به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از استان مرکزی، قرآن، اسلام، دین، مسلمانی، حجاب، حق، عدالت و … واژه‌هایی می باشند که در طول سال‌ها زندگی شنیده‌ایم و به راحتی از کنار آن‌ها گذشته‌ایم. آیا واقعا به مضامین قرآن و اسلام واقفیم؟ چقدر فاصله گرفته‌ایم از چیزی که خدا در وجود آدم، […]

همیشه دوست داشتم درس دین اسلام را بخوانم/ از وضع شیعیان در آلمان تا انس با قرآن

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از استان مرکزی، قرآن، اسلام، دین، مسلمانی، حجاب، حق، عدالت و … واژه‌هایی می باشند که در طول سال‌ها زندگی شنیده‌ایم و به راحتی از کنار آن‌ها گذشته‌ایم. آیا واقعا به مضامین قرآن و اسلام واقفیم؟ چقدر فاصله گرفته‌ایم از چیزی که خدا در وجود آدم، اشرف مخلوقات قرار داده هست و ما نسبت به آن بی‌توجه بوده‌ایم، در روزگاری که شهرت جنگ و کشتار مسلمین بی‌دفاع توسط دشمنان در گوشه و کنار این جهان شنیده می‌شود تا اسلام‌هراسی را در بین جوامع بشری ایجاد کنند و بیم و وحشتی را نسبت به اسلام ناب محمدی(ص) و تشیع علوی(ع) در دل غیر‌مسلمانان به راه اندازند. تصمیم های غلط و تصوراتی که قلب آدم مسلمان را آزار می‌دهد. حال در چنین اوضاعی در گوشه‌ای از دنیا یک بانوی آلمانی به اسم دینا قراء زیبایی با عبور از تمامی مشکلات، چند سالی هست که به گفته خودش هدایت و منقلب شده هست و به عنوان بانوی طلبه مسلمان و محجبه در جامعه‌الزهرا(س) شهر قم تحصیل می‌کند. گفت‌و‌گوی خبرنگار ایکنا را با وی در ادامه دنبال کنید.

جرقه‌های هدایت به دست پدر
دینا قراء زیبایی، طلبه حوزه علمیه خواهران شهر قم اظهار کرد: خانواده پدری بنده در ایران زندگی می‌کنند و مذهبی می باشند اما، بالعکس خانواده مادری من مذهبی نیستند. یادم می‌آید ۱۶ یا ۱۷ سالم بود که پدرم در سن ۵۰ سالگی به صورت خاصی نسبت به دین هدایت گردید و درونش منقلب گردید به به صورتی که مطالعه می‌کرد و به زبان فارسی تمام تفاسیر را می‌خواند، رفته‌رفته پدرم از من سؤال کرد که آیا مسلمانی؟ بهشت و دوزخ، قرآن و خدا را پذیرفته ای و زیادتر در رابطه با اصول دین با من گفت وگو می‌کرد و پرسش و جوابی بین ما تشکیل شد که به چه سبب باید حجاب دارا باشیم؟ به چه سبب خدا گوشت خوک را حرام کرده هست و من از پدرم سؤال می‌کردم و وی با سبب عقلی و منطقی به من جواب می‌دادند. این قبیل موضوعات را با بنده مطرح نمود و اظهار کرد نمی‌خواهی بدانی شیعه چیست؟

همیشه دوست داشتم درس دین اسلام را بخوانم/ از وضع شیعیان در آلمان تا انس با قرآن

احساس ندامت از گذشته
این قبیل موضوعات را با بنده مطرح نمود و اظهار کرد نمی‌خواهی بدانی شیعه چیست؟وی دنبال کرد: من دختری بودم که تا آن دوران قبل از ۱۹ سالگی تربیت آلمانی داشتم و مثل آلمانی‌ها زندگی می‌کردم و در رابطه با دین خود اطلاع چندانی نداشتم، منحصرا می‌دانستم که شیعه هستیم، اندک اندک با گذشت زمان صحبت‌های پدرم بسیار مؤثر بود به اندازه ای که در دلم احساس عجیبی ایجاد گردید ومنقلب گردیدم. یک آن به خودم رسیدم که دینا الان چه کاری انجام می‌دهی؟ متوجه شدم مسیری را که طی می‌کردم اشتباه بوده هست و احساس پشیمانی داشتم. احساس پوچی می‌کردم و با خود می‌گفتم خدا من را نپذیرفته است.
این طلبه اضافه کرد: با صحبت‌های پدرم متوجه گردیدم مسلمان هستیم اما، به قرآن عمل نمی‌کنیم. نماز و حجاب و اخلاق هیچ‌کدام را نداشتیم. با خود اظهار کردم خب چه دینی و چه مسلمانی هست که داریم لکن باید مسلمانی همراه با عمل باشد. دغدغه‌های این‌چنینی در بنده وجود داشت که باعث تغییر مسیر زندگی‌ام گردید. البته با سختی‌هایی همراه بود اما، با مدد خدای بزرگ توانستم تا به امروز آن را ادامه دهم.

