در دویست و سی‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بحث معافیت مساجد از پرداخت عوارض آتش‌نشانی تصویب شد.

به گزارش شهرکریمه ، دویست و سی‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر قم به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار، رنجبر معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی، قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی، سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی و دیگر مدیران و معاونین شهری نیز در این جلسه حضور داشتند.

ولی‌الله بیاتی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، از روند افتتاح پروژه‌های عمرانی توسط شهرداری تقدیر کرد و گفت: آنچه که واضح است این بوده که شهرداری اقدامات گسترده‌ای انجام داده که شهر را متحول کرده است.

وی با اشاره به پروژه تقاطع سه سطحه ۱۵ خرداد تصریح کرد: خوشبختانه با ورود شهرداری به این پروژه شاهد تسریع در روند اجرایی آن بودیم و در کمترین زمان این پروژه افتتاح و در اختیار مردم قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه گزارشی از طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده به صحن علنی شورا در یک هفته گذشته ارائه کرد.

در ادامه جلسه مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم نخستین صورت جلسه را مطرح کرد.

اخذ مجوز واگذاری قسمتی از بلوک SW33 بلوار پیامبر اعظم به موسسه فرهنگی و مذهبی تبیان نخستین صورت جلسه بود که مطرح و در معرض رای اعضا گذاشته شد.

سعادت‌طلب با اشاره به پرونده مجتمع فرهنگی موسسه تبیان اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق مباحث متعددی در این خصوص شد و پیشنهاد داشتیم که شهرداری ساخت این مجموعه را در برنامه سالیانه خود قرار دهد که مطرح و تصویب شد و متولیان هم به این کار رضایت داشتند.

وی بیان کرد: درخواست مسوولان موسسه بر این است که این مجموعه ساخته شده و به مدت ۳۰ سال در اختیار قرار گیرد که این مدت زمان با زمانی پیشنهادی اولیه که بین ۱۰ تا ۱۵ سال بوده اختلاف زیادی دارد.

زین‌العابدین قراچولو دیگر عضو شورای شهر قم اصلاح این لایحه را نیازمند تدوین لایحه جدید دانست و تصریح کرد: با توجه به تغییر متن لایحه به اجرا و تحویل نیاز است که لایحه جدیدی آماده شده و در اختیار موسسه قرار گیرد.

عباس ملکی نیز با اشاره به برنامه شهرداری برای احداث ۱۰ مجموعه فرهنگی و ورزشی در شهر قم اظهار کرد: مجموعه‌ای که موسسه تبیان در صدد احداث است و این کار ارتباطی با برنامه شهرداری برای احداث مجموعه فرهنگی و ورزشی ندارد.

عضو شورای شهر قم با تاکید بر توانمندی‌های مختلف موسسه تبیان برای فعالیت‌های فرهنگی تصریح کرد: پس این همه سال این مجموعه چطور فعالیت کرده که امروز می‌گوییم خودشان نمی‌توانند بسازند؛ قطعا اگر به این مجموعه اعتماد شوند سریع‌تر از شهرداری این مجتمع فرهنگی را می‌سازند.

عباس ذاکریان با تاکید بر اینکه کار تخصصی موسسه تبیان کار فرهنگی است اظهار کرد: این موسسه در صدد ساخت شهربازی معارفی در این مجموعه است و به همین دلیل در حوزه ساخت و ساز باید به آنها کمک شود وگرنه آنها مجبورند به دنبال خیر برای ساخت باشند که این هم زمان طولانی نیاز دارد.

سخنگوی شورای شهر قم بیان کرد: طرح این موسسه برای ساخت مجتمع آماده است و اگر در قالب برنامه کلی شهرداری قرار گیرد آنها با هزینه کمتری می‌توانند اقدامات اجرایی را انجام داده و در نهایت هدف شهرداری برای فعالیت فرهنگی را محقق کنند.

حجت‌الاسلام سعید روحانی نیز با تاکید بر اینکه باید از توان موسسه تبیان در حوزه تخصصی فرهنگی استفاده شود گفت: اگر ما آنها را در این پروژه درگیر مساله ساخت و ساز کنیم توان آنها در حوزه تخصصی فرهنگی کاسته می‌شود.

