مدیریت اربعینی خودروها در شهر مهران الگویی مناسب جهت نیمه شعبان و حضور میلیونی مشتاقان است و تجربه سالیان قبل نشان داده ورود و پارک خودروها در پارکینگ ها اصلی و موقت اشتباه است.

احمد نامداری -پس از گذشت دو سال از وضع محدودیت های برقرارشده به سبب شیوع کرونا به تدریج و با تدابیر دولت سیزدهم  جامعه به روال عادی خود بر می گردد که برگزاری مناسک و مناسبت های مذهبی و مناسبتی با رعایت شیوه نامه ها بصورت سابق از آن جمله است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، موضوعی که بهانه نگارش این یادداشت شد نگرانی های موجود در زمینه ورود چند هزار خودرو  در کنار بالغ بر ۵ میلیون زائر پیش بینی شده به داخل شهر و اطراف مسجد مقدس جمکران است که لزوم هشیاری به سبب تجربیات سال های قبل را می طلبد.

همه با وضعیت و مدل مدیریت خودروهای زائران اربعینی در شهر مهران آشنا هستیم که پس از بروز مشکلات سال های اول پیاده روی اربعین و قفل شدن کامل شهر و ایجاد مزاحمت برای زائران و مردم با تصمیم مسئولان به اجرا گذاشته شد و نتایج خوبی به همراه داشت.

و همچنین مشکلات متعدد بوجود آمده به سبب قطع دسترسی  و قفل شدن رینگ های مواصلاتی منطقه در آخرین برنامه برگزارشده زائران مسجد جمکران را آزار داد و خاطره خوبی را در ذهن برخی از مسافران و مجاوران به جای نگذاشت.

نگارنده معتقد است چنانچه با استفاده از دشت ها و فضاهای موجود اطراف شهر در چند محور ورودی تدابیری اتخاذ و خودروهای مسافران به جای ورود به شهر به پارکینگ ها هدایت و با اتوبوس ها به مسجد منتقل شوند آرامش بیشتری در شهر و مسجد مقدس جمکران برقرار خواهد بود.

ترافیک و ازدحام خودروها به علت فعالیت ایستگاههای صلواتی؛تعداد بسیار کم هدایت گرهای پارکینگ و بلاتکلیفی مردم،تردد موتورسوارانی که بصورت غیرمجاز داخل حلقه اول و لابلای مسیر حرکت مردم و خودروها شده بودند، مشکلات زیست محیطی و آلودگی در اثر دود خودروها،کاهش سرعت امدادگران و نیروهای انتظامی و امنیتی و دهها مسئله دیگر ایجاب می کند مدیران تصمیم گیر به این پیشنهاد توجه جدی کنند.

.

  • نویسنده : احمد نامداری