دوست داشتم درس خدا را بخوانم
زیبایی گفته بود: در سن ۱۹ سالگی قرار داشتم. بدون اینکه فشاری از سوی پدر برای من باشد توسط شیخی از من برای زیارت شهر قم و مشهد مقدس و عزیمت به ایران دعوت گردید، من هیچگاه کشور ایران را ندیده بودم و برای نخستین بار به شهر شهر قم و مشهد عزیمت کردم. در آن عزیمت پرسش ها زیادی هنگام رویت نوع پوشش روحانیون برای بنده پیش آمد که به چه سبب روحانی‌ها چنین لباسی دارند و در جواب متوجه گردیدم که علمای دین چنین لباسی را می‌پوشند و اظهار کردم که خانم‌ها چه نوع پوششی دارند و متوجه پوشش چادر آن‌ها گردیدم، این عزیمت نقطه‌عطف علاقه من نسبت به طلبگی و ورود به حوزه بود.

علاقه به طلبگی
وی اظهار کرد: به طلبگی بسیار علاقه داشتم و دوست داشتم درس خدا را بخوانم زیرا نسبت به دین خودم اطلاعات نداشتم و می‌دانستم در کشور ایران و شهر شهر قم، سرچشمه روحانیت و اسلام می‌توان مسلمانی را بدرستی یاد گرفت و با خود عهد کردم اگر خواهان فراگیری چیزی هستم باید جایی باشم که ناب آن را بیاموزم. رشته من در آلمان حسابداری و زبان اسپانیایی بود و اینجا پیش‌دانشگاهی را گذراندم و در جامعه‌الزهرا(س) طلبه گردیدم. رشته بنده علوم قرآنی و تفسیر هست.
طلبه حوزه علمیه خواهران شهر قم اظهار کرد: بعد از زیارت شهر قم و مشهد کم‌کم حجاب را با کلاه و شال آغاز کردم و بعد از گذشت چندسال هنگام آغاز درس ها حوزه چادر پوشیدم.

مشوق کلیدی بنده در این راه پدرم بود
زیبایی اضافه کرد: اوایل مادرم و خانواده‌ام و حتی دوستان رابطه خود را با من قطع کرده و خجالت می‌کشیدند اما، بعد از مدتی متوجه گردیدند که بنده این راه را دوست دارم و انتخاب آن به علاقه خودم بوده هست و این نشاط را در وجود من نگاه کردند که اینطور زندگی کنم. مشوق کلیدی بنده در این راه پدرم بود. خداوند به سبب دوری از مادر محبت را درون دلم ایجاد نمود که کمتر احساس دلتنگی می‌کردم و مادر من هم قبول کرد و به لحاظ اخلاقی خوب تر گردیدند.
وی گفته بود: مادر من در آلمان هست و هنگامی که به آنجا می‌روم به مادرم رسیدگی می‌کنم زیرا در دین اسلام به این با اهمیت تاکید شده هست. مادرم فهم می‌کند که به سبب دینمان این کار را انجام می‌دهم. علاوه بر من خواهر بزرگترم دوسال بعد به ایران آمدند و تحصیلات حوزوی را انجام دادند و در حال حاضر بنده و وی در ایران هستیم.

