– خبر ها استانها – به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، اسم منوریل در شهر قم چنان دل‌آزار شده که شهروندان نوعاً علاقه‌ای به شنیدن و تعیین تکلیف وضع آن ندارند، در طول نزدیک به یک دهه از شروع عملیات اجرایی منوریل در شهر قم، آن‌قدر وعده […]

– خبر ها استانها –

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، اسم منوریل در شهر قم چنان دل‌آزار شده که شهروندان نوعاً علاقه‌ای به شنیدن و تعیین تکلیف وضع آن ندارند، در طول نزدیک به یک دهه از شروع عملیات اجرایی منوریل در شهر قم، آن‌قدر وعده وعیدهای ابتر در مورد زمان راه‌اندازی و بازنمایی از این پروژه ملی شنیده‌شده و جذابیت‌های رسانه‌های خود را ازدست‌داده هست.

منوریل شهر قم پروژه‌ای بوده که دولت وقت هزینه‌های احداث و راه‌اندازی آن را در شهر قم متقبل می‌شود و تا زمان روی کار بودن  دولت وقت نیز عملیات عمرانی آن با سرعت قابل قبولی ادامه پیدا می‌کند اما با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت فعلی هرگز بودجه و اعتباری برای این طرح لحاظ نشده و پروژه عملاً متوقف می‌شود.

یکی از مشکلات بنیادی و مهمی که علت شده بود تا رغبت چندانی برای راه‌اندازی منوریل در شهر قم وجود نداشته باشد جانمایی تعجب‌آور و عدم جذابیت‌های حمل‌ونقلی هست که به گفته مسئولین این پروژه پس از بازنمایی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کرده و هزینه‌های پایداری نیز به شهرداری و شهروندان تحمیل می‌کند چراکه محل اجرای منوریل در مسیر واقع‌شده که ازنظر ظرفیت رفت و آمد و مسافر بسیار کم رونق و کم‌فروغ هست که باید مسئولین وقت استان جواب بدهند که سبب جانمایی منوریل در مسیری که بدون جذابیت‌های حمل‌ونقلی هست چه چیزی بوده هست.

باوجود تمام مشکلات و ابهاماتی که درزمینهٔ جانمایی این پروژه وجود دارد تاحالا بیشتر از ۲۱۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و ستون‌های بتنی آن نیز در طول نزدیک به ۵کیلومتر از رودخانه شهر قم نصب‌شده هست، از این منظر امکان خراب کردن و متوقف کردن این طرح باوجود اعتبارات به‌کاررفته در آن با تبعات شدید اجتماعی همراه می باشد.

در روزهای گذشته موضوعات داغی حول وضع منوریل شهر قم در بین مسئولین مطرح بوده و پیشنهادات مختلفی نیز برای ادامه این طرح ارائه‌شده هست، توقف کامل و خراب کردن بتن‌های منوریل، راه‌اندازی آن تا میدان شهید مطهری و واگذاری به بخش خصوصی برای ایجاد جذابیت‌های گردشگری و توریستی از مهم‌ترین احتمالاتی بوده که درزمینهٔ منوریل شهر قم مطرح بود.

۱۵ هکتار از باغات شهر قم نابود شد‌طرح احداث سطوح سبز در شهر شهر قم اجرا می‌شودکمربند سبز از مسجد جمکران تا شهرک پردیسان در شهر قم احداث می‌شود

منوریل شهر قم تکمیل و راه‌اندازی می‌شود

اما در جلسه موخر مسئولین که با حضور نماینده های مردم شهر قم در مجلس، سرپرست استانداری، شهردار، ریاست شورای شهر و دیگر مسئولین ارشد استانی برگزار شد، از  بین گزینه‌های مطرح درزمینهٔ تعیین تکلیف منوریل شهر قم ادامه، تکمیل و راه‌اندازی آن مورد اتفاق و نظر مسئولین استان قرارگرفته و قرار هست تا این طرح یک روز بازنمایی و راه‌اندازی گردد اما همچنان هیچ مسئولی جرئت بیان زمان مشخصی برای آن را ندارد.

