در دو سه سال موخر در مطب‌های دندان‌پزشکی رویت می‌شود که علاوه بر فتوگرافی تخصصی، با دوربین‌های دیجیتالی از چهره مریض ها نیز عکس‌برداری می‌کنند و مریض ها باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی، هزینه‌های دیگری نیز برای فتوگرافی دندان‌پزشکی پرداخت کنند. این فتوگرافی به ااذعان زیادی از متخصصان امر هیچ تاثیری در روال […]

اشتغال‎زایی بیکاران یا گرفتن پول زور از مریض ها!

 

در دو سه سال موخر در مطب‌های دندان‌پزشکی رویت می‌شود که علاوه بر فتوگرافی تخصصی، با دوربین‌های دیجیتالی از چهره مریض ها نیز عکس‌برداری می‌کنند و مریض ها باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور دندان‌پزشکی، هزینه‌های دیگری نیز برای فتوگرافی دندان‌پزشکی پرداخت کنند. این فتوگرافی به ااذعان زیادی از متخصصان امر هیچ تاثیری در روال معالجه ندارد و غالبا هم بدون رضایت مریض انجام می گردد به همین علت امکان دارد درآمد حاصله از این طریق، شبهه‌ناک و یا حرام باشد.

اعمال سلیقه با پول مردم

محمود پرهام، معاون معالجه دانشگاه علوم پزشکی شهر قم در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: فتوگرافی دندان‌پزشکی برای مریض ها از اصول خاصی پیروی نمی‌کند و به سلیقه و نظر و تشخیص پزشک بستگی دارد و سر انجام با توافق طرفین فتوگرافی صورت می‌گیرد و اگر مریض نمی‌خواهد از چهره‌اش تصویر دریافت کنند می‌تواند رضایت ندهد.

وی در عین حال اضافه کرد: وقتی که مریض برای عمل زیبایی به مطب دندان‌پزشکی مراجعه می‌کند باید از چهره او پیش از عمل و پس از عمل عکس‌برداری صورت پذیرد تا با قیاس عکس‌ها بتواند روند بهبودی و تغییر در صورت خود را تشخیص دهد.

وی اضافه کرد: سال گذشته در نظام پزشکی شکایت‌های زیادی از مریض ها داشتیم که از چهره خود پس از عمل راضی نبودند و متوجه تغییر در صورت خود نمی‌شدند و دندان پزشکان به سبب نداشتن سند و مدرک از چهره اشخاص نمی‌توانستند در دادگاه از حقوق خود دفاع نمایند.

البته این اظهارات در حالی بیان می گردد که عمده عمل‌های دندانپزشکی چندان در زیبایی فرد مؤثر نیستند البته عمل هایی مثل جراحی فک، تاثیر مستقیمی در زیبایی فرد دارد.

پرهام با بیان این که نارضایتی مریض از فتوگرافی دندان پزشکی از حقوق طبیعی او به شمار می‌رود، اضافه کرد: مریض می‌تواند با فتوگرافی و پرداخت هزینه آن موافقت نکند اما باید فرم رضایت در اختیار او قرار دهند تا با رضایت خود اذن عکس‌برداری ندهد به این شرط که پس از عمل حق هیچ گونه اعتراض و شکایتی از چهره و عمل خود را نداشته باشد.

پرهام تصریح نمود: در بیمارستان‎ها برای عمل درمانی و اورژانس فرم رضایت‌نامه به مریض می‌دهند تا امضا نماید اما فرم رضایت‌نامه برای عمل‌های زیبایی دندان پزشکی در اختیار مریض ها قرار نمی‌دهند، در شرایطی که فوتوگرافی از چهره باید با رضایت مکتوب مریض انجام گیرد و دندان‌پزشک نمی‌تواند مریض را الزام به پرداخت هزینه عکسبرداری کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهر قم اضافه کرد: فتوگرافی امکان دارد در روند بهبودی مریض اثرگذاری داشته باشد و شاید سبب کلیدی این که پزشکان، عکس‌برداری از چهره مریض را انجام می‌دهند این هست که باید نقشه درمانی از چهره فرد دارا باشند تا بتوانند طبق نقشه تشخیص بدهند که چه عملی باید صورت پذیرد.

‌‌پرهام در انتهاء اظهار کرد: نظام پزشکی باید از انجمن جراحان دندانپزشک درباره فتوگرافی در عمل‌های زیبایی دندان‌پزشکی توضیح بخواهد که آیا فتوگرافی در روند معالجه مریض اثرگذاری دارد یا خیر.

عکس‌برداری در مطب نباید صورت پذیرد

علاوه بر این عادلی، ریاست سازمان نظام پزشکی استان شهر قم در گفت‌و‌گو با ایکنا در این‌باره اظهار کرد: عمل فتوگرافی را برای قیاس قبل و پس از عمل مریض انجام می‌دهند و البته اطلاعات من در این زمینه محدود هست اما احتمال می‌دهم که علاوه بر عکس‌برداری تخصصی، فتوگرافی با دوربین‌های دیجتیالی نیز در روند بهبودی مریض اثرگذاری داشته باشد.

ریاست سازمان نظام پزشکی استان شهر قم دنبال کرد:عکس‌برداری در مطب نباید صورت پذیرد وعکاس باید از صنف عکاسان مجوز فعالیت در مطب‌های دندان‌پزشکی را دارا باشد بنابراین بدون مجوز حق انجام کار در مطب دندان‌پزشکی را ندارد.

عادلی اضافه کرد: اگر مریضی برای فتوگرافی رضایت نداشته باشد می‌تواند به سازمان نظام پزشکی استان مراجعه کرده و شکایت کند تا ما این مبحث را ارزیابی کنیم اما تاحالا شکایتی از جانب مریض ها نبوده هست.

حال جای این سوال وجود دارد که آیا تحمیل هزینه‌های مازاد و گاها غیرضروری بر بیمارانی که غالبا در تامین هزینه‌های سنگین دندانپزشکی کمر خم کرده‌اند نمی‌تواند مصداق مال حرام و یا دست کم شبهه‌ناک باشد؟.

انتهای پیام