شهردار قم نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه هنوز طرح موسسه تبیان برای اجرایی این مجتمع مشخص نیست خاطرنشان کرد: اعضا باید در نظر داشته باشند که لایحه به طور کلی در حال تغییر است و در این پیشنهاد حرف از قریب به ۳۰ میلیارد تومان سرمایه به میان آمده که شهرداری باید هم زمین بدهد، هم بساز هم در اختیار قرار دهد که این نیازمند بررسی بیشتر بوده و باید لایحه جدیدی پس از بررسی‌ها آماده شود.

در نهایت پس از بحث و بررسی فراوان و عدم تطبیق پیشنهاد اعضا با متن لایحه شهرداری مقرر شد که لایحه به شهرداری برای اصلاح و تهیه لایحه جدید عودت داده شود.

در ادامه این جلسه سعادت طلب چند مورد از لوایح و طرح‌های بازگشت داده شده از فرمانداری و نامه‌های مردمی را مطرح کرد.

در بخش دیگری از جلسه حجت الاسلام سید محمد آتش زر لوایح مرتبط به کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم را مطرح کرد.

وی پیش از طرح لوایح، با بیان اینکه تاکنون حسابرسی ۱۲ سازمان شهرداری بررسی شده است اظهار کرد: با توجه به مشغله بالای بررسی‌ها هنوز کار بررسی چهار سازمان باقی مانده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه شاهد بهبودهایی در بررسی حسابرسی سازمان‌ها بوده‌ایم خاطرنشان کرد: مغایرت دفاتر صورت جلسه هیئات مدیره و مغایرت بانکی حساب‌ها به موقع اخذ و اصلاح شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیگیری مطالبات و پرداخت آنها شرایط بهتری پیدا کرده است گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه اخذ ضمانت نامه بانکی پیمانکاران وجود داشته در بررسی فعلی مشخص شده که شرایط بهبود یافته است.

آتش زر در ادامه بودجه سال ۹۶ سازمان توسعه و عمران شهرداری به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان را مطرح و در معرض رای اعضا گذاشت که با نظر حداکثری به تصویب رسید.

وی گفت: بررسی‌های لازم در خصوص جزئیات این بودجه در کمیسیون امور زیربنایی نیز انجام شده و نهایتا با تکمیل ارزیابی بودجه برای تصویب به صحن علنی آمده است.

اخذ مجوز پرداخت حق الوکاله‌های محمد دلبری شهردار سابق قم به مبلغ یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال صورت جلسه بعدی بود که توسط آتش زر مطرح شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهردار سابق دو وکیل داشته که یکی ۲۵۰ میلیون ریال و یکی ۹۴ میلیون ریال هزینه داشته است افزود: مجموعا این مبالغ شامل چهار پرونده مرتبط با آقای دلبری است که در تمام پرونده‌ها وی تبرئه شده است.

در نهایت این لایحه نیز با نظر و بررسی اعضا پس از پاسخگویی به سوالات به تصویب رسید.

اخذ مجوز اعمال مساعدت به مستمری بگیران کارکنان فوت شده شهرداری قم بحث دیگری بود که از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد.

آتش‌زر توضیحاتی در خصوص این لایحه مطرح کرد و نهایتا اعضا توضیحات و نظرات خود را در خصوص این لایحه عنوان کردند که به تصویب رسید.

وی در ادامه طرح دو فوریتی اخذ مجوز معافیت مساجد از پرداخت عوارض آتش‌نشانی را مطرح کرد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم گفت: این مصوبه در حالی مطرح می‌شود که الزام شده که استانداردهای آتش‌نشانی رعایت شود.

با توجه به اینکه مساجد از پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند این معافیت نیز در دویست و سی‌ویکمین جلسه شورای شهر به تصویب رسید.

آخرین لایحه این جلسه شورای شهر استفساریه در خصوص مجتمع زمزم بود که با نظر اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری لایحه‌ای را در خصوص اخذ مجوز تعویض اتوبوس‌های ایویکو با اتوبوس‌های بنز ۴۵۷ بدون کولر متوقفی در سازمان به شرط کولردار شدن توسط بهره‌برداران مطرح کرد.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری اتوبوس‌های ایویکو خاطرنشان کرد: هزینه‌های بنز بسیار پایین‌تر است و درخواست اتوبوسرانی برای تغییر این ناوگان است.

پس از ارائه توضیحات از سوی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر، پاسخگویی به سوالات اعضا صورت گرفت و نهایتا این لایحه نیز به تصویب رسید.