[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، آیت الله اعرافی در همایش آموزگار فقاهت که در تالار همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: آیت الله محقق داماد معمار فقاهت بود و افتخار بزرگی است که در ارتباط با شخصیت و مقام علمی ایشان به گفت و گو بپردازیم. مدیر حوزه های علمیه […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه از قم، آیت الله اعرافی در همایش آموزگار فقاهت که در تالار همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: آیت الله محقق داماد معمار فقاهت بود و افتخار بزرگی است که در ارتباط با شخصیت و مقام علمی ایشان به گفت و گو بپردازیم.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: حوزه علمیه قم افتخار دارد که در یکصد سال گذشته گام‌های موثری برای توسعه فقاهت برداشته است و آیت الله محقق داماد از نخبگان این دوره حوزه قم است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم در یکصد سال اخیر باز تأسیس شد، تصریح کرد: در این دوره حوزه قم از نظر توسعه و تعمیق فقاهت توانست گام‌های مؤثر و شایسته ای بردارد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه علمیه قم در صد سال گذشته پرورش دهنده پنج نسل از علما و مراجع بوده است، تصریح کرد: نسل نخست شامل بنیانگذار و مؤسس حوزه، نسل دوم علمای ثلاث، نسل سوم آیت الله بروجردی و نسل چهارم حضرت امام(ره) و حضرات آیات گلپایگانی، اراکی و حائری بود که مرحوم آیت الله محقق داماد از چهره‌های درخشان این نسل به شمار می‌رود و نسل پنجم نیز آیات عظام و مراجع کنونی هستند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: در بین پنج نسل حوزه فقاهت چهره‌های مطرحی حضور دارند که آیت الله داماد از چهره‌های شاخص حوزه فقاهت به شمار می‌رود و اگر بخواهیم از پنج نسل مرجعیت سخن بگوییم برخی از آنان علما و مراجعی بودند که از نجف به قم آمدند و سرمایه‌های علمی را از نجف به قم آوردند.

وی با بیان اینکه داد و ستد علمی میان قم و نجف از دستاوردهای مهم علمی حوزه علمیه در ۱۰۰ سال اخیر به شمار می‌رود، عنوان کرد: سرمایه‌های علمی در نجف با مهاجرت علما به عراق محقق شد اما این دستاوردهای علمی در حوزه علمیه قم به بار نشست و تعمیق یافت.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حوزه علمیه قم قم دروازه‌های خود را به روی علمای اعلام گشود و علمای بسیاری از نجف به قم آمدند که در نسل فعلی بیش از ۱۰  نفر از مراجع و چهره‌های بزرگ به قم مهاجرت کردند.

وی با تاکید براینکه قم در صد سال گذشته میزبان علما و فرهیختگان فراوانی بوده است، تصریح کرد: یکی از گنجینه‌های فاخر یکصد سال اخیر آیت الله محقق داماد است که در فقه نظرات شاخص و نافذی داشت.

مدیرحوزه های علمیه از وجود مشرب‌های علمی و فقهی در دوره جدید قم خبر داد و بیان کرد: قم دارای گنجینه ای از آثار فاخر علمی و اصولی است که توانسته در طول یکصد سال گذشته علمایی را در دل خود پرورش دهد که ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر بزرگ در حوزه‌های فقه و اصول خلق کنند.

وی با تاکید براینکه دستاوردهای علمی قم بسیار شاخص است، تصریح کرد: اما برای پاسخگویی به تمام نیازهای جامعه راه طولانی پیش رو قرار دارد.

آیت الله اعرافی باتاکید براینکه آیت الله محقق داماد دارای نوآوری و ابداع خاصی در تدریس فقه است، بیان کرد: این عالم ربانی از نمونه‌های بزرگ رجال حوزه به شمار می‌رود و تمام بخش‌های حوزه تحت تأثیر تحقیقات و آرا و نظرات این فقیه برجسته قرار گرفته است.

وی به دستاوردهای علمی حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: تدوین ۲۰ دوره اصول، تدوین موسوعه های فقهی، توجه به قواعد فقه، بازتولید احادیث فقهی، تحول در حوزه موضوع شناسی، تبیین فقه در قالب رساله‌های عام و تخصص به زبان‌های گوناگون از مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی و علمی حوزه در یکصد سال اخیر به شمار می‌رود.

مدیرحوزه های علمیه با تاکید براینکه تمام حوزه از آرای بکر و اندیشه‌های ابداعی و تحقیقات این فقیه نام آور بهره بردند، گفت: تمرکز علمی این عالم ربانی بسیار ستودنی و ارزشمند است.

وی اضافه کرد: شاگرد پروری این عالم ربانی از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار است و این نقطه درخشانی در حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

انتهای پیام/۷۸۰۲۷

[ad_2]