معاون امور عمرانی استانداری شهر قم در این زمینه گفت: تمام مسئولین استانی به‌اتفاق با خراب کردن و توقف این پروژه مخالف بوده و بر ادامه و راه‌اندازی این طرح با اهمیت استانی از پایانه شمالی شهر تا میدان مطهری با طول ۴٫۷

محسن بهشتی در مورد شکل و نحوه تأمین مراجع مالی ادامه منوریل شهر قم نیز اضافه کرد: مراجع مالی این پروژه به‌صورت مشترک توسط شهرداری و دولت تأمین خواهد شد، شهرداری مراجع ریالی و دولت نیز مراجع ارزی این طرح را تأمین خواهند کرد.

وی دنبال کرد: بر طبق قانون حمل‌ونقل ریلی کشور که در سال ۸۵ به تصویب دست یافته ۵۰ درصد هزینه‌های جاری اجرای پروژه‌های ریلی باید به‌وسیله دولت و ۵۰ درصد نیز توسط شهرداری باید تأمین گردد که این قانون درزمینهٔ ادامه منوریل شهر قم نیز جاری می‌شود.

معاون عمرانی استانداری شهر قم ابراز کرد: شورای شهر باید در بودجه سال ۹۸ شهرداری شهر قم و نمایندگان شهر قم نیز در بودجه سال ۹۸ دولت باید اعتبارات لازم برای ادامه منوریل شهر قم را تأمین کنند.

شورای شهر مخالف ادامه و  راه‌اندازی منوریل هست

تصویب و ادامه پروژه منوریل شهر قم مغایر با مصوبه یک ماه گذشته شورای شهر شهر قم با اختصاص هرگونه مراجع مالی برای ادامه پروژه منوریل هست، به‌بیان‌دیگر پرونده منوریل شهر قم یک ماه قبل در شورای شهر مختومه شده و اعضای این شورا با اختصاص هرگونه بودجه‌ای برای تکمیل و راه‌اندازی منوریل مخالفت کرده‌اند اکنون باید در انتظار آن بود که شورای شهر تا چه میزان می‌تواند روی مصوبه قبلی خود پافشاری کند.

سخنگوی شورای شهر شهر قم با اهتمام بر مخالفت این شورا با ادامه پروژه منوریل تصریح کرد: شورای شهر شهر قم منوریل را ازنظر اقتصادی توجیه‌پذیر نمی‌داند و با ادامه آن مخالف هست، اما ازآنجایی‌که دولت از ابتدا منابعی را در این طرح هزینه کرده خواستار ادامه آن هست، درصورتی‌که دولت هزینه ادامه این طرح را متقبل گردد شورای شهر شهر قم دخالتی با اصل ماجرا نخواهد داشت.

حسین اسلامی عنوان نمود: واقعیت این بوده که در وضع فعلی شهرداری شهر قم امکانی برای هزینه کرد از جیب شهروندان برای تکمیل و راه‌اندازی منوریل شهر قم در شهرداری شهر قم وجود ندارد.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد زور شورای شهر به مسئولین ارشد استان نخواهد رسید و به‌احتمال‌زیاد پرونده منوریل شهر قم دیگربار در دل رودخانه شهر قم گشوده می‌شود که این بار امید می‌رود برای انتهاء دادن به تبعات اجتماعی حاصل از آن ۴٫۷ ۷ کیلومتر پیش‌بینی‌شده در زمان‌بندی مشخصی تکمیل و راه‌اندازی گردد.

علاوه بر این بر طبق نظر مسئولین استان توجیه فنی و اقتصادی و ادامه مونوریل تا پردیسان یا مرکزهای اقتصادی کنار بزرگراه شهر قم تهران در کمیته‌های کارشناسی ارزیابی خواهد شد، با این حساب پرونده جدید و دیگری از" آیینه دق" در شهر شهر قم گشوده شده و مردم توقع دارند این بار به هر نحوی که شده به درنهایت برسد.

گزارش از اصغر شهبازی