مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: در سال گذشته  بالغ بر ۲ هزار پرونده در این حوزه به ثبت رسیده که با هزینه‌ای بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، سیدمهدی محصل مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی استان قم در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته تامین اجتماعی در سالن جلسات امام جواد(ع) بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: برآورد جمعیت استان قم حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است و مدیریت درمان تامین اجتماعی بیش از۸۲۶ هزار نفر یعنی ۵۸ درصد جمعیت استان را تحت پوشش خدمات درمانی بیمه تامین اجتماعی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه خدمات حوزه درمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم تعریف شده است، گفت: معاونت درمان تامین اجتماعی در حوزه درمان مستقیم در ۴ مرکز شامل بیمارستان امام رضا(ع) و سه درمانگاه ۲۲ بهمن، بوعلی و غرضی به بیمه‌شدگان محترم خدمات ارایه می‌دهد، همچنین در حوزه درمان غیرمستقیم از طریق انعقاد قرارداد با ۸۰۰ مرکز سبب افزایش میزان دسترسی و خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان در سطح استان گردیده است.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان به کسب درجه یک اعتباربخشی بیمارستان امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت : موضوع اعتباربخشی یکی از مهم‌ترین اهداف و شاخصه‌هایی است که وزارت بهداشت ودرمان درخصوص ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها در سطح کشور قرار داده است. همچنین باتوجه به اینکه تامین اجتماعی جدای از بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی است، دقت و سخت‌گیری خاصی در عملکرد آن وجود دارد و ما توانستیم با تلاش و دقت فراوان در مدیریت درمان این رتبه را کسب کنیم.

وی درخصوص توسعه فضای فیزیکی اظهار کرد: در توسعه فضای فیزیکی درسال گذشته بخش NICU بیمارستان امام رضا(ع) را با اعتباری بالغ بر۸ میلیارد تومان آغاز کردیم که در سال جاری به بهره‌برداری رسیده است.

محصل با بیان این که یکی از اهداف سازمان تامین اجتماعی نگاه پیشگیرانه است، عنوان کرد: در این راستا کلینیک‌ بیماری‌های مزمن را افتتاح کردیم تا با غربالگری، بیماران دارای فشار خون، دیابت، تیروئید و اعصاب و روان شناسایی شوند.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان با اشاره به غربالگری بیماری‌های بدخیم خاطرنشان کرد: طبق آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز تامین اجتماعی برخی بیماری‌های صعب العلاج مانند سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان روده بزرگ در آقایان بسیار شایع است و طی طرحی  در راستای ارتقا سطح سلامت بیمه‌شدگان در سال گذشته اقداماتی برای غربالگری بیماران انجام شده است.

وی افزود: در راستای افزایش کیفیت در بیمارستان امام رضا(ع) استاندارد ISO45001 اخذ شده است که به سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی مربوط می‌شود.

وی در خصوص آمارهای حوزه درمان اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار بار مراجعه سرپایی داشتیم و تقریبا ۱۱ هزار مرتبه نیز بستری انجام شده است و این آمار درحالی رقم خورده است که بیمارستان امام رضا(ع) از شرایط کرونایی خارج شده بود.

محصل با اشاره به فعالیت بیمارستان امام رضا(ع) در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در ایام کرونا بیمارستان امام رضا(ع) در سطح استان کم‌ترین میزان مرگ و میر را داشته است.در سطح کشور از هر ۱۰۰ نفر ۱۱ نفر فوت می‌کردند ولی در بیمارستان امام رضا(ع) این تعداد به ۷ نفر به ثبت رسیده بود.

وی ادامه داد: بخاطر فضای کرونا بسیاری از عمل‌های جراحی را در این بیمارستان غیرفعال کرده بودیم که در سال گذشته ضمن شروع مجدد فعالیت های اتاق های عمل،  رشد ۴۲ درصدی نیز در این بخش داشته‌ایم.

مدیردرمان تامین اجتماعی استان با بیان اینکه در حوزه درمان غیرمستقیم یکی از پروژه‌های بزرگ و اهداف کلان بر اساس برنامه ششم توسعه بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر، نسخه الکترونیکی است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان رشد و توسعه نسخه الکتریکی ۶۰ درصد بود ولی در سال ۱۴۰۱ به ۹۹٫۶ درصد و در سال جاری این رشد را به ۱۰۰ درصد رسانده‌ایم.

وی ضمن بیان اینکه یکی از مباحث و چالش‌های دیگر در حوزه درمان موضوع تاخیر در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد بوده است، گفت: در تیرماه سال جاری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان از مطالبات را پرداخت کرده‌ایم و امروز در  شرایطی قرار داریم که میزان سندهای دریافتی با پرداختی‌ها برابر شده است.

محصل با اشاره به طرح حفاظت مالی بیمه شدگان بالای ۶۵ سال اظهار کرد: در این طرح مقرر گردید هزینه بستری بیماران سالمند بالای ۶۵ سال که به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی مراجعه می‌کنند پرداخت شود که در این طرح حدود ۵۴۴ مراجعه کننده به ثبت رسیده و حدود ۸ میلیارد تومان جهت درمان این قشر از بیمه شدگان پرداخت شده است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه تلاش کنید تا بیمار جز رنج و بیماری دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد، بیان کرد: در سال گذشته ۱۵۷ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج هزینه کرده‌ایم، همچنین حدود ۱۵ بیماری در این عرصه عنوان شد که دولت در سال گذشته صندوقی را برای حمایت از این بیماران تعریف کرد و خوشبختانه توانستیم  برای ۴۵۹ هزار نفر بیمار از این صندوق اعتبار دریافت کنیم.

محصل یکی از اهداف توسعه‌ای مدیریت درمان را احداث درمانگاه در ضلع شمالی بیمارستان در فضایی بالغ بر ۳ هزار متر عنوان کرد و گفت: مقدمات کار انجام شده است و امیدواریم با تامین بودجه تا سه سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان در خصوص خدمات ناباروری معاونت درمان به مراجعه‌کنندگان در سال گذشته عنوان کرد: در سال گذشته  بالغ بر ۲ هزار پرونده در این حوزه به ثبت رسیده که با هزینه‌ای بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

محصل در خصوص اقدامات توسعه‌ای این معاونت گفت: اقدامات اولیه تاسیس یک درمانگاه تخصصی در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا(ع) با متراژ ۳ هزار متر انجام شده است و با تامین اعتبار فرآیند اجرایی را آغاز خواهیم کرد که تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین در بلوک زایمان این بیمارستان سه اتاق LDR جهت حمایت از مادران باردار طراحی شده است. و در بحث MRI که یکی از نیازهای اصلی بیمه‌شدگان است و هزینه های زیادی را متوجه خانواده‌ها می‌کند، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا در سال آینده بخش MRI نیز راه‌اندازی شود.

وی در ادامه ابراز کرد: تعهدات ما در حوزه دندانپزشکی جوابگوی تقاضای بیمه شدگان نیست و مجموعا ۱۳ خدمت دندانپزشکی را بیمه تعهد می‌کند که نیازمند بازنگری است. بسیاری از دندانپزشکان به دلیل اختلاف تعرفه‌ها با بیمه تامین اجتماعی لغو همکاری کردند البته سازمان برای حل این مشکل اخیرا تصمیم به تغییر درصد پرداخت دارد اما فاصله تعرفه ها همچنان باعث عدم رغبت دندانپزشکان برای همکاری خواهد بود.

انتهای پیام/