[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، احمد امیرآبادی فراهانی بعدازظهر شنبه در سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به پایین بودن سرانه برخی شاخص‌ها در قم و محدودیت اعتبارات، عنوان کرد: کم لطفی‌هایی به قم شده است و این استان در برخی شاخص‌ها و آیتم‌ها […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، احمد امیرآبادی فراهانی بعدازظهر شنبه در سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به پایین بودن سرانه برخی شاخص‌ها در قم و محدودیت اعتبارات، عنوان کرد: کم لطفی‌هایی به قم شده است و این استان در برخی شاخص‌ها و آیتم‌ها از سرانه و نرخ کشوری بسیار پایین‌تر و عقب‌تر است.

به گفته وی، مدیران دستگاه‌های اجرایی در بررسی و پیگیری برخی شاخص‌ها باید برنامه ریزی و دقت کنند چون این شاخص‌ها راهبرد و مسیر مهم استان است تا بتوان پیگیری کرد که ردیف‌ها و تخصیص‌ها را چگونه هزینه کنیم تا جبران این کاستی‌ها شود؛ ما تنها در نسبت سرانه حوزوی که ۸ به ۱۱ مترمربع قرار داریم یعنی میزان فضاهای حوزوی در مقایسه با کشور سرانه بالاتری قرار داریم چون با توجه به شرایط استان قم جمعیت حوزوی بالایی داریم.

تراکم دانش آموزان در قم بالاست

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در زمینه تراکم دانش آموزی استان قم تراکم جمعیت بالایی دارد؛ این تراکم در کشور در همه مقاطع ۲۳ است ولی در استان به نسبت فضاهای آموزشی که داریم ۳۵ هستیم یعنی عدد ما بیشتر از سرانه کشوری است که باید به این مهم توجه شود.

وی تصریح کرد: در زمینه شاخص کتابخانه‌های عمومی به ازای هر هزار نفر میانگین کشوری ۳۳ متربع است که این شاخص در قم ۳۳ متر مربع است؛ یعنی به ازای هر هزار نفر ۱۱ متر مربع کتابخانه کم داریم یا اماکن سرپوشیده ۶۰ به ۱۰۴ وضعیت اماکن فرهنگی ما به ازای هر هزار نفر ۶ و ۷ دهم متر در حالی در کشور ۱۲ متر است یعنی کمبود شدیدی در فضاهای فرهنگی داریم.

امیرآبادی فراهانی افزود: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی مسئول هستند و این مرتبط به عملکرد امروز و فردا نیست و در بازه ۴۰ ساله انقلاب رخ داده باید با توجه به منابع مالی اندک این بودجه ناچیز را مدیریت کنیم.

عقب ماندگی قم در شناسایی نقاط حادثه خیز

وی گفت: مدیران اجرایی استان قم باید به شاخص‌ها و سرانه‌ها توجه کنند تا در بعد ملی و کلان به پیگیری و بررسی این کمبودها بپردازند هرچند قم در زمینه گازرسانی حتی به مناطق روستایی، زیرساخت‌های آب و زیرساخت‌های جاده‌ای خوب ورود کرده است.

نماینده مردم قم در خانه ملت افزود: در شناسایی نقاط حادثه خیز هم ضعف داریم و در مقایسه با سرانه کشور بسیار عقب هستیم؛ در استان قم فقط زیر یک درصد توانستیم نقاط حادثه خیز را شناسایی کنیم هم‌چنین در زمینه امکانات امداد و نجات هم کمبود وجود دارد.

انتقاد از بودجه ناچیز برای دین و مذهب

وی با انتقاد از وضعیت بودجه دین و مذهب گفت: در زمینه دین و مذهب هم بودجه اندکی اختصاص یافته است در حالی که از دیر باز دشمنان برای قم برنامه ریزی و در حال هزینه کردن بودجه‌های کلانی هستند به ویژه برای فرقه‌ها و مذاهب منحرف که باید برای تثبیت دین و مذهب بودجه مناسبی اختصاص یابد.

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: باید فضاهای آموزشی و فرهنگی بیشتر مد نظر و توجه قرار گیرد.

[ad_2]