همیشه دوست داشتم درس دین اسلام را بخوانم/ از وضع شیعیان در آلمان تا انس با قرآن

شرط ازدواج من این بود که باید همسرم یک شخص روحانی باشد
این طلبه دنبال کرد: مدت سه سال از ازدواج بنده می‌گذرد و شرط ازدواج من این بود که باید همسرم یک شخص روحانی، هم‌رشته خودم و باید ملبس باشد. پوشش همسرم به عنوان روحانی و ملبس بودن برای من بسیار با اهمیت بود. خانواده‌ام می‌دانستند که چنین فردی را انتخاب می‌کنم اما، دوستان فکر نمی‌کردند که با یک فرد روحانی ایرانی ازدواج کنم. آن‌ها همچنان هم متعجب می باشند البته هنگامی که خوش اخلاقی‌های من و همسرم را می‌بینند اظهار خرسندی می‌کنند و برایشان خیلی جذاب هست که روحانی هم می‌تواند اهل عزیمت و رابطه خوب با همسر و خانواده‌اش باشد.
انس با قرآن/ با درد و دل کردن با خدا آرام می‌شوم
زیبایی تصریح نمود: من وقتی دردو‌دل می‌کنم و ناراحتم قرآن می‌خوانم. احساس می‌کنم که خدا با من گفت وگو می‌کند و خیلی احساس آرامش می‌کنم. قبل از این‌که نمی‌توانستم قرآن بخوانم زیادتر مطالعه می‌کردم که عربی بیاموزم. به مرور زمان ترجمه آن را در کلاس درس یاد گرفتم و ترجمه و تفسیر آلمانی قرآن هم می‌خواندم.
وی اضافه کرد: با درد و دل کردن با خدا آرام می‌شوم و قرآن به طور مستمر در این راستا در زندگی‌ام کمکم می‌کند. باید توجه داشت آیات و موضوعات مختلفی در هر زمینه در قرآن وجود دارد اهتمام می‌کنم همیشه خودم را با قرآن تقویت نمایم.
طلبه حوزه علمیه خواهران شهر قم گفته بود: به عقیده من خوب نیست منحصرا وقتی دلخور هستیم و دچار مشکل می‌شویم به سراغ قرآن برویم، احساس می‌کنم طبع آدم این هست که به هنگام ناراحتی با قرآن انس می‌گیرد نه در مواجهه با لحظه‌های شادی.

آدم باید در هر حالتی با قرآن مانوس گردد
وی تاکید کرد: آدم باید در هر حالتی با قرآن مانوس گردد، آن را مطالعه کند و خودش را تقویت نماید. در خانواده می‌بینم که منحصرا هنگام نذر یا بروز مشکلی به قرآن مراجعه می‌کنند و زیادتر از این وقتی را برای قرآن قائل نمی‌شوند.

وضع شیعیان در آلمان
طلبه حوزه علمیه خواهران شهر قم گفته بود: در کشور آلمان و در شهر محل زندگی من دورتموند، زیادتر اقلیت سنی زندگی می‌کنند و هشت درصد از مردم این منطقه را شیعه تشکیل می‌دهد زیرا اذن نمی‌دهند که شیعیان دین خود را تبلیغ کنند و سنی‌ها و وهابی ها دین خود را ترویج می‌دهند و اثر خود را می گذارند.

مهجور بودن شیعه
زیبایی اضافه کرد: در کشوری مثل آلمان تمایل ندارند که واقعیت را چه در مورد دین و مسائل دیگر به مردم بگویند زیرا به این واقعیت دست پیدا می‌کنند که زیادی از اهالی آلمان امکان دارد دین اسلام را بپذیرند، به همین سبب متنفر می باشند که مردمشان به این سمت گرایش پیدا نمایند. زیادتر کوشش می‌کنند که اشخاص بدون دین و اقلیت مسیحیت ‌به حقانیت برسند و آن‌طور که خود دولت و جامعه‌شان می‌پسندد زندگی کنند.

وضع مساجد و جایگاه ها اسلامی / مظلومیت شیعیان
وی اظهار کرد: در شهر هامبورگ ‌مسجد امام علی(ع) بزرگ‌ترین مسجد شیعیان وجود دارد و در ماه رمضان و محرم فعالیت‌هایی در آن انجام می‌شود. اذن عزاداری بلند برای مسلمین در آلمان وجود ندارد. شیعیان در آلمان زیادتر در خانه‌هایی که به عنوان حسینیه هست و حکم مسجد را دارد فعالیت می‌کنند. برای تظاهرات باید از دولت اذن دریافت کنیم اما، سنی‌ها و وهابی‌ها خودشان دارای مساجد می باشند این در حالی هست که شیعیان در این زمینه مظلوم می باشند.
طلبه حوزه علمیه خواهران شهر قم اظهار کرد: در دانشگاه هم رشته اسلام و علوم قرآن در چارچوب تعلیم می‌شود و اذن نمی‌دهند که در مورد حضرت علی‌(ع) که جانشین برحق پیامبر‌(ص) بودند، اساتید تعلیم کنند.

وضع حوزه‌های علمیه در آلمان
زیبایی اظهار کرد: در شهر هامبورگ و برلین حوزه‌های علمیه فعالیت خوبی دارند. تا ۱۰ سال پیش فعالیت چندانی نداشتند. در شهر خودم دورتموند در دانشگاه رشته تاریخ و علوم اسلامی تعلیم می‌شود.

