شهردار قم گفت: پیشنهاد ما برای بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قم اعتباری بالغ بر ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم اعضای شورای شهر بهترین تصمیم را در این راستا بگیرند.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم عصر‌ امروز در نشست رسانه‌ای که با حضور جمعی از خبرنگاران استان قم در سالن همایش‌های شهرداری مرکز قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: تبیین مسائلی که در دستگاه های اجرایی می‌گذرد اگر شفاف و روشن باشد می‌تواند چهارچوب مناسبی را در اختیار مردم قرار دهد و در مقابل باعث امیدواری آن‌ها شود.

وی ادامه داد: اقدامات شهرداری در زندگی مردم موثر است؛ اگر شهرداری‌ها اقدامات مثبتی را انجام دهد همین موضوع باعث می‌شود کیفیت زندگی مردم در سطح شهر ارتقا یابد.

شهردار قم تصریح کرد: ما در سال دوم برنامه قم ۱۴۰۴ به سر می‌بریم؛ در سال اول که به سال ۱۴۰۰ بر می‌گردد توانستیم از پروژه‌های بسیاری در طرح قم در مسیرتحول بهره‌برداری کنیم.

سقائیان‌نژاد در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: مبلغی بالغ بر ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد بودجه‌ در سال گذشته برای ما به‌تصویب رسید؛ ۱۰۰ درصد این مبلغ به حساب ما تزریق شد و ما در هزینه‌ها از ۹۰ درصد آن استفاده کردیم تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود.

وی افزود: در سال مذکور موفق شدیم از ۲۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ هزار و۹۰۰ میلیارد تومان رونمایی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

شهردار قم در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد بسته شد اما در اصلاحیه به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیار افزایش یافت. با توجه به پروژه‌هایی که داریم تا پایان سال این بودجه به احتمال زیاد به ۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

سقائیان‌نژاد تاکید کرد: همه ما کسانی‌که در این کشور زندگی می‌کنیم شاهد هستیم که در کشور در زمینه‌های مختلف تنگناهایی وجود دارد اما ما در شهرداری قم اجازه ندادیم این مشکلات تاثیری روی اقدامات ما داشته باشد.

 

*بیش از ۷ هزار میلیاردتومان در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری نیاز داریم

شهردار قم با اشاره به بودجه مورد نیاز در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: پیشنهاد ما برای بودجه سال آینده ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم عزیزان در شورا این مبلغ را برای ما به تصویب برسانند.

وی ادامه داد: در این بودجه ردیف‌های مختلفی در نظر گرفته شده تا مشکلات در زمینه‌های مختلف مرتفع شود، برای مثال در قسمت محیط زیست و خدمات شهری هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان، در بخش مدیریت بحران ۳۵۸ میلیارد تومان، در بخش حمل‌ونقل و ترافیک ۲ هزار و ۸۰۹ میلیارد، در بخش مسائل فرهنگی ۲۰۶ میلیارد و در بخش بهسازی و روکش آسفالت ۲۵۲ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

سقائیان‌نژاد مطرح کرد: هزینه‌ها برای بهره‌برداری از پروژه‌ها نسب به سال‌های گذشته افزایش داشته؛ برای مثال احداث یک تقاطع حدود ۵ سال پیش حداکثر ۳۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بود اما امسال در سال ۱۴۰۱ به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

شهردار قم اشاره کرد: طبق برنامه‌ریزی که در برنامه دوم قم در مسیر تحول داشته‌ایم مقرر شد که ۳۵ تقاطع غیر هم‌سطح در قم احداث شود.

