اخیرا فروشگاهی در کنار یکی از هایپرمارکت های بزرگ استان قم به چرخه فروش گسترده استان پیوسته است که با نگاهی گذرا به خطرهای بالقوه و محیط غیراستاندارد و خطرناک سطح فروش آن برای مشتریان پی خواهیم برد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه در اولین نشست خبری دکترآقامیری استاندار قم مطلبی از سوی رسانه شهرکریمه مطرح شد که با توجه به اهمیت موضوع مجددا به اطلاع مسوولان و مردم شریف استان قم می رسد.

در ابتدای گزارش  اعلام این نکته ضروری است که این رسانه تحت سفارش و تحریک هیچ شخص و یا گروه رقیب تجاری اقدام به انتشار  موضوع نکرده است و فقط مطابق وظیفه و رسالت ذاتی خود این هشدار را به اطلاع مسوولان استانی،خصوصا مدعی العموم محترم و مردم شریف قم می رساند.

از آنجایی که در یک مجموعه تجاری فروشگاهی، استاندارهای متفاوتی در ساخت سطح فروش داخلی وجود دارد و برای هر کدام باید نکات خاصی را در موقع طراحی مد نظر قرا داد، در اکثر فروشگاه های بزرگ با نمایی مشترکی از تجهیزات و چیدمان مواجه می شویم که سهولت دسترسی مشتری در کنار نمای جذاب ،بخشی از شرایط سطح فروش آن به شمار می رود.

فروشگاه بزرگ

در همین زمینه با نگاهی به محیط داخلی و فضای خرید این فروشگاه و قفسه های عرضه کالا متوجه یک نقطه ضغف خطرناک و نگران کننده می شوید که شاید مدیر فروشگاه هم تعمدی در اجرای آن نداشته و موضوع از سر غفلت و عدم آگاهی رخ داده است.

در اولین نگاه به راحتی می توان متوجه شد که فضا و سطح عرضه این ساختمان به منظور انبار اجناس ساخته  شده بوده که با رنگ آمیزی مشکی در سقف و نصب تعدادی تابلو و تعبیه دکوراسیون جذاب جهت عرضه مواد خوراکی و یا سوپری در نظر گرفته شده است.

متولیان صدور مجوز فعالیت  به این فروشگاه توضیح دهند که چگونه است که فضایی مخصوص انبار و بدون استاندارد فروشگاهی جهت عرضه اجناس برای مردم در نظرگرفته شده است؟

هایپرمارکت

استانداردهای حفاظت شخصی کارگران در انبارهای بزرگ که از آن به عنوان Personal protection یاد میگردد حتی برای حضور کارگران زبده و آموزش دیده هم در چنین محیط هایی وظایفی را معلوم کرده که ساده ترین بخش آن استفاده از کلاه ایمنی در هنگام کار و تردد در انبار های بزرگ می باشد.

انبار فروشگاه

نمایی از یک انبار نگهداری کالا و مشابه فضای گزارش مورد نظر که تبدیل به فروشگاه گردیده است


مدیران فروشگاه آیا متوجه نمی شوند که در صورت کوچکترین تکان، نقص فنی در پیچ و مهره قفسه ها و یا حتی یک زلزله خفیف که در قم مسبوق به سابقه بوده و در همین مدت اخیر هم رخ داده، انبوهی از اجناس سنگین که در قفسه های بالایی در شلف های مخصوص انبار نگاهداری شده برسر و روی مردم و کودکان و زنان فرو خواهد ریخت و موجب تلفات سنگینی خواهد شد؟

قطعا استفاده دو منظوره از این فضا از منظر اقتصادی به صرف مالک محترم می باشد چرا که نیاز به انبار جداگانه نداشته و همزمان از یک فضا برای انبار و فروش استفاده کرده و به قول معروف یک تیر و دو نشان زده است ولی آیا به امنیت و سلامت و حفظ جان خریداران از کودک و جوان تا سالمند توجه شده است؟

حجم سنگینی از مواد مختلف در بالای سر مشتریان به صورت هولناکی در قفسه های بالاتر انبار گردیده اند که در برخی پالت های به خصوص مانند نوشابه های خانواده ،رب ها و بسته ای بهداشتی با یک محاسبه سرانگشتی متوجه نگهداری چند هزار کیلو کالا در قفسه های فوقانی بالای سر مشتریان می گردید.

هایپرمارکت

آیا حتما باید اتفاقی رخ دهد تا مسئولین محترم که به این فروشگاه مجوز فعالیت داده اند متوجه خطای خود بشوند؟

اتحادیه صنف سوپرمارکت و مواد پروتئینی ،اداره کل صنعت،معدن و تجارت و ……… جواب دهند که آیا این موضوع از نظر آنان بدون مشکل است؟

آیا خدای ناکرده در صورت بروز یک رخداد منجر به تلفات جوابگو خواهند بود؟

آیا در این فروشگاه و سایر فروشگاه های سطح شهر مواردی مانند ایمنی و استاندارد سطح فروش و امکان اطفائ حریق و امداد و راه های خروج استاندارد برای مردم در نظر گرفته شده است؟

در این فروشگاه آیا دقت شده که محل فروش در طبقه زیرزمین در کنار انبار های بسیار بزرگ دیگر قرار دارد و لازم ست امکان خروج اضطراری ایمن در صورت بروز یک حادثه منجر به ترس و وحشت مردم دیده شده باشد؟

ضمنا به جهت رعایت حریم قانونی از انتشار عکس هایی که به وضوح می تواند اوج خطر محیط این فروشگاه را نشان دهد خودداری کردیم و تصاویر فعلی هم از صفحات اینستاگرامی فروشگاه فوق و تبلیغات اینترنتی استفاده شده است.

به هر جهت ما به وظیفه خود عمل کردیم و هشدار لازم را دادیم و این گزارش به عنوان یک سند برای روز مبادا بماند که اگر سانحه ای رخ داد متولی امر زمان فعلی از زیربار مسئولیت قانونی خود شانه خالی نکند/پایان پیام