مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه قم از دیرباز به عنوان قطب چاپ و نشر معروف بوده است، گفت: اگر ما جمعیت را مورد نظر قرار دهیم قم در حوزه چاپ و نشر جایگاه نخست را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، نشست خبری تشریح برنامه‌های نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی امروز در سالن جلسات شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم برگزار شد.

روح‌الله ابراهیمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با تاکید بر اینکه در حوزه اقتصادی باید کار را به مردم سپرد، اظهار کرد: مدل توسعه خوشه‌های صنعتی یکی از راهکارهای واگذاری کارهای اقتصادی به مردم و دخیل کردن آنان در عرصه تولید و اقتصاد است.

وی با بیان اینکه در مدل توسعه خوشه‌های صنعتی نقاط ضعف و قوت واحدها به خوبی شناسایی و جلسات مشترک میان واحدها برگزار می‌شود، تصریح کرد: کار جمعی محوریت کار توسعه خوشه‌ای است و با برنامه‌ریزی جامع حرکت منسجم در راستای تحقق اهداف دنبال خواهد شد.

ابراهیمی از خوشه چاپ و بسته بندی استان قم به‌عنوان یکی از خوشه‌های موفق استان نام برد و گفت: ما به عنوان تسهیل‌گر در کنار همه خوشه‌های صنعتی خواهیم بود و در این راستا تدوین و اجرای زیست بوم شهرک شهاب را دنبال خواهیم کرد، اگر نقشه زیست بوم کسب و کار استان در حوزه چاپ و بسته بندی مشخص شود هر مجموعه‌ رسالت تخصصی خود را دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قم از دیرباز به عنوان قطب چاپ و نشر معروف بوده است، مطرح کرد: اگر ما جمعیت را مورد نظر قرار دهیم قم در حوزه چاپ و نشر جایگاه نخست را داشته است اما دیگر فقط کار کردن در حوزه چاپ و نشر نمی‌تواند توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد و ما نیازمند چاپ و بسته‌بندی هستیم.

صنعت چاپ و بسته‌بندی یک صنعت فرهنگی و مبتنی بر ظرفیت قم است این صنعت می‌تواند معرفت فرهنگ ملت و بیان‌گر معارف دینی، فرهنگی و اسلامی باشد.

ابراهیمی گفت: ما باید زیرساخت لازم را فراهم کنیم که یکی از این زیرساخت‌ها شهرک تخصصی شهاب است، ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک و متوسط هم از جمله دیگر زیرساخت‌هاست که با جدیت دنبال می‌شود.

سید علی موسوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران طی سخنانی اظهار کرد: نقش محوری صنعت چاپ و بسته‌بندی در کل صنایع نمایان و مشهود است و صنعت چاپ به عنوان سومین صنعت برجسته دنیا مطرح است و در کشور ما هم برای توسعه صنایع نیازمند توجه به صنعت چاپ هستیم، بعد از انقلاب اسلامی این صنعت در حوزه نشر گسترش یافته است و طی سال‌های اخیر نیز با توجه به نیازهای صنایع و موضوع بسته‌بندی به این صنعت توجهی ویژه شده است.

وی از افزایش توان واحدهای مستقر چاپ و بسته‌بندی در استان قم یاد کرد و افزود: سال‌های گذشته نیازهای خود را با استفاده از ظرفیت‌های خارج از استان و کشور رفع می‌کردیم اما امروز به مرحله صادرات هم رسیده‌ایم و مجموعه‌هایی داریم که محصولات خود را ۱۰۰ درصد به خارج از کشور صادر می‌کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم از وجود خوشه صنعت چاپ و بسته بندی به‌عنوان یکی از نقاط قوت استان نام برد و عنوان کرد: سال گذشته در جشنواره‌ای که برگزار شد توانستیم به خوبی بدرخشیم و ظرفیت‌های استان را به نمایش گذاریم.

