[ad_1] به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام صادق گلزاده، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی شب نهم محرم با موضوع «پاسخ به شبهات عاشورا»، گفت: برخی از شبهات برخاسته از حادثه تاریخی و واقعی است؛ اما برخی از آنها هیچ زمینه تاریخی و واقعی ندارد و اساس آن شبهات کذب […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام صادق گلزاده، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی شب نهم محرم با موضوع «پاسخ به شبهات عاشورا»، گفت: برخی از شبهات برخاسته از حادثه تاریخی و واقعی است؛ اما برخی از آنها هیچ زمینه تاریخی و واقعی ندارد و اساس آن شبهات کذب محض است.

حجت الاسلام گلزاده بیان کرد: برخی این شبهه را مطرح کرده اند شمربن ذی الجوشن دایی حضرت ابوالفضل(ع) بوده است، زیرا شمر در شب عاشورا خطاب می کند که پسران خواهرم برای مذاکره و دریافت امان نامه بیایند، بنابراین جنگ و حادثه عاشورا بر اساس اختلاف خانوادگی بر سر قدرت و مقام رقم خورده است.

استاد حوزه علمیه قم این ادعا و شبهه را کذب محض دانست و گفت: ام البنین و شمر بن ذی الجوشن، هردو از قبیله بنی کلاب بوده اند و همانگونه به در رسم و رسوم ایرانی ها و عرف عرب ها وجود دارد، مردان هر قوم و فامیل، زن های کامل را خواهر و همچنین زنان، مردان کامل را برادر خطاب می کردند؛ با توجه بدین نکته، پسران ام البنین را به عنوان خواهرزاده های خود بیان کرده است.

حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: برخی نیز بیان کرده اند که اصل و نسب بنی امیه و بنی هاشم به عبدالمطلب می رسد، از این رو اختلاف های میان امام علی(ع) با معاویه نیز بر سرقدرت و خانوادگی بوده است.

وی با بیان اینکه در اصل و نسب معاویه که از خاندان بنی امیه باشد، محل شک و تردید است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) ادعای معاویه را در نهج البلاغه جواب داده است و اصل و نسب معاویه را به رخ می کشد و همچنین مورخین دقیق آن را از بنی امیه و نسل عبدالمطلب نمی دادند.

حجت الاسلام گلزاده بیان کرد: بر فرض محال اینکه این انتسابات درست و صحیح باشد، اما عقاید و افکار و طرفدار حق یا ناحق بودن امر شخصی است که روابط قومی، قبیله ای و فامیلی در آن تأثیر ندارد و انسان همیشه باید از مسیر حق و درست در زندگی پیروی کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در این زمان شبهات از یک عالم و طرف خاصی مطرح نمی شود، افزود:برخی  افراد آگاهانه و نا آگاهانه هزاران شبهه را در فضای مجازی از منبع نامعلوم گسترش می دهند و این امر سبب می شود شبهه و تردید بسیاری در عقاید جوانان به وجود بیاید./۹۹۸/پ۲۰۲/ق

[ad_2]