عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مافیای مسکن هرگز دلشان برای شما نمی‌سوزد، تراکم‌ و بلند مرتبه سازی مسکن تنها به نفع قشر ثروتمند است.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری شهرکریمه، آیت‌الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی که در دفتر این شخصیت حوزوی برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: شهر یک موجود زنده محسوب می‌شود و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم و ما نمی‌توانیم چشممان را روی واقعیت ببندیم.

وی ادامه داد: در فقه معماری با ۳ عنصر اصلی مواجه هستیم، اولین و اساسی ترین عنصر در این حوزه این است که شهر باید طوری ساخته شود که مومن بتواند زیست دینی داشته باشد. شهرهایی که ساخته می‌شود محل زیست عابدان خداوند است.

اراکی تصریح کرد: شهر باید طوری ساخته شود که در برابر خالق آفرینش خضوع داشته باشد، باید توجه کنیم که این جهان با نظم خاص تشکیل شده است‌، بدین جهت شهری که می‌خواهیم بسازیم باید مبتنی بر جهان آفرینش و نظم آن باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اولین و خطرناک‌ترین مسئله‌ای که این عنصر حیاتی و مهم را دچار مشکل می‌کند، قطع ارتباط مومن با خداوند است.

اراکی ابراز کرد: در روایات ما آمده است که مومن باید طلوع و غروب خورشید را ببیند، بتواند ستاره‌ها را ببیند، باید از نزدیک شاهد خلقت زیبا و خاص خدا باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شهر باید به معنای واقعی اسلامی باشد، گفت: اینکه روی دیوارهای شهر تابلوهایی با آیات قرآن نصب شود به معنای شهر اسلامی نیست بلکه شهرها باید از هر نظر اسلامی باشد.

وی تاکید کرد: هرگاه نظمی که در مجموعه‌ای حاکم است برهم بریزد، باعث ایجاد فساد می‌شود و ما معتقدیم اساس نظم باید منطبق با فرمان خدا باشد، در فقه ما آمده است که شهر در نظام اسلامی صرفا به معنای ساختن خانه نیست بلکه باید به مسائل گوناگون آن توجه کرد.

اراکی با بیان اینکه هر شهر باید دارای یک محل نماز جمعه باشد گفت: نماز جمعه نماد وحدت یک شهر است، در یک شهر نباید ۲ محل برای نماز جمعه در نظر گرفت. همه مومنین در روز جمعه باید در یک محل گردهم آمده و با اتحاد هم نماز جمعه را اقامه کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به اینکه کشور در بحث زمین با مشکلی مواجه نیست، بیان کرد: درجواب اینکه می‌گوییم شهر را با سبک معماری اسلامی بسازید پاسخ می دهند که ما زمین نداریم این جواب درستس نیست که تحویل مردم می‌دهند، رئیس جمهور بارها در صحبت‌های خود گفته که کشور با مسئله کمبود زمین مواجه نیست، پس چرا سایر مسئولین برخلاف رئیس دولت صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: به مردم زمین و مصالح ارزان دهید تا خود خانه‌هایشان را بسازند، شما چه کسی هستید که می‌خواهید برای این ملت سقفی بسازید.

وی افزود: مصالح داخل کشور تولید می‌شود بدین جهت باید با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار گیرد، دولت موظف است زیرساخت شهرها را فراهم کند. پس زیرساخت را آماده کنید ولی بگذارید مردم خودشان برای خانواده‌شان خانه بسازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به مردم تصریح کرد: به این موضوع توجه کنید که مافیای مسکن هرگز دلشان برای شما نمی‌سوزد، تراکم‌ و بلند مرتبه سازی مسکن تنها به نفع قشر ثروتمند است.

اراکی تاکید کرد:  اگر بگویم در بحث شهرسازی قم غفلت رخ داد مبالغه نکرده‌ام، همین بلوار حرم تا حرم جنایت بزرگی بود که بافت شهری را نابود کرد، همه خانواده‌های اصیلی که اطراف حرم سکونت داشتند، سبک زندگی آن‌ها در طرح ساخت بلوار پیامبر اعظم(ص) از بین رفت.

مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هرسال چند روز شهر تهران به دلیل آلودگی‌ هوا تعطیل می‌شود، این واقعیت جامعه است این‌ها که نیاز به تحلیل ندارد. شهری که قرار بود محل آرامش و زندگی سالم مردم باشد با بی‌تدبیری خود همه نظمش را بهم ریخته‌اید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: توصیه و تاکید فقه معماری اسلامی ساختن شهر با سبک اسلامی ایرانی است، خانواده‌ها، ارزش‌ها و جوانان ما با این سبک معماری درحال از دست رفتن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: کسی که معتقد است در ساخت شهر اسلامی ایرانی با محدودیت مواجه هستیم، راست نمی‌گوید، شما شهر را با معماری اسلامی ایرانی بسازید شک نکنید غربی‌ها از شما الگوبرداری خواهند کرد.

اراکی در انتقاد به طرح نضهت ملی مسکن که درکشور درحال اجراست، عنوان کرد: مردم نمی‌توانند در این طرح هر ۳ ماه یکبار ۴۰ میلیون تومان پول واریز کنند، این خانه‌هایی که درحال ساخت است قیمتش میلیاردی تمام می‌شود، کدام قشر ضعیف جامعه می‌تواند این پول را تامین کند.

اراکی در پایان گفت: در حوزه معماری اسلامی ایرانی تحقیقات و مطالعات بسیاری انجام داده و صاحب نظر هستیم، امیدوارم دولت‌مردان ما قبل از رخ دادن فاجعه شهری جدید فکر اساسی نسبت به این موضوع مهم کنند.