[ad_1] حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه با اشاره به اینکه چهل سال است با آیت‌الله اعرافی آشناست، گفت: وی از زمان تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) دروس دانشگاهی و جدیدی که در قم نبود را می‌خواند و از شاگردان آیات مصباح یزدی و […]

[ad_1]

حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه با اشاره به اینکه چهل سال است با آیت‌الله اعرافی آشناست، گفت: وی از زمان تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) دروس دانشگاهی و جدیدی که در قم نبود را می‌خواند و از شاگردان آیات مصباح یزدی و مهدوی کنی بوده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: آیت‌الله اعرافی از جامعیت و سعه صدر برخوردار است و مدیریت جهادی و تدبیر و جامع‌نگر وی از خصوصیاتی بوده است که باعث افتخار نظام و تأیید مقام معظم رهبری است.

وی تصریح کرد: باید درباره حوزه بر این مطلب تأکید کرد و بویژه مقامات دولتی بدانند که اصل و زیربنای انقلاب حوزه علمیه شیعه است؛ دولت و حاکمیت شیعه باید بر ریل این حوزه هزار ساله بماند و هر گونه خروج از این مسیر، انحراف است.

حجت‌الاسلام میرلوحی از خصوصیات حوزه علمیه شیعی در مقابل دیگر نحله‌ها را آزاد اندیشی عنوان کرد و ابراز داشت: هیچ‌گاه علمای ما منصوب پادشاهان و سلاطین نبوده‌اند؛ حتی از لحاظ مالی به مردم و وجوهات آن‌ها تکیه داشته‌اند.

عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) ابراز داشت: مدیریت حوزه‌های علمیه عربستان در دستان آل سعود است و علمای اهل سنت مجبور به خضوع و حقوق بگیر آن‌ها هستند؛ البته در ترکیه هم چنین وضعی است.

وی ابراز داشت: علمای ما بر اساس تشخَص، تعیَن و افتای خود، هیچ گاه وابسته به یک دولت نخواهد بود؛ حوزه علمیه شیعه برای امام زمان (عج) است و به هیچ بیرقی وابسته نیست.

حجت‌الاسلام میرلوحی درباره برنامه جامع حوزه توضیح داد: این برنامه نکته‌ای را فروگذار نکرده است ولی بالفعل شدن آن در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد؛ اگر ریل حوزه شیعی هزار و چند صد ساله با همت بیشتر دنبال شود موفقیت‌های خوبی به دست خواهد آمد.

عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: بعضی قسمت‌های حوزه درس خواندن را جدی نگرفته‌اند؛ حوزه باید خیلی کار کند و نظام‌ساز باشد؛ فقه اقتصاد، سیاست، و بین‌الملل باید فعال باشد، وضع بیمه، بانک و پول چیزهایی نیست که مورد تأیید حوزه علمیه باشد.

وی افزود: حوزه علمیه باید طرح و برنامه بدهد و بگوید که چه قسمت‌هایی اسلامی نیست تا اصلاح شود؛ در هر زمینه‌ای باید نمونه و مصداق عینی معرفی کرد، مانند کاری که شهید صدر انجام داد.

حجت‌الاسلام میرلوحی تصریح کرد: این نظام پولی که اینطور به دلار وابسته است و با حرکتی کوچک از سوی دشمنان اقتصاد ما را به هم می‌ریزد، اسلامی نیست. الان می‌بینید که علما هم به بانک‌ها و این نظام پولی اعتراض دارند و فریادشان بلند است.

عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: مردم همه اشکالات را به پای نظام و روحانیت می‌نویسند و از چشم حوزه می‌بینند؛ تعیین واجب و حرام برای پیش از تشکیل نظام اسلامی است، اما بعد از آن حوزه و روحانیت وظیفه دارد که برنامه دهد و مشکلات امت اسلامی را در داخل و خارج از مرزهای خودمان حل کنیم./۸۳۶/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید


[ad_2]