[ad_1] کمبود برق بلای جان صنعت و تولید قم شده است به گزارش شهرکریمه کارخانه‌ها در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند هر واحد تولیدی خاکریزی بوده که تعطیلی یا رکود آن با از دست دادن یک خاکریز حساس در شرایط خاص جامعه همراه است. در استان قم بیش از ۵۳ هزار نفر در ۲ […]

[ad_1]

کمبود برق بلای جان صنعت و تولید قم شده است

کمبود برق بلای جان صنعت و تولید قم شده است

به گزارش شهرکریمه کارخانه‌ها در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند هر واحد تولیدی خاکریزی بوده که تعطیلی یا رکود آن با از دست دادن یک خاکریز حساس در شرایط خاص جامعه همراه است.

در استان قم بیش از ۵۳ هزار نفر در ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی مشغول فعالیت هستند، ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی قم را صنایع کوچک و متوسط با اشتغال زیر ۱۰۰ نفر تشکیل می‌دهند و ۹۴ واحد بزرگ صنعتی با اشتغال بالای ۱۰۰ نفر در این استان مشغول فعالیت هستند.

به گفته رئیس سازمان صمت قم بخش عمده‌ای از واحدهای صنعتی قم با کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت واقعی مشغول فعالیت هستند.

قم هزینه مصرف زیاد برق تهرانی‌ها را می‌پردازد

یکی از نگرانی واحدهای تولیدی قم همزمان با آغاز فصل گرما، کمبود برق و قطعی‌های مکرر بوده که سال ۹۷خسارت و رکود کم‌نظیری را در صنعت استان ایجاد کرد، حجم خاموشی‌های سال گذشته به حدی بود که صدای تمام تولیدکنندگان را درآورده بود.

مسئولان قم از خاموشی‌های سال گذشته برق منطقه‌ای تهران گلایه داشته و معتقد هستند در حجم و تعداد خاموشی‌ها در حق تولیدکنندگان قمی اجحاف شده و قمی‌ها از این منظر جورکش تهرانی‌ها شده و هزینه استفاده زیاد آن‌ها از برق را پرداخت کرده‌اند.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تأکید می‌کند که سال گذشته میزان قطعی قم بسیار بیشتر از تهران بود و در حقیقت قم در این زمینه هزینه مرکز نشینان را داد، در حالی حق این بوده که خاموشی‌ها به‌صورت عادلانه در این بخش از کشور توزیع شود.

بی‌عدالتی در خاموشی و تعرفه برق صدای استاندار قم را نیز آورده و وی نیز معتقد است توازن و رویه درستی در این زمینه در سطح برق منطقه‌ای تهران که مسئول تأمین و توزیع برق در سه استان تهران، البرز و قم است دیده نشده است.

بهرام سرمست می‌گوید: انتظار استان از برق منطقه‌ای تهران بر توزیع عادلانه و متوازن برق است، قم در استقرار واحدهای صنعتی اولویت‌هایی داشته که استان‌های البرز و تهران ندارند، تعرفه‌های صنعتی برق منطقه‌ای تهران بالاتر از تمام استان‌های کشور است.

وی اضافه می‌کند: واقعیت این بوده که حق قم در مسئله برق به‌درستی به استان اختصاص پیدا نمی‌کند، در حال حاضر قم هزینه تهران و البرز را درزمینهٔ تعرفه‌های صنعتی پرداخت می‌کند.

این صحبت‌ها جدا از صحت‌وسقم آن‌ها از یک واقعیت بیرونی به نام” کمبود برق” در شهرک‌های صنعتی استان حکایت دارد، باوجود گذشت یک سال از تجربه تلخ سال ۹۷ در فعالیت واحدهای تولیدی و خاموشی‌های دامنه‌دار اما درصحنه عمل تدبیر و یا اقدام مؤثری در تأمین شهرک‌های صنعتی رخ نداده است.

ضعف زیرساخت‌ها؛ غده بدخیم سرمایه‌گذاری در قم

هزینه احداث پست‌های جدید برق نسبت به سه سال گذشته سه برابر افزایش پیداکرده و مسئولان قم که به نحوی فرزندان «تأخیر» هستند وقتی به سراغ نوشدارو می‌روند که زمان گذشته باشد و یا جبران گذشته بسیار دشوار شده باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز احداث پست جدید برق در شهرک شکوهیه به‌عنوان قطب اصلی صنعت استان را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برآورده کرده و تأکید می‌کند که علاوه بر در شهرک الغدیر اصولاً زیرساخت و شبکه توزیع برق شکل نگرفته است.

نکته طلایی که مدیرعامل شهرک‌های صنعتی قم بیان می‌کند همان مسئله‌ای بوده که امروز به بلای جان سرمایه‌گذاری در قم تبدیل‌ شده است، نبود زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری بی‌انگیزگی سرمایه‌گذاری در قم را در برداشته است.

به‌عبارت‌دیگر از یک‌سو مسئولان و مدیران قم مدام در طبل تشویق برای سرمایه‌گذاری در قم می‌دمند و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را نیز بعضاً  تا شهرک‌های صنعتی می‌کشند اما وقتی سرمایه‌گذار می‌خواهد فعالیت خود را آغاز کند با پدیده‌ای به نام «عدم شکل‌گیری و کمبود زیرساخت» روبه‌رو می‌شود که نظیر آن در جای دیگر کمتر دیده می‌شود.

این معضل یکی از غده‌های بدخیمی بوده که نگاه به سرمایه‌گذاری را در قم منفی و توسعه و رشد اقتصادی استان را کند کرده که در این‌ بین مشکل کمبود برق این روزها بیش از سایر خدمات موردنظر دل سرمایه‌گذاران را به درد آورده است.

مشکل برق؛ سرمایه‌گذاران را فراری داده است

کمبود برق در برخی از شهرک‌های صنعتی قم به حدی جدی بوده که استاندار قم نیز از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده و تأکید می‌کند که سنگین بودن هزینه انشعابات جدید برق در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سبب فراری شدن سرمایه‌گذاران و فسخ قراردادهای از پیش منعقدشده است.

وی همچنین ادامه می‌دهد که هزینه انشعاب جدید برق در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار سنگین بوده که سبب ناامیدی شدید سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال در این منطقه می‌شود.

بالا بودن هزینه انشعاب برق همان پوستین وارونه‌ای بوده که مسئولان این منطقه امروز بر تن کرده‌اند، به عبارت بهتر اگر امروز فردی بخواهد در این منطقه سرمایه‌گذاری کند باید هزینه‌های مربوط به تأمین زیرساخت‌های برق را خودش بپردازد و گویی منطقه ویژه اقتصادی وظیفه ذاتی در این زمینه متوجه خود نمی‌داند.

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هزینه هر انشعاب برق در حال حاضر بالغ‌بر ۸۹۰ میلیون تومان بوده که مسئله تأمل آمیز و قابل‌پیگیری است.

شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی قم با مشکل کمبود برق روبه‌رو بوده و این مسئله با آغاز زمان پیک مصرف و فصل تابستان حادتر می‌شود، برخی بی‌ملاحظگی‌ها و بی‌تدبیری‌ها درفروش برق در حجم بیشتر از توان واقعی برخی واحدهای تولیدی نیز در کمبود برق در قم مؤثر بوده است.

برق مانند خونی بوده که در پیکره یک انسان در جریان است که بدون امکان هرگونه فعالیتی از واحدهای تولیدی گرفته خواهد شد، باید منتظر ماند و دید تدابیر و موضع‌گیری‌های مسئولان استان تا چه اندازه جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد و از خاموشی و بحران برق در استان جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]