وی افزود: این ۳۵ تقاطع در ۵ مسیر توزیع می‌شود؛ برای مثال در محور فردوسی ما باید ۱۱ تقاطع داشته باشیم که در این ۱۳ مرحله تا پایان سال و برخی از آن‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار قم عنوان کرد: ۱۶ تقاطع تا به امروز انجام شده ۶ مورد تا اردیبهشت ۱۴۰۲ و باقی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با اشاره به تعداد اتوبوس‌‌های فعال در سطح شهر اذعان کرد: ۳۵۴ دستگاه اتوبوس تا به امروز در سطح شهر مشغول هستند؛ در ایام کرونا استفاده حمل و نقل عمومی به ۸ درصد کاهش یافت؛ ما بعد از ایام کرونا این مقدار را به ۱۱ درصد رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه آلودگی هوای استان قم بخش بیشتر آن به موتور سیکلت‌ها برمی‌گردد؛ توافقی با یک شرکت انجام دادیم تا ۱۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت برقی تولید شود و به این کارخانه تسهیلات ۴ درصدی داده می‌شود. این موضوع کمک شایانی به هوای پاک ما می‌کند.

*تصمیمات شهرداری پیوست فرهنگی دارد

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: قم در مسیر تحول مهم‌ترین دغدغه امروز ماست؛ این تحول مربوط به توسعه می‌شود اما برای پیشرفت نیازمند این هستیم اقدامات مهمی در زمینه های مختلف مانند فرهنگ و معماری شهری انجام شود.

وی با اشاره به پیوست‌های فرهنگی مصوبات شهرداری قم گفت: پیوند فرهنگی بر اساس نوع کاربرد، برای آن پیوست فرهنگی تعریف می‌شود و نمی‌توان آن را مطلق دانست.

شهردار قم افزود: هر تصمیمی‌که تا امروز در شهرداری قم گرفته شده پیوست فرهنگی مربوط به خود را دارد؛ برای مثال اگر پروژه‌ای به‌ بهره‌برداری رسیده از قبل موقعی که درحال برنامه‌ریزی و طراحی آن بودیم مسائلی از قبیل اینکه این پروژه چه تاثیری بین مردم دارد؟ آیا به محیط‌زیست ضرر ندارد؟ و برخی مسائل دیگر مدنظر قرار گرفته است.

*درآمد‌های مناطق برخوردار در مناطق محروم هزینه می‌شود

سقائیان‌نژاد در ادامه بیان کرد: درخصوص هزینه‌هایی که برای مناطق مختلف انجام می‌شود ما به دنبال این هستیم توازن را رعایت کنیم؛ برای مثال درآمدی که از منطقه پر برخوردار داشته‌ایم را برای مناطق کم برخوردار استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌ها و پروژه‌هایی که برای منطقه ۲ انجام داده‌ایم؛ این منطقه به تدریج از کم برخوردار بودن خارج شده اما در منطقه ۶ همچنان مشکلات مختلفی داریم که در بودجه ۱۴۰۲ برای آن ۱۶۴ میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است.

*استخدام شهرداری فقط از طریق برگزاری آزمون برگزار‌ می‌شود

شهردار قم تاکید کرد: امسال مطابق برنامه‌ریزی که داشتیم توانستیم مجوز استخدام ۸۰ نفر را کسب کنیم؛ اما درکل ۵۰ نفر نیاز داریم که آن‌ها از طریق برگزاری آزمون انتخاب می‌شوند. ۳۰ نفر باقی‌مانده نیز درصورت نیاز بار دیگر از طریق مسیر قانونی به جمع کارمندان شهرداری اضافه می‌شوند.

*ما به‌دنبال هوشمندسازی شهر هستیم

سقائیان‌نژاد اشاره کرد: اقدامات مختلفی در زمینه هوشمندسازی انجام شده؛ ما به‌دنبال این طرح هستیم و تا به امروز معاونت مربوطه توافقات و جلسات مختلفی را با بخش‌های مختلف داشته‌اند.

وی در پایان گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نیز هیچ محدودیت بودجه‌ای برای این موضوع نداریم و به معاون خود گفته‌ام هر بودجه‌ای در این زمینه مورد نیاز بود ما آماده هزینه بیشتر هستیم.

انتهای پیام/