به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ پدیده طلاب بی‌لباس من جمله موضوعاتی هست که در گذشته کمتر و در دهه‌های جدید رو به توسعه و رشد هست؛ این مساله می‌تواند محصول فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشد که جای تحقیق برای محققان در هر رشته وجود دارد. طبق قوانین موجود در […]

پارادوکس به اسم «طلبه بی لباس»به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ پدیده طلاب بی‌لباس من جمله موضوعاتی هست که در گذشته کمتر و در دهه‌های جدید رو به توسعه و رشد هست؛ این مساله می‌تواند محصول فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور باشد که جای تحقیق برای محققان در هر رشته وجود دارد.

طبق قوانین موجود در حوزه علمیه، هر طلبه‌ای که پایه ۵ را تمام کند می‌تواند برای دریافت مجوز پوشیدن لباس اقدام کند؛ اما بعضی اقدام به دریافت مجوز می‌کنند ولی پس از مدتی لباس خود را کنار گذاشته و ترجیح می‌دهند بدون لباس، حضوری علمی و سیاسی و اجتماعی و حتی تبلیغی دارا باشند؛ از طرف دیگر بعضی هم به طور اساسی مجوز نگرفته و قید آن را می‌زنند که مسئله‌ای بغرنج‌تر از مبحث اول و مغایر با هویت کار طلبگی و روحانیت هست.

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع تقلید شهریورماه سال جاری در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه برادرهای با لحنی انتقادی اظهار کرد: باید جلوی این مساله گرفته گردد؛ زیرا طلاب سربازان امام زمان (عج) می باشند و باید لباس سربازی خود را بر تن دارا باشند.

خلا قانونی تلبس

پارادوکس به اسم «طلبه بی لباس»

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه علمیه در جواب به سوال ایکنا که آیا شما برنامه‌ای در این زمینه دارید اظهار کرد: این مساله به مصوبات شورای عالی حوزه باز می‌گردد؛ آنچه در قوانین فعلی وجود دارد الزام طلاب به پوشیدن لباس نیست و عموما در حد سفارش هست.

ملکی با تاکید بر اینکه این خلا قانونی باید رفع گردد گفته بود: کسی که عنوان طلبه دارد باید عملکرد طلبگی هم داشته باشد و این عملکرد عموما علی رغم لباس تحقق می‌یابد در نتیجه باید در قوانین فکری به حال آن گردد.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه تصریح نمود: برای طلبه هزینه‌های بسیاری صورت می‌گیرد تا به سطحی از علم و دانش برسد و می‌تواند به تبلیغ دین پرداخت کند در نتیجه باید به این پایبندی ملتزم باشد.

پوشیدن لباس تعهدی اخلاقی هست

وی اضافه کرد: طلابی که می‌خواهند در گفت و گو علمی درس خارج شرکت کنند موظف به داشتن لباس و مجوز ذی ربط می باشند.

پارادوکس به اسم «طلبه بی لباس»
پایبندی همه طلاب به پوشیدن لباس

حجت‌الاسلام والمسلمین متقی‌نژاد، مسئول اداره تلبس معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه هم در این خصوص به ایکنا اظهار کرد: طلاب وقتی که می‌خواهند مجوز دریافت کنند پایبندی می‌دهند که لباس خود را دائمی بپوشند.

وی با بیان اینکه اگر گزارشی درباره نپوشیدن لباس در بیشتر مواقع درباره فردی به ما برسد مطمئنا برخورد می‌شود و مجوز آن طلبه امکان دارد کنسل گردد عنوان نمود: یکی از کار‌های ما تشویق طلاب به پوشیدن لباس و اعطای هدیه و برپایی کارگاه‌های مربوط برای تصریح و تشویق آنها هست به ویژه این نشست ها را همراه با خانواده‌های آنها برگزار می‌کنیم تا خانواده نیز با آنها معیت کند.

مسئول اداره تلبس معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه اظهار کرد: طلاب اگر استخدام هم گردند حق ندارند از پوشیدن لباس امتناع بورزند.

 

صادر کردن ۳۰ هزار مجوز از سال ۹۰ تاحالا

متقی‌نژاد در عین حال تصریح نمود: ما آمار دقیقی از تعداد طلاب بدون لباس نداریم و آماری که مبنی بر ۲۰ هزار طلبه بدون لباس عرضه می‌شود فکر نکنم درست و دقیق باشد.

لزوم دفاع از نماد طلبگی

پارادوکس به اسم «طلبه بی لباس»اما بعضی از طلابی که تمایل و رغبتی به پوشیدن لباس ندارند، یکی از عمده دلائل این کار را فضای نامناسب فرهنگی و نوع نگاه مردم به طلاب می‌دانند؛ حجت‌الاسلام متقی‌نژاد در این باره هم می‌گوید: طبق ارزیابی‌های میدانی ما در نشست ها کارگاهی که برای بحث تلبس داریم عمده مشکل بعضی از طلاب، همین نوع نگاه اجتماعی هست که متاسفانه در فضای کشور ایجاد شده هست.

وی اضافه کرد: بعضی طلاب هم امکان دارد از سوی خانواده و به ویژه همسرانشان مورد نهی و نفی قرار دریافت کنند که ما با دوره‌های آموزشی و موضوعات تشویقی و تصریح فلسفه لباس روحانیت و پیشینه آن علاوه بر این بیان ارزش و ثواب کار روحانیت، کوشش داریم پدیده بی لباسی گسترش نیابد.

بعضی از این طلاب هم در گفت‌وگو با ایکنا به دلائل دیگری اشاره دارند؛ من جمله یکی از آنها می‌گوید بنده امکان دارد در موقعیت‌های کاری و اجتماعی، لباس نپوشم ولی در موقعیت تبلیغی و تحصیلی مقید به پوشش لباس روحانیت هستم در نتیجه بی‌لباسی تلقی نمی‌شود.

البته طلاب از جهت پوشش لباس در چند دسته می باشند؛ کسانی که به طور دائمی ملبس می باشند؛ طلابی که ملبس می باشند اما بعضی وقت ها نمی‌بوشند. طلابی که منحصرا در ایام تبلیغ لباس می‎پوشند و کسانی که اصلا لباس روحانیت نمی‌بوشند که محدودیت‌های لباس، فشارهای اجتماعی، مسائل اخلاقی و تبلیغ موثر بدون لباس به علت این اندیشه که جایگاه لباس روحانیت متزلزل شده هست، عمده دلائل این مساله هست ولی به هر حال   لباس روحانیت، نماد طلبگی هست و باید از این نماد، صیانت گردد.

انتهای پیام