[ad_1] ۲۱۰۰ میلیارد تومان فروش اوراق مالی برای پروژه‌های شهر قم در نظر گرفته شد به گزارش شهرکریمه نود و هشتمین جلسه رسمی شورای شهر قم ظهر امروز با حضور قائم‌مقام شهردار قم، معاونان شهرداری و اعضای شورای شهر در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد. عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم در این […]

[ad_1]

۲۱۰۰ میلیارد تومان فروش اوراق مالی برای پروژه‌های شهر قم در نظر گرفته شد

۲۱۰۰ میلیارد تومان فروش اوراق مالی برای پروژه‌های شهر قم در نظر گرفته شد

به گزارش شهرکریمه نود و هشتمین جلسه رسمی شورای شهر قم ظهر امروز با حضور قائم‌مقام شهردار قم، معاونان شهرداری و اعضای شورای شهر در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

عبدالله جلالی رئیس شورای شهر قم در این جلسه ضمن قدردانی از حضور حماسی مردم در راهپیمایی روز قدس اظهار داشت: در چند روز آینده رویداد مهم ۱۵ خرداد در پیش بوده که می‌توان این روز را نقطه عطفی برای کشور دانست.

نخستین لایحه این جلسه مربوط به تملک ملکی در مسیر پروژه فاز ۵ عمار یاسر بود که توسط مسکری رئیس کمیسیون شهرسازی شورا قرائت شد و مورد تصویب اعضای شورای شهر قرار گرفت.

دومین لایحه مربوط به تعدیل سرمایه‌گذاری احداث مجتمع تجاری و اقامتی در بلوار پیامبر اعظم(ص) بود که توسط اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورا ارائه شد که این لایحه نیز با نظر مثبت اعضا تصویب شد.

لایحه بعدی که توسط رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر قرائت شد نیز مربوط به سرمایه‌گذاری مجتمع مسکونی و تجاری در مجاورت بوستان بهاره و اجرای این پروژه در مدت ۳۸ ماهه بود که این لایحه نیز مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

لایحه اخذ مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی جهت اجرای پروژه قطار شهری و اجرای پروژه بازآفرینی شهری(با محوریت ساماندهی بلوار عمار یاسر) و طرح‌های حمل‌ونقل و ترافیک و کاهش آلودگی هوا و اجرای طرح‌های پسماند به انرژی دیگر لایحه ارائه‌شده توسط اخوان بود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه پیرامون این لایحه اظهار داشت: در این لایحه پیشنهاد ۲۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه‌های قطار شهری به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان، طرح‌های بازآفرینی ۵۰۰ میلیارد تومان و مابقی مربوط به حمل‌ و نقل، طرح‌های پسماند، آلودگی هوا و تبدیل انرژی از پسماند که ۵۰ درصد در تعهد دولت بوده شده است.

اخوان با بیان اینکه باید شهرداری اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌ها برای این اوراق را مشخص کند، تصریح کرد: شهرداری باید طرح توجیهی متناسب با این مبالغ ارائه کند.

لزوم استفاده از ظرفیت فروش اوراق در بودجه امسال کشور

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آتش زر عضو شورای شهر قم با اشاره به اهمیت فروش اوراق مشارکت عنوان کرد: امسال امکان استفاده از این اوراق در بودجه کشور دیده‌ شده است و همه شهرها به دنبال استفاده از آن هستند و ما اگر تلاشی در این زمینه نداشته باشیم دیگران آن را جذب می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه نباید صرفاً به دلیل عدم توجیه‌پذیری اقتصادی برخی پروژه‌ها این اوراق را رد کنیم و افزود: گرفتن این اوراق به راحتی نبوده و زمان بر است و معلوم نیست آیا این مبالغ تخصیص یابد یا خیر.

محسن محرری عضو دیگر شورای شهر نیز فروش اوراق را ظرفیتی ملی برشمرد و گفت: شهرداری‌ها در فضایی رقابتی به دنبال استفاده از این ظرفیت شناور در بودجه امسال هستند ولی می‌توانستیم قبل از ارائه این لایحه مشورتی با شورا داشته باشیم.

لایحه اخذ مجوز فروش اوراق نهایتاً بعد از بررسی اعضا با نظر مثبت اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

سه لایحه دیگر مربوط به کاهش عوارض بود که توسط اخوان ارائه شد که دو لایحه مورد تصویب اعضا قرار گرفت و یکی نیز به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

طرح دو فوریتی اخذ مساعدت مالی به مبلغ ۵ میلیارد ریال از جانب شهرداری قم به سازمان‌های مشارکت‌کننده در برگزاری برنامه‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد نیز توسط مالکی نژاد عضو شورای شهر مطرح شد که این لایحه نیز مورد تصویب قرار گرفت.

مالکی‌نژاد در توجیه این طرح ابراز کرد: با توجه به اعزام ۲۳ هزار و ۳۰۰ نفر از استان قم به مرقد مطهر امام راحل(ره)، اتوبوس‌ها نقش مهمی در جابجایی این حجم مسافر را دارند و چون ظرفیت قم محدود بوده باید اتوبوس‌هایی از شهرهای دیگر گرفته و به آنها نقداً هزینه‌ها پرداخت شود.

معتمدی قائم‌مقام شهردار قم با اشاره به نحوه مشارکتی و نه وظیفه‌ای برای تأمین این اتوبوس‌ها تصریح کرد: ما تعهدی برای تأمین این اتوبوس‌ها نداریم و تنها به دلیل جلوگیری از ورود خدشه به این برنامه مهم مشارکت در آن داریم.

انتقاد از کم‌کاری دولت در تخصیص اعتبارات مراسم ۱۴ خرداد

محسن محرری عضو دیگر شورای شهر با انتقاد از کم‌کاری دولت در زمینه هزینه‌های این مراسم مهم یادآور شد: ما در حال جبران کم‌کاری دولتی هستیم و زمانی که رانندگان هزینه‌های خود را ۸ ماه بعد دریافت می‌کنند این کوتاهی از چشم شهرداری می‌بینند.

زین‌العابدین قراچورلو نیز با انتقاد از بی‌برنامگی دولت در پرداخت هزینه‌های برنامه‌های ۱۴ خرداد عنوان کرد: دولت از قبل می‌تواند بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرد و راحت با تخصیص اعتبار جلوی این کم‌کاری را بگیرد.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]