[ad_1] اشاره: دولت یازدهم و دوازدهم در حالی پرونده فرهنگ را به دستان آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم تحویل داد که از فرهنگ عمومی جز مخروبه‌ای باقی نمانده است. هر کسی از راه رسیده و خود را متولی فرهنگی دانسته بود، به‌خود جسارت هر گونه سخیف‌سازی فرهنگی را داد. حتی در این دوران شاهد […]

[ad_1]

اشاره: دولت یازدهم و دوازدهم در حالی پرونده فرهنگ را به دستان آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم تحویل داد که از فرهنگ عمومی جز مخروبه‌ای باقی نمانده است. هر کسی از راه رسیده و خود را متولی فرهنگی دانسته بود، به‌خود جسارت هر گونه سخیف‌سازی فرهنگی را داد. حتی در این دوران شاهد رشد چشمگیر دروغ‌گویی و توهین‌های پیاپی به مردم و منتقدان بودیم. همین دروغ‌گویی‌ها و یک بام و دو هوا بود که مردم را هوایی کرد و مشکلات فرهنگ را بیش از پیش افزایش داد.

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه در گفت‌وگو با حجت الاسلام سیدکمیل موسوی، فعال فرهنگی در فضای مجازی به بررسی ظرفیت‌های فرهنگی کشور، اولویت‌های فرهنگی موجود و راهکارهای حل مصائب فرهنگی کشور در حال حاضر پرداختند.

شهرکریمه ـ توان و ظرفیت‌های فرهنگی امروز کشور چیست؟

به‌جرئت می‌توان گفت که بزرگ‌ترین توان و ظرفیت کشور، نیروی جوان و آماده به کاری است که در کشور وجود دارد. متولدین دهه ۶۰ که گروه پرجمعیت‌تری هستند و به‌ویژه اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ از جمله افرادی هستند که در حال حاضر از اوج پختگی برای کار کردن و برنامه ریزی فرهنگی برخوردار هستند که این، بزرگترین ظرفیت برای کشور به شمار می‌رود و برنامه ریزی برای این دسته از افراد که نیاز به کار دارند و همچنین از طرفی نیازی که کشور برای پیش‌برد برنامه‌هایش به این قشر نیاز دارد، می‌تواند در زمینه تحول آفرینی ابتدا به استفاده و به کار گیری از این قشر مبادرت کند.

صداقت اولویت فراموش ناشدنی دولت سیزدهم با مردم

به نظر من بزرگترین ظرفیت امروز این نیروی جوان کشور است. نکته دوم این است که بزرگترین ظرفیت دیگری که در کشور وجود دارد و می‌توان بر روی آن برنامه ریزی و کار کرد، نیرو و عقبۀ قدرتمند ملی و ایمانی نام دارد. درصد قریب به اتفاق افراد در کشور ما یا انسان‌های مؤمنی هستند که عقبه ایمانی و دینی بسیار قدرتمندی دارند و یا از طرف دیگر درصد بالایی از افراد را داریم که عقبه ملی‌گرایی و اعتقاد به کشور دوستی آن‌ها را قدرتمند کرده است که هر دوی اینها برای جهش می‌توان فرصت ارزشمندی باشد.

شهرکریمه ـ اولویت‌های فرهنگی پیش روی دولت سیزدهم کدام است؟

اولاً بزرگترین اولویت فرهنگی کشور که پیش روی دولت سیزدهم وجود دارد ترمیم زخم عمیقی است که در طول هشت سال اخیر به مردم وارد شده است. سپس از بین بردن فاصله میان نظام و مردم را می‌توان مشکل دیگری بر شمرد که فاصله خطرناکی به حساب می‌آید. واقعاً این موضوع به قدری حیاتی است که باید به عنوان اولویت به آن نگاه کرد. فاصله طبقاتی و اختلاف در میان نظام و مردم را نباید تنها با کارهای نظامی، امنیتی یا جبری جبران کرد، اگر می‌خواهید واقعاً به صورت و شکلی درست کار مردم را درست کنید باید به فرهنگ عمومی جامعه و مردم بپردازیدو هنگامی که فرهنگ مردم را بتوانید درست کنید، آنها با یک قطعی برق به نظام جمهوری اسلامی بدبین نمی‌شوند.

صداقت اولویت فراموش ناشدنی دولت سیزدهم با مردم

فرهنگ اعتماد به نظام باید به‌قدری افزایش پیدا کند که اگر حتی قطعی برق به مدت یک سال نیز ادامه پیدا کرد مردم بدانند که واقعاً نظام در حال رسیدگی به وضعیت و مشکلات آن‌ها است. اولویت فرهنگی بعدی دولت سیزدهم پرداختن به فضای رسانه‌های کشور است؛ چه صدا و سیما، چه فضای مجازی و چه رسانه‌های نوشتاری، صوتی و تصویری. فضای رسانه‌ای کشور امروز بر مردم حاکم است و چون دولت رسانه امروز در اختیار قرار ندارد، هر کسی که رسانه را در اختیار گرفته باشد، خود را حاکم بر مردم می‌کند. امروز صهیونیست‌ها بر رسانه‌ها و فضای مجازی حاکم هستند پس آن‌ها می‌توانند افکار را مدیریت می‌کنند. در اینجا یا باید شما رسانه‌ها را در دست خود بگیرید و یا اینکه افکار را به قدری تربیت کنید و آموزش بدهید تا تحت تأثیر افکار رسانه‌ها و مدیران آن قرار نگیرند.

شهرکریمه ـ راهکارهای موجود برای حل اولویت‌ها در طول این چهار سال کدام است؟

راهکار حل و رسیدگی به اولویت‌ها در طول این چهار سال صداقت با مردم است. صداقت با مردم را می‌توان نزدیک‌ترین، دقیق‌ترین و مهم‌ترین راهکار دانست. باید با مردم صادق بود. هر آن چیزی را که در کشور در حال اتفاق افتادن و رقم خوردن است، باید به اطلاع مردم برسد. مردم حق دارند هر آن چیزی که در این آپارتمان شیشه‌ای وجود دارد، اول از همه از دولت مردان خودشان بشنوند که چه اتفاقی در حال رقم خوردن است.

مردم اگر صحیح‌ترین، دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین روایتی که در کشور در حال رقم خوردن است را از دولت مردان خودشان بشنوند، آن چنان اعتماد می‌کنند که نتیجه این اعتماد مردم، همراهی آن‌ها خواهد بود. بنابراین بزرگترین راه حل رسیدن و رسیدگی به مشکلات اعتماد به مردم، صداقت داشتن با آن‌ها و کمک خواستن از آن‌هاست. وقتی مردم با شما همراه نشوند شما نمی‌توانید سنگ روی سنگ بگذارید. غیر از دخیل کردن مردم در کارها و همراه کردن آن‌ها هیچ راهی برای حل مشکلات در کشور وجود ندارد.

شهرکریمه ـ ممنون از اینکه فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید.

[ad_2]