[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور ظهر یکشنبه در سلسله وبینار آرزوی روایت، باز اندیشی پیرامون یاری گری در برابر بیماری همه گیر کرونا با موضوع الهیات و یاری که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: نهادینه کردن امری به معنی این است که هنجارها و […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور ظهر یکشنبه در سلسله وبینار آرزوی روایت، باز اندیشی پیرامون یاری گری در برابر بیماری همه گیر کرونا با موضوع الهیات و یاری که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: نهادینه کردن امری به معنی این است که هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و یا قواعد رفتاری که مرتبط با ارزش‌ها هستند مورد قبول ذهن و قلب قرار بگیرند.

وی نهادینه کردن یک امر در حوزه دین را به معنی تبدیل آن به یک معروف عنوان کرد و افزود: معروف فطری، عرفی و اجتماعی از انواع معروف‌های دینی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران بیان کرد: یک ارزش در جامعه اسلامی ابتدا طرح و سپس به عنوان یک گفتمان و در ادامه به یک ارزش پایدار و در نهایت به یک هنجار تبدیل می‌شود، به گونه‌ای که در مجموعه فرهنگی دینی و اسلامی تثبیت شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای تبدیل یک عنصر دینی به یک فرهنگ باید سیر نزولی قرآن را به خوبی مطالعه و بررسی کنیم، افزود: افرادی که در حوزه و مطالعات دینی ورود می‌کنند، باید کاملاً خودشان را نسبت به فهم دقیق واژه‌ها آماده سازند زیرا هرچه میزان آشنایی با واژه و چرایی کاربرد واژه‌ها بیشتر شود، بهتر است.

حجت الاسلام بهجت‌پور، زکات را به تعبیر قرآن به معنای اینکه شخصی مالی را به دیگری با هدف رفع موانع معنوی از خود می‌بخشد، عنوان کرد و افزود: هدف از زکات این است که فرد بتواند به آزادی‌های معنوی برسد و دلبستگی به دارایی‌های خویش را از بین ببرد و برای سیر معنوی و تهذیب نفس از علایق خود دست بکشد.

وی بیان کرد: زمانی از واژه انفاق استفاده می‌شود که نسبت به اموری که خارج از زندگی خودمان و در محیط اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم موضع درستی داشته باشیم و به این منظور از دارایی‌هایمان هزینه می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، انفاق را به معنی پر کردن خلأ هایی دانست که در زندگی مردم ایجاد شده و افزود: انفاق کننده تلاش می‌کند نقش و سهمی در ایجاد عدالت زندگی و رفع فاصله‌های طبقاتی داشته باشد.

وی بیان کرد: واژه جهاد زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شخص مال خود را اعطا می‌کند و در واقع این اعطا همراه با یک زحمت فوق العاده و اعطای بخش زیادی از دارایی‌ها برای اهداف والاتر است.

حجت الاسلام بهجت‌پور در ادامه گفت: یک حرکت اجتماعی برای اینکه گفتمان دینی جای خود را میان مردم باز کند، از ایجاد یک جریان دو قطبی چه در بخش گفتمان و چه در بخش رفتار آغاز می‌کند.

وی ابراز کرد: قرآن می‌گوید اگر کسی می‌خواهد تغییری درونش ایجاد شود و به سمت دین و معارف من بیاید، باب معرفت من به روی کسی باز است که نسبت به گرسنگان حساسیت نشان بدهد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در زمینه یاری رسانی باید دوقطبی کنیم، افزود: باید در مسئله یاری رسانی جریان آسیب دیده و آفت زده بررسی کنیم که چه راهی باید طی شود و جریان متدین چه واکنشی باید نشان می‌دهد و به خوبی نتایج را با یک دیگر مقایسه کنیم.

[ad_2]