معاون فرهنگی حوزه هنری قم گفت: حوزه هنری قم ۸۷ عنوان برنامه فرهنگی هنری در قالب برنامه‌های مستمر، ویژه برنامه و مناسبتی طی یک ماه گذشته برگزار کرده است.

روح‌الله داوری معاون فرهنگی حوزه هنری استان قم گفت:در قالب برنامه‌های مستمر حوزه هنری، ویژه برنامه و یا برنامه مناسبتی ۸۷ عنوان برنامه برگزار شده است.

در آذر ماه ۱۴۰۲ دفتر مردمی تئاتر بچه‌های مسجد دوره «کارگردانی تئاتر بچه‌های مسجد» را آغاز و سه جلسه از آن را برگزار نمود. این دفتر همچنین کارگاه‌های «نمایشنامه‌خوانی» و «نمایشنامه‎نویسی» را برای مربیان تئاتر مساجد استان قم برپا کرد.

داوری تصریح کرد: دفتر تازه تاسیس تعزیه نیز به مناسبت وفات حضرت فاطمه زهرا (س) نمایش_تعزیه‌ای با حضور بانوان هنرمند تدارک دید که طی چهار مجلس در حضور دختران و بانوان اجرا شد. همچنین در شب وفات حضرت فاطمه زهرا (س) مجلس «شبیه‌خوانی حضرت زهرا سلام الله علیها» توسط این دفتر برگزار شد.

معاون فرهنگی حوزه هنری قم افزود: از طرفی واحد هنرجویان باشگاه تئاتر تجربه نمایشنامه‌ای از هنریک ایبسن نمایشنامه‌نویس شناخته شده را در چند نوبت نمایشنامه‌خوانی کردند و با حضور در سوگواره‌های «کوچه بنی هاشم» و «یاس کبود» به ایفای نقش پرداختند. واحد نمایش حوزه در این ایام همچنین تعداد ۲۵۰ بسته کتاب با محتوای نمایشنامه و آثار تالیفی نمایشی را در میان هنرجویان این رشته توزیع کرد.

دوره‌های آموزشی و مهارت افزایی در واحد تصویری

داوری در ادامه به برنامه‌های واحد تصویری حوزه هنری قم اشاره نمود و گفت: این واحد با حضور فیلم‌سازان جوان و با انگیزه کارگاه‌های «ایده‌پردازی فیلم» را برگزار نمود که از دل آن ۱۴ طرح برای ساخت متولد شد. همچنین مدرسه آوینا که مدرسه تربیت نسل فیلم‌ساز این واحد است در طول آذر ماه ۱۴۰۲، سلسله جلسات دوره «فن بیان»، «۲۵ ساعت»، «کارگاه تئاتر»، «آشنایی با آثار سینمایی»، نمایش فیلم با عنوان «کلاکت» و «کارگاه ایده پردازی فیلم» ویژه هنرجویان مدرسه آوینا برگزار کرده‌است.

تغییر رویکرد در واحد تجسمی

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری قم تشریح کرد: همچنین واحد تجسمی با تغییر رویکرد به سمت برگزاری دوره‌های آموزشی و نیازسنجی جلساتی را با اهالی شاخه‌های مختلف تجسمی برگزار نمود. با این رویکرد واحد تجسمی حوزه هنری در آذر ماه ۱۴۰۲، سلسله نشست هم اندیشی با تصویرگران، هم‌اندیشی با هنرمندان کاریکاتور و کارتون‌یست و نشست عمومی نیز با هنرمندان تجسمی داشته‌است تا تغییر رویکرد در این واحد تخصصی بر اساس نظر کارشناسان اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی حوزه هنری قم در ادامه گفت: همچنین با رویکرد تربیت نسل از سلسله کارگاه‌های انتقال تجربه؛ سلسله کارگاه‌های «طراحی»، «تصویرگری» و «کارتون و کاریکاتور» را برگزار نموده‌است. همچنین به مناسبت ایام وفات حضرت فاطمه زهرا (س) کارگاه «کتیبه‌نگاری فاطمیه» با حضور هنرجویان و هنرمندان این رشته در مسجد مقدس جمکران در قالب هیئت حضرت علی اکبر (ع) برگزار شد.

برگزار برنامه‌ها مستمر و ویژه ادبی

داوری در ادامه خاطر نشان کرد: در واحد ادبیات حوزه هنری قم نیز طی آذر ماه ۱۴۰۲ محافل ادبی شعر «مهر و ماه»، شعر «بهار نارنج»، نشست تخصصی «سرناد» و «عصرانه داستان» که به صورت ماهانه و مستمر برگزار می‌شود، برگزار شد. در این ماه همچین کارگاه‌های «یکشنبه‌های داستانی» برگزار شد. از طرفی با هدف تبادل تجربه اردوی شاعرانِ دوره آموزشی «سرآغاز» به شهر کاشان و برگزاری محفلی با حضور شاعران این شهر اتفاق افتاد. این واحد همچنین در این ماه ویژه برنامه‌های نشست «داستان حماسی» و نقد شعر «چکامه» را برگزار نمود.

از سویی نشست «گفتمان فرهنگ» و «حلقه ادبی ماه» توسط اهالی فرهنگ و هنر افغانستان ساکن قم با حمایت حوزه هنری در قم برگزار شد.