به همت معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان قم، مراسمی به مناسبت نهم دی ماه، گرامیداشت روز «بصیرت» و با موضوع بصیرت افزائی در مدیریت استان قم برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، مراسمی گرامیداشت روز «بصیرت» و با موضوع بصیرت افزائی با سخنرانی حجت الاسلام علیزاده و با حضور معاونین، مشاورین و مبلّغین مدارس علمیه خواهران در مدیریت حوزه علمیه استان قم تشکیل شد.

حجت الاسلام علیزاده ضمن عرض تسلیت بمناسبت ایام فاطمیه، با طرح سه سوال اصلی و پاسخ به سوالات گفت: با مطالعه کتب تاریخی می‌توان دریافت که مسائل میثاق با ولایت و خیانت به آن در هر برهه ای پدیدار است لذا طلبه باید با محوریت این سه سوال اصلی به تحقیق در کتب تاریخی بپردازد.

وی با ذکر سؤالات گفت: «چرا باید تاریخ را مرور کرد؟»، «کدام قسمت تاریخ و با چه محوریتی مرور کنیم؟» و «چگونه باید تاریخ را مطالعه کرد؟» سه سؤال اصلی است که باید هر طلبه پاسخ آن ها را بداند.

حجت الاسلام علیزاده در پاسخ سوال اول با بیان روایتی از امام علی گفت: روزگار همانگونه که بر گذشتگان سپری شد بر آیندگان هم میگذرد؛ این روایت نشان می دهد که تاریخ می تواند آینده را بسازد و این تاریخ است که دائما تکرار می شود و شاهد مثال این است که همانطور که مردم کوفه با مشاهد مصیبت های وارده بر حضرت علی (ع) و خانواده مظلوم او سکوت کرده و به مدت سه ماه، هیچ اعتراضی ننمودند.

وی تأکید کرد: ملت شهید پرور ایران اسلامی هم در سال ۱۳۸۸ با مشاهده قیام گروهک های ضد ولایی به مدت ۹ ماه سکوت اختیار کردند تا زمانی که به عاشورا و ائمه اطهار توهین شد و بالاخره در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۸۸ با نگاه بصیرانه دست به قیام و تظاهرات علیه فتنه گران و آشوب گران زده و توطئه های شوم آنها را نقش بر آب نمودند؛ این نمونه ای از همان تکرار تاریخ گذشتگان در زمان حال می باشد.

استاد علیزاده در پاسخ به چگونگی مطالعه تاریخ، بیان داشت: طلبه موظف است، مطالعه تاریخ را با محوریت حجت های الهی مرور نماید و با دقت به نحوه مبارزات انبیاء و ائمه اطهار بپردازد و زندگینامه آن بزرگواران را بصورت درختواره ای به تصویر بکشد.

وی در خصوص چگونگی مطالعه تاریخ، با تاکید بر سخن امیر مومنان اظهار داشت: تاریخ را باید به گونه ای مطالعه کرد که گویی در میان آنها زندگی کرده‌ایم؛ طلبه و محقق باید با رویکردی هوشمندانه و با تعمیق باورهای دینی اش به مطالعه تاریخ بپردازد، به گونه ای که خود را میان آنها و بعنوان یکی از حاضران آن عصر بپندارد تا بتواند راجع به عملکرد آنان اظهار نظر نماید.

وی افزود: هرگاه طلبه با محوریت این سه سوال به تحقیق در تاریخ ایران و جهان بپردازد، قطعا بینش و بصیرتی پیدا میکند که هیچگاه گمراه نخواهد شد.

در ادامه بمناسبت شهادت جانسوز بزرگ بانوی دو عالم، حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها با ذکر مصیبتی، جلسه خاتمه یافت.

[ad_2]

منبع
[email protected]