به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، فارس درج کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) که حدود ۲ سال امام جماعت مسجد دانشگاه شیراز بوده هست و در سراسر کشور به اقتضای وظیفه ای که داشته در منابر مساجد متفاوت به سخنرانی پرداخته هست، […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، فارس درج کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) که حدود ۲ سال امام جماعت مسجد دانشگاه شیراز بوده هست و در سراسر کشور به اقتضای وظیفه ای که داشته در منابر مساجد متفاوت به سخنرانی پرداخته هست، در چهار کانون مطالبه خود را مطرح نمود.

کانون اول؛ مسجد و حوزه علمیه/ در حوزه برای تربیت امام جماعت برنامه‌‌ریزی کنیم

وی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در تربیت طلبه و به تبع آن امام جماعت مسجد گفت: اول باید تشریح کرد که در نظام، حوزه  علمیه و مسجد چه جایگاهی دارند. در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه چه عکسی برای طلبه به عنوان امام جماعت آینده موردنظر قرار گرفته هست.

حجت‌الاسلام کفیل بیان داشت: باید در حوزه برای تربیت امام جماعت برنامه‌‌ریزی کنیم که در کنار آن طلبه می‌تواند قاضی، استاد دانشگاه و … اما باز باید دید جایگاه مسجد در حوزه علمیه تشریح شده هست. به تعبیر دیگر در رابطه حوزه و مسجد، حوزه منحصرا تأمین‌کننده امام جماعت هست یا تغذیه‌کننده امام جماعت؟ در نتیجه یکی از رسالت‌های حوزه باید همین باشد. وی دنبال کرد: در حاکمیت ولی خاتم (عج)، مسجد کانون هست.

کانون دوم؛ مسجد و حاکمیت/ در حاکمیت ولی خاتم (عج)، مسجد کانون هست

در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی مسجد چقدر ارزش دارد؟ در روایتی دیگر جایگاه مسجد در حاکمیت چیست؟ این در حالی هست که در برتری انقلاب مساجد نقش داشتند. در دفاع مقدس مساجد عقبه بودند. پس در شرایط فعلی رابطه حاکمیت با مساجد چقدر هست؟معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) افزود: مسئولان ما چه رابطه ای میان پیوند حاکمیت  با مسجد دارند. پس در شرایط فعلی رابطه حاکمیت با مساجد چقدر هست؟

یکی از پیشنهادهای من این بود که اگر مسئولان مدرسه ها پاتوقشان در مساجد باشد تا دانش‌آموزان مسجدی ما زیادتر گردد. وی با انتقاد از ایجاد بدل‌های متفاوت برای مسجد در جامعه گفت: در کمال تأسف بدل‌هایی را برای مساجد ایجاد نمودیم.

کانون سوم؛ مسجد و ایجاد بدل‌های موازی/ می‌شد فرهنگسراها را در متصل به مسجد ساخت

به صورت مثال حسینیه، مصلی و فرهنگسرای متفاوت ایجاد نمودیم. در حاکمیت به جای سرمایه‌گذاری در مساجد رسیدیم در موازی آن مکان‌هایی را قرار دادیم. می‌شد به جای مصلی، مسجد بزرگ ساخت. می‌شد حسینیه را متصل به مساجد کرد، می‌شد فرهنگسراها را در متصل به مسجد ساخت. حجت‌الاسلام کفیل با اهتمام بر اینکه در جامعه اسلامی جایگاه فرهنگ و رشد فرهنگی مسجد هست، گفت: مساجد یک پایگاهی برای رشد هست.

کانون چهارم؛ مسجد و تصریح جایگاه‌اش در جامعه/ انتقاد از معنا نمازخانه در ادارات

اگر مساجد اما تهی از جوان و نوجوان هست، برای حضور پرشور و پررنگ این دو قشر چه طرح و برنامه‌ای داریم. چقدر ارزش جایگاه مسجد تصریح شده هست. اگر تصریح شده بود در هیچ اداره‌ای نماز جماعت خوانده نمی‌شد. همه وزارتخانه‌ها مسجد داشتند. اصلاً معنا نمازخانه در ادارات وجود نداشت. لکن به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردند که مردم در مسجد نماز بخوانند.

انتهای پیام