به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، حسن میانداری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهر قم شامگاه یکشنبه، ۱۱ آذرماه، در نشست علمی «سازگاری قرآن کریم و تبیین‌های تکاملی اخلاق» که در خانه اخلاق‌پژوهان در شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: مسلمین در نسبت قرآن کریم و نظریه تکامل، زیادتر جزء نیای مشترک به […]

هماهنگی دستورهای اخلاقی قرآن با تبیین‌های تکاملی اخلاقبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، حسن میانداری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهر قم شامگاه یکشنبه، ۱۱ آذرماه، در نشست علمی «سازگاری قرآن کریم و تبیین‌های تکاملی اخلاق» که در خانه اخلاق‌پژوهان در شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: مسلمین در نسبت قرآن کریم و نظریه تکامل، زیادتر جزء نیای مشترک به ارزیابی این نظریه پرداخته و عمدتاً هم رأی به ناسازگاری داده‌اند.

وی با بیان اینکه مسلمین کمتر به انتخاب طبیعی و کمتر از این به تبیین‌های تکاملی اخلاق که تقریبا جدید می باشند پرداخته‌اند گفته بود: اعتقاد دارم که توصیفات و دستورهای اخلاقی قرآن با تبیین‌های تکاملی اخلاق سازگار می باشند.

میانداری به هفت دسته از آیات قرآن کریم اشاره و با بیان اینکه ارزیابی این هفت گروه آیات نشان می‌هد  که این هماهنگی میان قرآن و تبیین‌های تکاملی وجود دارد اظهار کرد: خصوصیات اخلاقی طبیعی انسان‌ها که در قرآن بیان شده بویژه مواردی که دال بر چگونگی خلقت آدم هست و در تمام یا اکثریت انسان‌ها مشترک هست؛ رابطه با دنیا و نزدیک‌بینی انتخاب طبیعی، رابطه با خویشاوندان و انتخاب خویشاوند؛ رابطه با بیگانگان ژنتیکی و مقوله جبران؛ پاکی و ناپاکی اخلاقی و انتخاب فرهنگی؛ اخلاقیات درون و بیرون گروهی و انتخاب گروه ژنتیکی علاوه بر این خدای بزرگ اخلاقی و انتخاب گروه فرهنگی همگی موید این هماهنگی می باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهر قم اظهار کرد: دسته‌ای از آیات قرآن به چگونگی خلقت اشاره دارند؛ به طور مثال در آیات ۲۷ و ۲۸ سوره نساء بحث از نکاح آمده و فرموده هست که «یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِیفًا»؛ علاوه بر این در آیه دیگری فرمود «خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ» و « …

میانداری گفته بود: دسته دیگری از آیات این طور هست که تاکید فرموده الانسان یعنی نوع انسان(همه آدم ها و یا الناس) یک ویژگی‌هایی دارند من جمله فرمود: آدم قتور هست؛ یعنی آدم اگر خزائن رحمت خدا را هم داشت دو مرتبه هم از انفاق می‌ترسید؛ در آیه ۱۹ سوره فجر هم فرموده که «وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا»  یعنی آدم حب شدیدی به مال دارد علاوه بر این اگر احساس استغنا کند طغیان خواهد کرد؛ این ویژگی‌ها در میان همه یا اکثریت انسان‌ها مشترک هست که می‌توان صفاتی مثل کفور و ظلوم و جهول و …

میانداری با بیان اینکه امور پاک و ناپاک در انتخاب طبیعی فرد و گروه دخیل هست گفته بود: آدم به طور طبیعی از چرک و مدفوع که به آسیب اوست دوری می‌کند که یکی از راه حال به هم خوردن هست یعنی ما از غذاهای فاسد تبری می‌جوئیم البته باید میان انتخاب طبیعی و فرهنگی تفاوت قائل شویم زیرا در بعضی فرهنگ‌ها به طور مثال خوردن حشراتی که حال ما از آن به هم می‌خورد عادی هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهر قم با بیان اینکه دسته‌ای از آیات در قرآن به سود گروه‌ها می باشند تصریح نمود: به عنوان مثال می‌توان به آیه «وَمَا مِنْ دَابَّهٍ فِی الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ یَطِیرُ بِجَنَاحَیْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُکُمْ مَا فَرَّطْنَا فِی الْکِتَابِ مِنْ شَیْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ»؛ اشاره نمود که فرموده هست پرندگان امت می باشند و می‌دانیم یک گروه، مستقل از اشخاص آن یک هویتی دارد که در پرندگان هم این هویت وجود دارد و در امت‌های انسانی نیز تفاوت‌هایی که در مناسک هست عامل بقاء مذکور هست.

وی تاکید کرد: در قرآن حتی برای شناخت تقلب بعضی اشخاص در گروه راه‌کارهایی قرار داده من جمله اینکه منافقین که همان متقلبان در گروه اجتماعی مسلمین می باشند نسبت به نماز کراهت دارند و به ویژه وقتی جنگی رخ دهد از آن کناره می‌گیرند.

میانداری در جمعبندی موضوعات خود با بیان اینکه نظریات تکاملی مختلفی من جمله تکامل طبیعی وجود دارد، تصریح نمود: با این حال و با ارزیابی آیات قرآن کریم می‌توانیم نتیجه دریافت کنیم که میان دستورات اخلاقی قرآن با تبیین‌های تکاملی اخلاق هماهنگی وجود دارد و انسانیت آدم در پرتو همین مساله رشد می‌کند.

انتهای پیام