[ad_1] اشاره: سال‌هاست که به دنبال نسخه‌های بدلی برای انحراف تفکر شیعه از جریان مهدویت هستند و در این مسیر از هیچ تلاشی هم دریغ نمی‌کنند. احمد الحسن یکی از نمونه‌های مهم در کنار دیگر ساختارهای مدعی مهدویت است که از ساختار رهبران مجازی یا آواتار لیدرز استفاده می‌کند. از این رو با توجه […]

[ad_1]

اشاره: سال‌هاست که به دنبال نسخه‌های بدلی برای انحراف تفکر شیعه از جریان مهدویت هستند و در این مسیر از هیچ تلاشی هم دریغ نمی‌کنند. احمد الحسن یکی از نمونه‌های مهم در کنار دیگر ساختارهای مدعی مهدویت است که از ساختار رهبران مجازی یا آواتار لیدرز استفاده می‌کند.

از این رو با توجه به موضوع بررسی فرقه منحرف یمانی خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه، گفت‌وگویی با حجت الاسلام دکتر نصرت الله آیتی، استاد پژوهشگر مهدویت ترتیب داد تا از زاویه دیگری به مسئله نقش یمانی‌ها در منطقه بپردازیم.

شهرکریمه- احمد الحسن یمانی در اصل چه شخصیتی است و چه ادعاهایی دارد؟

شخصیتی که خود را به عنوان احمد الحسن یمانی معرف می‌کند، در اصل احمد ابن اسماعیل بصری است که در سال ۱۹۶۸ در شهر بصره به دنیا آمد و در دانشگاه بصره، مهندسی معماری را دریافت کرد. احمد ابن اسماعیل در طول دوره خود خیلی ادعا کرده است مثلا؛ وصی امام زمان(عج)، خود امام زمان، یمانی، دارای عصمت، دارنده علم لدنی، واجب اطاعت، امام سیزدهم شیعیان و سوای مقام خدایی هرچیز دیگری را ادعا کرده است.

برای این ادعاها نیز دلایلی اقامه کرده‌اند اما بالاخره دلیل نما است، دلیل واقعی نیست. مثلا خودشان معتقد هستند که بهترین دلیل برای برحق بودنشان این است که شما اگر چهل شب یک ذکر یا یک عمل خاصی که خودشان تجویز می‌کنند را انجام بدهید، در خواب یکی از انبیاء یا اولیاء(ع) را می‌بینید که بر ادعای احمد الحسن صحه می‌گذارند.

 

عبرت‌گیری از بهائیت برای تقویت جریان یمانی

 

احمدالحسن مدعی علم است

یکی از دلایل دیگر این جریان، مدعی علم بودن است که تقریبا پنجاه جلد کتاب به اسم این شخص چاپ شده است و می‌گوید هیچ کسی نمی‌تواند این معارف را به غیر از خودش بر بشریت عرضه کند، دلیل دیگر این جریان دعوت به حاکمیت الله است، یعنی اینکه این شخص می‌گوید تنها کسی که در کره زمین ادعا می‌کند که انتخابات هیچ ارزشی ندارد و مردم باید به حکم خداوند پایبند و ملزم باشند، همین من هستم که حتی در نظام اسلامی ایران نیز چنین کسی وجود ندارد.

در کنار این دلایل یک سری دلایل در اول داشتند که امروزه از آن عقب نشینی کردند مثلا؛ استخاره کردن، مباهله، قسم برائت که می‌گفتند اگر ما باطل هستم عذاب خدا بر ما وارد شود و موارد دیگر که فعلا از اینها عقب نشینی کردند اما چیزی که محکم به آن استناد می‌کنند، همین کتاب‌هایشان می‌باشد.

 

عبرت‌گیری از بهائیت برای تقویت جریان یمانی

 

شهرکریمه- این جریان برای تبلیغ خود از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

تبلیغات این جریان بسیار گسترده است مثلا در فضای مجازی، صفحات اجتماعی مختلف، سایت‌های مختلف به زبان‌های مختلف و… دارند اما تبلیغات آنها به فضای مجازی محدود نمی‌شود و در تبلیغات چهره به چهره نیز بسیار فعال هستند مثلا در مساجد، تکایا، حرم‌های اهل بیت(ع)، بقاء متبرکه و جاهای دیگر، حتی به عنوان مسافرکش در خیابان‌ها و کوچه‌ها افراد را سوار می‌کنند و آنها را به جریان خودشان دعوت می‌کنند.