وی با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی فعالان صنایع و تولیدکنندگان به قمی‌ها، ایرانی‌ها و غیر ایرانی‌هاست، عنوان کرد: امیدواریم صنعت چاپ استان قم با حمایت اصحاب رسانه بتواند در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشد.

همچنین، یاسر دیبایی رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی از برپایی این نمایشگاه در مهرماه خبرداد و اظهار کرد: این صنعت بیش از هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد که ۵۰ درصد این مبلغ بر صنایع بسته‌بندی معطوف است که خود این صنایع شامل چاپ‌های روی فلز، دیجیتال و صنعتی می‌شود.

وی اضافه کرد: نمایشگاه به دنبال این است که صنایع مرتبط را با یکدیگر هماهنگ کنند در منطقه ما بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای صنعت بسته بندی هزینه می‌شود که ترکیه، عربستان و ایران در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارند.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی صنعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی با بیان اینکه صنعت چاپ و بسته‌بندی در اشتغال‌زایی هم جایگاه مطلوبی دارد، مطرح کرد: صنعتی نیست که با موضوع بسته‌بندی درگیر نباشد؛ تا به امروز چاپ فقط به موضوع نشر اختصاص یافته است اما اکنون که کتاب‌ها بیشتر دیجیتالی شده و کمتر چاپ می‌شود ما به دنبال این هستیم که صنعت چاپ را بروز کرده و از کتاب به سمت بسته‌بندی برویم.

وی آشنایی واحدهای فعال در استان با یکدیگر را از اهداف برپایی نمایشگاه تخصصی و بین‌المللی ص

نعت چاپ، بسته‌بندی، تبلیغات و هدایای تبلیغاتی برشمرد و گفت: بخشی از این صنعت در قم فعالیت دارند که برای قمی‌ها هم آشنا نیستند.

دیبایی یکی از ظرفیت‌های استان قم را تولید مواد اولیه برای صنعت بسته‌بندی دانست و گفت: امروز این مواد به کشورهای دیگر می‌رود اما در داخل استان و کشور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با ایجاد شهرک شهاب به دنبال گسترش صنعت چاپ و حمایت از صنایع کوچک است و تا به امروز هم کارهای مطلوبی انجام شده است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ واحد فعال با چهار هزار نیرو در اتحادیه چاپخانه‌داران درحال فعالیت هستند که این تعداد نیرو هم قابل افزایش است چراکه امروز از همه ظرفیت‌های واحدها استفاده نمی‌شود و استفاده حداکثری از ظرفیت واحدهای چاپ در نمایشگاه پیش‌رو دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: ورود برندها و صنایع بزرگ به استان و کشور در دستور کار است و ما تلاش می‌کنیم که در حوزه چاپ و بسته‌بندی از ظرفیت‌های استانی برای برندهای ملی استفاده کنیم.

همچنین، سید مصطفی قمی عامل توسعه خوشه چاپ و بسته‌بندی استان قم از فعالیت موفقیت خوشه‌های مختلف در قم یاد و خاطرنشان کرد: واحدهایی که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز هستند و در یک حوزه فعالیت دارند در قالب خوشه گردهم می‌آیند و دستگاه‌ها و نهادها هم با نگاه به نقاط ضعف و مشترک این واحدها به رفع مشکلات می‌پردازند.

وی عنوان کرد: ما نیازمند یک تغییر رویکرد از چاپ انتشاراتی به سمت چاپ بسته‌بندی هستیم، با وجود رسانه‌های دیجیتال چاپ کتاب کمتر شده است و در بیشتر دنیا شاهد تغییر رویکرد هستیم، استان قم نیز همیشه در حوزه چاپ انتشاراتی جایگاه دوم را در کشور داشته است اما امروز با توجه به کاهش چاپ کتاب واحدهای چاپ با مشکلاتی روبرو شدند درحالی که رفتن به سمت چاپ بسته‌بندی می‌تواند مشکلات امروز این واحدها را رفع کند.

انتهای پیام/