به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، معلولیت یک پدیده بشری هست که در هیچ دوره‌ای از تاریخ زندگی انسان‌ها از آن فارغ نبوده هست. درواقع با ولادت هر فرد معلول و زندگی کردن او در جامعه، علیرغم محدودیت‌هایی که برای فرد به وجود می‌آید، هزینه‌هایی نیز برای […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، معلولیت یک پدیده بشری هست که در هیچ دوره‌ای از تاریخ زندگی انسان‌ها از آن فارغ نبوده هست. درواقع با ولادت هر فرد معلول و زندگی کردن او در جامعه، علیرغم محدودیت‌هایی که برای فرد به وجود می‌آید، هزینه‌هایی نیز برای جامعه و خانواده آن فرد به‌جای می‌ماند.

در جوامع امروزی نهادهایی مثل بهزیستی، کمیته امداد و دیگر دستگاه‌های خدمت رسان وجود داشته تا این هزینه‌ها را کاهش داده و مسیر زندگی را برای اشخاص معلول هموار کنند و از سختی‌هایی که خانواده برای زندگی با فرد معلول متحمل می‌شود را بکاهد .

وجود آمار قابل‌توجهی از معلولان در سطح استان شهر قم و کارهای اداره بهزیستی برای آن‌ها بهانه‌ای گردید تا به گفت‌وگو با رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان شهر قم پرداخت کنیم.

تسنیم: آمار پوشش خدماتی معلولان توسط اداره بهزیستی در استان شهر قم به چه صورت هست؟

بهزیستی استان شهر قم در حال حاضر ۲۲ هزار معلول یا به عبارتی ۲۲ هزار خانواده دارای معلول را تحت پوشش خدمات متمایز قرار داده که از این تعداد ۶۵۰۰ خانواده به‌صورت ماهیانه از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که با توجه به جمعیت استان و میانگین جمعیت خانواده‌ها، در حدود ۱۰۰ هزار نفر  یعنی ۸ درصد از کل جمعیت استان به‌صورت متفاوت با بهزیستی سروکار دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند که آمار بسیاری به‌حساب می‌آید .

تسنیم: دلیل بالا بودن این آمار در استان شهر قم چیست؟

مهم‌ترین علتی که برای این قضیه می‌توان برشمرد مشکلات معیشتی و اقتصادی خانواده‌های درگیر مساله معلولیت وعدم قدرت حفظ از معلولان و رسیدگی به دیگر اشخاص خانواده هست .

تسنیم: اداره بهزیستی تا چه زمانی از اشخاص معلول پشتیبانی می‌کند؟

در این زمینه اولویت‌هایی نیز وجود دارد برای مثال خانواده‌هایی که معلول آن‌ها می‌تواند وارد بازار کارشده از این چتر حمایتی خارج  می‌شوند، اما کسانی که با مشکلات سخت‌تری مثل ضایعه نخاعی سروکار داشته همچنان می‌توانند از خدمات  بهزیستی استفاده نمایند .

تسنیم: خدمات مستمری دربردارنده چه معلولانی می‌شود؟

بهزیستی در راستای معلولان، اشخاص را به چهار گروه ضعیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌کند که این نوع معلولیت در کارت‌های الکترونیکی معلولان ثبت‌شده هست که خدمات مستمری در استان قم  نیز به ۶۵۰۰خانواده دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت می‌گردد .

تسنیم: میزان این مستمری چقدر بوده و در سال‌های قبل با توجه به بهای تورم آیا تحولی در آن انجام شده هست؟

تا پیش از سال ۹۶ خانواده‌هایی که دارای فرد معلول بودند ۵۰ هزار تومان به ازای هر فرد معلول دریافت می‌کردند و اگر فرد معلول سرپرست خانواده بود تا سقف ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کرد، اما از اوائل سال ۹۶ به ازای هر فرد معلول در خانواده ۱۵۰ هزار تومان و اگر سرپرست خانواده دارای معلولیت بود تا سقف بیشتر از ۶۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌شود.

تسنیم: آیا خدمات مالی بهزیستی به معلولان منحصرا به پرداخت مستمری محدود می‌شود؟

خیر، خدماتی از قبیل هزینه‌های درمانی و هزینه‌های تحصیلی و غیره نیز به خانواده‌ها پرداخت می‌شود که آن‌ها می‌توانند با عرضه مدارک خود به بهزیستی از این مزایا بهره‌مند گردند.

تسنیم: چه خدماتی در راستای مسکن توسط بهزیستی برای معلولان در نظر گرفته‌شده هست؟

خدمات بسیاری برای این خانواده‌ها در راستای مسکن در نظر گرفته‌شده هست، به‌طور مثال هر معلول تا ده میلیون تومان وام بدون بازپرداخت مسکن دریافت می‌کند، علاوه بر این در برنامه‌های مصوب شده برای سال کنونی به خانواده‌های دارای دو معلول خدمات مسکن رایگان تعلق می‌گیرد که در این زمینه تعداد ۲۱۰۰ واحد مسکونی برای استفاده معلولان توسط اداره بهزیستی ساخته‌شده هست.

تسنیم: در راستای احتیاج معلولان به لوازم توان‌بخشی چه خدماتی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده هست؟

بهزیستی در این زمینه لوازمی مثل عصا، واکر، شیر خشک، پوشینه و غیره برای استفاده معلولان تهیه می‌کند، برای مثال سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان پوشینه توسط بهزیستی تهیه و در بین مدد جویان توزیع‌شده هست.

گفت‌وگو از: مهدی آزاد