[ad_1] حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، آسیب‌های مربوط به پژوهش‌های حوزوی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: این آسیب ها را باید در دو بخش متن حوزه علمیه مانند درس های خارج و همچنین بخش های […]

[ad_1]

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، آسیب‌های مربوط به پژوهش‌های حوزوی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: این آسیب ها را باید در دو بخش متن حوزه علمیه مانند درس های خارج و همچنین بخش های اقماری حوزه پیگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با بیان این که درس های فقهی معطوف به مسائل حقوقی و قضایی معدود است، گفت: عدم توجه به مشکلات جامعه و نیازهای نظام از آسیب‌های موجود در متن حوزه علمیه است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: مراکز اقماری حوزه علمیه و برخی از مراکز تخصصی که بیش از ۱۰ سال تاسیس آنها می‌گذرد تا حدودی مشکل کاربردی نبودن پژوهش ها را برطرف کرده اند اما این مقدار کافی نیست و باید ارتقای بیشتری پیدا کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وجود یک مرکز بالادستی را برای هماهنگی میان پژوهشگاه ها و جلوگیری از موازی کاری ضروری دانست و اظهار داشت: یک پایش کلی در نظام موضوعات می‌تواند باعث جهت‌دهی کلان پژوهش ها شده و جلوگیری از تکرار شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی ابراز کرد: این مرکز بالا دستی نباید مقابل آزاد اندیشی در انتخاب موضوعات بایستد؛ این کار معقول نیست و موجب بی تاثیر شدن امر پژوهش می شود.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه در بحث پژوهش نباید هیچ خط قرمزی وجود داشته باشد، گفت: گاهی ممکن است در انتشار نتایج پژوهش محدودیت هایی وجود داشته باشد اما برای درنوردیدن مرزهای دانش و خدمت بیشتر نسبت به جامعه، باید پژوهشگر در انجام پژوهش آزادی مطلق داشته باشد./۱۳۵۰/ت۳۰۲/ف

[ad_2]