به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛   ؛   محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفته بود: شهر قم، موقعیت ممتازی برای توسعه کشت گلخانه ای دارد و به سبب برخورداری از نیروی انسانی کارشناس و محیط پاک توان دارد محصول سالم و استانداردی را در سطح گلخانه های […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازشهر قم؛   ؛   محمد رضا طلایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفته بود: شهر قم، موقعیت ممتازی برای توسعه کشت گلخانه ای دارد و به سبب برخورداری از نیروی انسانی کارشناس و محیط پاک توان دارد محصول سالم و استانداردی را در سطح گلخانه های خود تولید کند.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن شهر قم در منطقه مرکزی ایران و دسترسی آن به بازارهای عمده استفاده فرآورده ها کشاورزی کشور، نکته دیگری هست که توجیه اقتصادی توسعه کشت گلخانه ای در آن را بالا می برد.
وی دنبال کرد: در حال حاضر، تقاضا کنندگان احداث ۳۵ هکتار گلخانه در سطح استان به بانک های عامل معرفی شده اند که با ادامه این روند و مشارکت دستگاه های متفاوت میتوان امیدوار بود که به زودی شاهد مبدل شدن شهر قم به قطب تولیدات سالم و بهداشتی گلخانه ای باشیم.
ریاست سازمان جهاد کشاورزی شهر قم علاوه بر این با اشاره به اهمیت مخصوص مدیریت مراجع آبی در بخش کشاورزی اظهار کرد: سال گذشته چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهر قم به سامانه های نوین آبیاری با وسایل مدرن مجهز گردید و استان توانست رده سوم کشور در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را در بخش مدیریت مراجع آبی کسب کرد.
طلایی اجرای سیاست تغییر الگوی کشت را از دیگر برنامه های بخش کشاورزی شهر قم دانست و اضافه کرد: هم حالا ۲ مورد از دشت های استان به عنوان نمونه کشوری برای اجرای این سیاست آماده و ابزارها زیرساختی لازم در آن فراهم شده هست.

وی دنبال کرد: تغییر الگوی کشت، وارد کردن اعداد جدید زراعی و باغی مقاوم به کم آبی و تنش های محیطی و علاوه بر این توسعه باغات و کشت گلخانه ای من جمله سیاست های با اهمیت برای پیشرفت اندکی و کیفی کشاورزی در شهر قم هست.
ریاست سازمان جهاد کشاورزی شهر قم در ادامه به اهمیت احداث صنعت های تبدیلی و تکمیلی در روستاها اشاره نمود و اظهار کرد: با ایجاد بسترهای مورد احتیاج برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنعت های تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در روستاهای استان میتوان اشتغال بسیار شایسته ای در این حوزه ایجاد کرد، چون که با این کار تمام فرآیند تولید، فرآوری و توزیع محصول در روستاها و توسط بهره برداران بخش کشاورزی انجام می گردد.
وی اضافه کرد: هم حالا ۲۴ طرح ایجاد صنعت های تبدیلی و تکمیلی برای اجرای در سطح روستاهای شهر قم مشخص و سه مورد از آنان ایجاد شده هست و این روند طبق حجم های اقتصادی مناسب استان به جد دنبال می گردد.

در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت شهر قم معادل۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار هست که این رقم ۴۶ صدم درصد کل زمین های قابل کشت کشور خواهد بود؛ مجموع کشت سبز استان دربردارنده ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت دربردارنده ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، ۲ هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به فرآورده ها یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته هست.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان شهر قم در سال برابر ۷۴۵ هزار تن دربردارنده ۴۲۵ هزار تن فرآورده ها زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن فرآورده ها دامی هست.
زیادتر بهره برداران بخش کشاورزی شهر قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که بر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، شهر قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار هست؛ جمعیت ساکن منطقه های روستایی این استان بیشتر از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن هست که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می کنند.

انتهای پیام /ت

 کسب رده سوم کشور در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش مدیریت مراجع آبی استان شهر قم