[ad_1] سیره علمی امام صادق(ع) بهترین الگو برای ترویج آزاداندیشی است به گزارش شهرکریمه دکتر شریف لکزایی با بیان این که هر یک از ائمه اطهار(ع) ویژگی شاخص و بارزی داشته اند که در تحلیل سیره و سبک زندگی ایشان، آن ویژگی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، اظهار داشت: درباره امیرالمومنین(ع)، بُعد عدالت گستری ایشان، […]

[ad_1]

سیره علمی امام صادق(ع) بهترین الگو برای ترویج آزاداندیشی است

سیره علمی امام صادق(ع) بهترین الگو برای ترویج آزاداندیشی است

به گزارش شهرکریمه دکتر شریف لکزایی با بیان این که هر یک از ائمه اطهار(ع) ویژگی شاخص و بارزی داشته اند که در تحلیل سیره و سبک زندگی ایشان، آن ویژگی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، اظهار داشت: درباره امیرالمومنین(ع)، بُعد عدالت گستری ایشان، درباره امام حسن مجتبی(ع)، مساله صلح حضرت و در خصوص سیدالشهدا(ع)، نهضت و قیام عاشورا و جریان مبارزه با ظلم و طاغوت، شاخص تر بوده و البته درباره سایر امامان نیز می توان ویژگی و شاخصه ای را برشمرد و به تحلیل و بررسی آن پرداخت.

وی افزود: درباره امام صادق(ع) که در سالروز شهادت حضرتش قرار داریم، بُعد علمی و نهضت فرهنگی که ایشان پایه گذاری کردند، اهمیت بیشتری داشته است.

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی همچنین گفت: دوران امامت حضرت صادق(ع) در زمانه ای قرار داشت که بنی امیه در حال اضمحلال بود و به تدریج بنی عباس بر اریکه ی قدرت تکیه می کردند و در چنین وضعیتی ، شرایطی برای ایشان فراهم شد که بتوانند در محدودیت کمتری به نشر معارف اهل بیت (ع) و پاسخ به سوالات و شبهات جامعه بپردازند.

وی بیان داشت: ایشان در همین فضا و شرایط موفق به تربیت حدود ۴ هزار شاگرد شدند که برخی از آن ها حقیقتاً در رشد علمی و فرهنگی و تمدنی جهان اسلام و بلکه تاریخ بشریت نقش بسیار مهمی ایفا کردند.

لکزایی همچنین افزود: از سویی ما می توانیم امام صادق(ع) را پرچمدار مناظرات علمی توصیف کنیم که هم خود ایشان و هم شاگردان شاخصشان در مناظرات و گفتگوهای علمی با افراد و طیف های گوناگون شرکت کرده و در بیان معارف و آموزه های ناب تشیع ، نقش بی بدیلی را ایفا کردند.

وی با بیان این که سیره و روش حضرت در این مناظرات و گفتگوهای علمی ، الگوی بسیار خوبی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ آزاداندیشی است، ابراز داشت: امام صادق(ع) چه در امر تربیت شاگرد ، چه پاسخ گویی به سوالات و شبهات و چه حضور در مناظرات علمی، زمینه ساز ایجاد فضای باز فکری و علمی شدند که امروز به ویژه در بحث کرسی های آزاداندیشی به آن نیازمند هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در عین حال گفت: با این وجود ایشان در مواجهه با برخی جریان ها مثل غالیان ، به هیچ وجه سکوت نکرده و در فضای فرهنگی آن زمان به مقابله برمی خاستند و این طور نبود که حالا به خاطر آزاداندیشی در برابر جریان های انحرافی، ساکت باشند.

وی همچنین افزود: در اثنای همین روشنگری ها ، امام جعفر صادق(ع) ارزش های والای شیعه را به همگان نشان داده و راه و مسیر سعادت را برای تشنگان کسب معارف الهی ترسیم می کردند.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]