شهرکریمه- در عراق تبلیغ چهره به چهره می‌کنند یا در ایران نیز چنین چیزی را دارند؟

این را باید گفت که جریان احمد الحسن در عراق یک گروه بی‌اهمیت و طرد شده هستند، چرا یک سری مشکلات دیگر در عراق وجود دارد که فرصتی برای این جریانات باقی نمی‌گذارد برای همین در ایران سرمایه‌گذاری بیشتری کرده‌اند و طرفداران بیشتر و محکم‌تری دارند که باید هم گفت واقعا افراد پرتلاش و پرجنب و جوشی هستند.

شهرکریمه- جریان احمد الحسن غیر از فعالیت‌های تبلیغی چه کارهای دیگری انجام می‌دهند؟

در عراق سال ۲۰۰۸ یک درگیری نظامی داشتند که ناموفق بود. اینها در شهر ناصریه و بصره فاز نظامی خود را شروع کردند و به قصد ترور مراجع بیرون آمدند، باید این را گفت که این جریان به شدت با نهاد روحانیت ستیز و دشمنی دارد. به عقیده اینها عالم عادلی که به این جریان ملحق نشود هیچ ارزش و جایگاهی ندارد اما اگر کسی در این جریان فعالیت کرده و به درجات بالا برسد عالم محسوب می‌شود.

 

عبرت‌گیری از بهائیت برای تقویت جریان یمانی

فرقه احمدالحسن در پیاده روی اربعین حضوری فعال داشت

 

این دشمنی تا جایی است که خود احمد بصری در یکی از بیانیه‌هایش، نعوذبالله، آیت الله سیستانی را دجالی که در احادیث به آن اشاره کردند، معرفی می‌کند. برای همین با نیت ترور مراجع دست به اقدام نظامی زدند و تعدادی از مردم را کشتند تا به مراجع برسند اما پلیس ناصریه و بصره تعداد ۲۰۰ و به روایت دیگر ۴۰۰ نفر از آنها را کشتند که در ادامه احمد بصری فراری شد.

این فعالیت نظامی آنها در عراق بوده اما در ایران تا امروز اقدام نظامی جدی نداشتند یعنی گزارش‌های پراکنده‌ای اعلام شده است که مخفیانه می‌خواستند وارد فاز نظامی بشوند اما تا الان نتوانستند و گزارش‌های حساسی نبوده است، چرا که این قبیل جریانات در اوایل پیدایش خود دست به تنفر پراکنی نمی‌زنند و فقط تبلیغ و جذب را در پیش می‌گیرند اما تاریخ گواه این بوده است که اگر عرصه برای اینها باز باشد دست به اسلحه نیز می‌برند.

شهرکریمه- تفاوت این جریان انحرافی با جریان شیعه واقعی در چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت اینها را بازگو کنیم باید گفت که اساسا اینها به اسم امام زمان و تشیع یک سری اکاذیب را پایه‌گذاری می‌کنند، در جریان بهائیت یا جریانات انحرافی دیگر نیز همین را شاهد هستیم که به اسم یک سری اصول و عقاید، تفکرات غلط و انحرافاتی را پایه‌گذاری می‌کنند.

 

عبرت‌گیری از بهائیت برای تقویت جریان یمانی

نمونه‌ای از فعالیت میدانی و تبلیغ غیرمستقیم فرقه یمانی‌ها در ایران

 

بیشتر این جریانات بیشتر از اینکه به فکر دعوت به دین باشند، اعضا را به خودشان دعوت می‌کنند برای همین تفاوت این جریانات انحرافی با جریان واقعی یک تفاوت ماهوی است. اصل‌هایی که ما به آن اعتقاد داریم این است که امام زمان غائب است، هرکسی که در زمان غیبت ادعای ارتباط بکند دروغگو می‌باشد اما اینها عملشان مغایرت دارد و خودشان را واسطه امام زمان می‌دانند.

یک نکته‌ای که در پایان باید به آن توجه کنیم این است که این جریان ساز و کار جریاناتی مانند بهائیت را رصد کرده است و از آن عبرت گرفته برای همین اگر نتوانیم آنها را به درستی مدیریت و کنترل کنیم، مطمئنا با بحرانی بسیار قوی‌تر از بحران بهائیت مواجه خواهیم شد. /۸۸۲/ ۴۰۲/

خبرنگار: احمد ساعدی

[ad_2]