[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه آیت الله اعرافی در نشست با خبرنگاران که در آستانه چهارم مرداد، سالگرد برپایی اولین نماز جمعه پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران انجام شد؛ گفت: نمازجمعه تنها یک فعالیت عبادی نیست بلکه با توجه به شرایط و آدابی که دارد یک فعالیت سیاسی و اجتماعی است. وی در ادامه […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه آیت الله اعرافی در نشست با خبرنگاران که در آستانه چهارم مرداد، سالگرد برپایی اولین نماز جمعه پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران انجام شد؛ گفت: نمازجمعه تنها یک فعالیت عبادی نیست بلکه با توجه به شرایط و آدابی که دارد یک فعالیت سیاسی و اجتماعی است.

وی در ادامه تصریح کرد: شرط نماز جمعه اجتماع حداقل پنج یا هفت نفر است و از مهم‌ترین عباداتی است که در عین ارتباط با خداوند متعال با مردم هم ارتباط برقرار می‌کند.

امام جمعه قم با اشاره به سفرش به هندوستان و مشاهده برپایی نمازجمعه های برادران اهل سنت و شیعه آن کشور گفت: قریب ۹۰۰ نماز جمعه در آن کشور توسط روحانیون شیعه به شکلی منسجم اقامه می‌گردد که در اندازه شبکه نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران بوده و با همان الگو که با ویژگی‌های یکپارچگی، منسجم، سراسری و نظام مند بودن همراه است.

وی عمق بخشی و ارتقاء اعتقادات و افکار مردم و مباحث اخلاقی را یکی از کارکردهای نمازجمعه بیان کرد و افزود: ایجاد همبستگی اجتماعی و مراقبت از احوال و شرایط اقتصادی مردم و مومنان از دیگر کارکردهای نمازجمعه است.

اعرافی افزود: یکی از دلایل دشمنی با این فریضه این است که در کوران حوادث و دشمنی‌ها این نمازجمعه بوده که باعث تحکیم همبستگی مردم و خنثی شدن توطئه‌های دشمنان شده است.

وی در ادامه با اشاره به شهدای محراب گفت: همواره در طول چهل سال گذشته و بویژه دوران دفاع مقدس نمازجمعه مورد دشمنی و عناد قرار گرفته است چنانچه در جریان آن چندین امام جمعه و چهره‌های برجسته انقلاب همچون آیت‌الله اشرفی اصفهانی، آیت‌الله مدنی، آیت‌الله دستغیب و آیت‌الله صدوقی و برخی از بزرگان ما را ترور شدند و چندین بار نیز اقدام به انفجار بمب در نماز جمعه کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هجوم گسترده امنیتی، نظامی و تبلیغی نشان می‌دهد نمازجمعه رکنی مهم و تضمین‌کننده وحدت و پیشرفت کشور است گفت: امیدواریم امامان جمعه قدر این نعمت بزرگ را بدانند و بر غنای خطبه‌هایشان بیفزایند، به مسائل گوناگون بپردازند و نمازجمعه را جایگاه وحدت، انسجام، مقاومت و تزریق روح انقلابی به مردم قرار دهند.

[ad_2]