظهار داشت:امسال روز قم به‌صورت استانی برگزار می‌شود اما با تشکیل دبیرخانه دائمی از سال آینده روز قم و برنامه‌های یک‌هفته‌ای مربوط به آن در سطح بین‌المللی دنبال خواهد شد.

سید ابراهیم معتمدی افزود: دبیرخانه دائمی روز قم، برای جریان سازی فرهنگی باید تشکیل شود و برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده را دنبال کند.

وی با اشاره به اهداف اجرای برنامه‌های ویژه روز قم، گفت: افزایش احساس تعلق مردم به این شهر از خروجی‌هایی بوده که باید از برنامه‌های ویژه روز قم حاصل شود.

وی تاکید کرد: باید آن‌چنان جایگاه قم در سطوح ملی معرفی و تبیین شود که مردم شهرهای دیگر نسبت به شهر قم احساس رغبت ویژه پیداکرده و آرزوی قمی بودن را داشته باشند.

معتمدی همچنین بیان کرد: بسترسازی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و جغرافیایی نیز از دیگر هدف‌گذاری‌های مهم در معرفی قم در روز قم خواهد بود.

قائم‌مقام شهردار قم با تاکید بر مغفول ماندن میراث ناملموس قم تاکید کرد: میراث ناملموس قم ظرفیت بسیار گسترده‌ای داشته که به‌شدت مغفول مانده و برای مردم معرفی نشده است.

وی اضافه کرد: مراکز گردشگری و برنامه‌ریزی دنیا امروزه نسبت به معرفی میراث ناملموس شهری ارزش و جایگاه ویژه‌ای قائل بوده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ثبت روز قم در شورای فرهنگ عمومی کشور دنبال شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم با اشاره به اهمیت روز قم تاکید کرد: بحث روز قم باید به‌صورت جدی در شورای فرهنگ عمومی کشور دنبال شده و برای معرفی جایگاه این شهر بودجه‌های ملی تصویب شود.

سید مهدی حیدرآبادی تاکید کرد: برای معرفی قم باید کنگره‌های مشترک جهانی نظیر آن چیزی که توسط شهرهای دیگر جهان انجام می‌شود، ترتیب یابد

وی اضافه کرد: برای معرفی ظرفیت‌های قم همچنین می‌توان پیمان‌های خواهرخواندگی با شهرهای زیارتی کشورهای دیگر منعقد شود.

وی عنوان کرد: برگزاری ویژه‌برنامه‌های خاص برای سفرای کشورهای مسلمان نیز در معرفی جایگاه شهر قم بسیار مؤثر است.

وی اظهار کرد: برای معرفی شهر قم ۴۰ کلیپ فرهنگی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم آماده‌شده است.

خدمات اجتماعی در روز قم افزایش می‌یابد

معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) قم گفت: افزایش خدمات اجتماعی و رفاهی در طول یک هفته برگزاری «روز قم» مساله ای بوده که می‌تواند سبب رونق برگزاری چنین برنامه‌های مهمی‌شود.

سرهنگ مهدی کبیری پور افزود: همچنین مردمی شدن برنامه‌های روز قم مهم‌ترین محوری بوده که باید در این روز دنبال شود.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که محل ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم منطقه محروم است، باید نسبت به افزایش خدمات شهری و تغییرات ملموس در آن اقدام اساسی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: ساماندهی ورودی قم از طرف ساوه و ایجاد فضاسازی‌های محیطی و تبلیغی مناسبت مسائلی بوده که باید به‌صورت جدی در طول این‌یک هفته برگزاری روز قم دنبال شود.

وی عنوان کرد: پایگاه‌های بسیج و مساجد استان آماده برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های ویژه روز قم هستند.

هویت قم بیش‌ازپیش تبیین می‌شود

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم نیز با تاکید بر ضرورت تقویت هویت قمی گفت: در روز قم، باید نسبت به تقویت و معرفی هویت قمی اقدام لازم صورت بگیرد.

ابوالقاسم مقیمی خاطرنشان کرد: تقویت هویت قمی و افتخار به قمی بودن شهروندان از برنامه‌های اصلی سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری در برگزاری برنامه‌های ویژه روز قم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: راه‌اندازی کاروان ورود حضرت معصومه(س) اقدام بسیار ویژه‌ای بوده که توسط شهرداری منطقه ۲ قم اجرایی شده که در زمینه معرفی حضرت معصومه(س) مؤثر بوده است.

مقیمی همچنین بیان کرد: محوریت تمام برنامه‌های روز قم باید آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)بوده و از ظرفت های عظیم آن غفلت نشود.

وی در ادامه عنوان کرد: قم به دلیل خاستگاه انقلاب اسلامی مورد هجمه همیشگی دشمنان بوده و لازم است تا نسبت به این مساله در چنین روزی توجه بیشتری شود.

وی اظهار کرد: معرفی روز قم می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی ویژه‌ای را برای قم به‌ویژه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رونق تولید ایجاد کند.

با تصویب شورای فرهنگ عمومی قم ، ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر مقدس به نام «روز قم» نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ ۱۱۰

[ad_2]