همیشه دوست داشتم درس دین اسلام را بخوانم/ از وضع شیعیان در آلمان تا انس با قرآن

چگونگی تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع در کشورها

وی اظهار کرد: به منظور تبلیغ دین و مذهب تشیع زیادتر تبلیغ چهره به چهره انجام می‌دهم، مردمی که در خیابان می باشند و کسانی که گرایش از هر نوع اقلیت دینی از مسیحی، یهودی و… با آن‌ها گفت وگو می‌کنم و به شبهات آن‌ها جواب می‌دهم و اگر تمایل دارا باشند در رابطه با اسلام و تشیع گفت وگو می‌کنم.
این طلبه حوزه علمیه اضافه کرد: همان گونه که اشاره شد، در آلمان خانه‌هایی که به عنوان حسینیه هست مراسم مختلفی در آن برگزار می‌شود. علاوه بر این اعیاد غدیر را بین خودشان برگزار می‌کنند و این مراسم را به صورت ویدئو تهیه، سخنرانی‌ها را خودشان ضبط و در اینترنت پخش می‌کنند.

تاکید به ایجاد اتحاد در بین همه ادیان
زیبایی گفته بود: با توجه به تاکید پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) به اتحاد بین مسلمین، نباید بین سنی و شیعیان اختلاف بوجود آید زیرا به طور مستمر دشمنان در‌صدد می باشند با تفرقه‌افکنی بین شیعه و سنی همه چیز را برهم زنند و جنگ مسلمین بر علیه مسلمین را ترویج دهند. در حالی که همگی پیرو یک دین هستیم و باید با هم هماهنگ باشیم.

عفاف و حجاب
وی دنبال کرد: با توجه به مسئله پوشش و حجاب هنگامی که افرادی در آلمان پوشش من را رویت می‌کنند اگر اظهار بی‌علاقگی کنند نمی‌توان آنان را جلب کرد اما، کسانی که پرسشی دارند و علاقه‌مند می باشند در رابطه با حجاب به آن‌ها کتاب معرفی می‌کنیم و باید زبان فارسی یاد دریافت کنند و برخی از کتاب‌ها به آلمانی ترجمه شده هست.
طلبه حوزه علمیه خواهران شهر قم گفته بود: زیادتر پیشنهاد کتاب و روایت بیان می‌شود که اندک اندک به این سمت تمایل پیدا نمایند، زیرا برخی از اشخاص درصدد تغییر سریع می باشند ولی به زمان احتیاج دارند. ماه‌ها و تا چند هفته طول می‌کشد و تا اینکه اشخاص جرات می‌کنند که حجاب دارا باشند. زیرا فکر می‌کنند در جامعه شرمنده می‌شوند اما مرور زمان و صبوری و مطالعه کردن به آن‌ها در این مسیر کمک می‌کند.
زیبایی اظهار کرد: ورود اشخاص با حجاب در جایگاه ها دانشگاهی آلمان به صورت آزاد هست. می‌توان پوشش چادر را داشت و با حجاب بود. مسئله پوشش در مدرسه ها شاید بدلیل دوستان و همکلاس‌ها با مشکل رو به رو گردد. در برخی از دانشگاه‌های آلمان نماز‌‌خانه و وضوخانه برای مسلمین ساخته شده هست که در گذشته اینطور نبود.

کلام آخر
وی اضافه کرد: من همیشه به ایرانی‌ها می‌گویم که بدلیل برخورداری از چنین کشوری قدر خود را بدانند. با تمامی مشکلات ملاک این هست که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند که به آسانی و به صورت آزاد می‌توان اسلام را پیاده کرد. منزلت قرآن، اسلام و شیعه در ایران زیادتر از هر جای دیگر مورد احترام هست و ایرانی‌ها به همین سبب غرق در موهبت می باشند. تاسف می‌خورم که برخی از مردم در صدد می باشند برای زندگی به آلمان و دیگر کشورها کوچ کنند باید بیاد دارا باشیم در طول هشت سال دفاع مقدس دشمنان ضد اسلام و ایران با مردم کشور خصومت کردند. وقتی ایرانی می‌گوید مثل آن‌ها آزاد زندگی کنیم واقعا دلم می‌شکند و با خود می‌گویم هزاران شهید خون خود را نثار کردند که بتوانیم حکومت اسلامی برپا گردد و نباید آن را پایمال کنیم.
گفت‌وگوی صمیمی با خانم دینا طلبه جوان بسیار دلنشین بود چون که ‌هرچه بود از دل پاک و صاف وی حکایت داشت.
گزارش از فریده خدادادی
انتهای پیام